میزان بارش‌ها در اسفند و فروردین چگونه است؟

یک جغرافیدان اقلیم شناس گفت: کشور ما همیشه در ماه‌های اسفند و فروردین، بیشترین بارش را بخصوص در نواحی غرب و جنوب غرب دارد اما امسال، به دلیل گردش عمومی جو، بارش در منطقه نسبت به نرمال بالاتر است.

امیر گندمکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بارش‌های فراتر از نرمال برای جنوب، جنوب غرب، غرب و ارتفاعات البرز و زاگرس، طی ماه‌های اسفند و فروردین پیش بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه این بارش‌ها بر اثر گردش عمومی جو اتفاق می‌افتد، افزود: این موقع از سال، ایران از تسلط سیستم پرفشار سیبری خارج می‌شود و تحت تأثیر سیستم‌های کم فشار مدیترانه‌ای و سودانی قرار می‌گیرد که از سمت غرب و جنوب غرب، وارد ایران می‌شوند.

این جغرافیدان اقلیم شناس خاطر نشان کرد: کشور ما همیشه در ماه‌های اسفند و فروردین، بیشترین بارش را در این نواحی دارد اما امسال به دلیل گردش عمومی جو، بارش در منطقه نسبت به نرمال بالاتر است.

گندمکار تاکید کرد: منظور از بارش نرمال، میانگین‌های سی ساله بارش است اما باید توجه داشت که امسال میزان بارش‌ها قطعاً به اندازه پارسال نیست و احتمال سیلابی شدن را نمی‌دهم.

وی تصریح کرد: سیستم کم فشار مدیترانه‌ای و سودانی، استان بوشهر، بخش‌هایی از استان فارس، کهگیلویه و بویر احمد و تمامی بخش‌های استان خوزستان، ایلام، لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه و همدان، همینطور استان‌های مرکزی، زنجان و کل ارتفاعات البرز را تحت پوشش قرار می‌دهد.

این جغرافیدان اقلیم شناس با اشاره به میزان بارش امسال در استان اصفهان، گفت: اصفهان به طور معمول در ماه‌های اسفند و فروردین، بارش دارد اما میزان بارش‌های امسال اصفهان نرمال است و از نرمال بالاتر نیست.

گندمکار افزود: وضعیت اصفهان از نظر بارشی، به نسبت خوب است و می‌توان برنامه ریزی متناسبی برای کشاورزی استان انجام داد.

وی تاکید کرد: به هیچ وجه نباید از آب سد زاینده رود استفاده نادرست شود زیرا بر اساس پیش بینی‌ها سال آینده، پاییز خوبی از نظر بارش نخواهیم داشت.

کد خبر 413997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.