نقش مکان‌سازی درافزایش نشاط شهروندی

زندگی در کلانشهرها اغلب دشوار و چالش‌برانگیز است؛ مکان‌سازی رویکردی چندوجهی است که مدیریت فضاهای عمومی را برای شهرنشینان، معماران و سایر برنامه‌ریزان شهری امکانپذیر می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بعضی مناطق شهری به طور طبیعی پویا است و شور و نشاط را برای شهروندان به ارمغان می‌آورد بااین حال، ملال و سردی در بسیاری از مناطق شهری سراسر دنیا کسالت را در بین ساکنان خود گسترش می‌دهد. مردم با رفتن به شهرهایی با محله‌های زیبا، فضاهای عمومی بی‌نظیر دارای آثار هنری چالش‌برانگیز و فعالیت‌های فرهنگی مختلف تجربه‌ای شیرین به دست می‌آورند که آن‌ها را برای رفت‌وآمد دوباره به این مکان‌ها ترغیب می‌کند.

فضاهای عمومی نقش مهمی در پویایی شهری ایفا می‌کند که البته اصولی اساسی باید در شالوده احداث این فضاها مورد توجه قرار گیرد؛ مبلمان شهری، چراغ‌های روشنایی، علائم راهنما، فضاهای سبز، هنر عمومی و فعالیت‌های فرهنگی از جمله عواملی است که مردم را به فعالیت‌های هرچه بیشتر و گرد هم آمدن در مکان‌های عمومی سوق می‌دهد و رفاه اجتماعی را برای آن‌ها تامین می‌کند.

بازارهای لندن به گونه‌ای طراحی شده است که در هر گوشه و کنار آن مبلمانی برای استراحت عابران و خریداران محصولات بازار به چشم می‌خورد. در هر دسته از مبلمان افرادی آشنا یا ناآشنا دور هم جمع می‌شوند و ضمن تماشای پیرامون به گفتگو با یکدیگر مشغول می‌شوند. میل به گفتگو و ارتباط با سایرین در این فضاهای بازاری بیش از هر چیز دیگری مردم لندن را به سمت این مکان‌ها جلب می‌کند و این چیزی است که انسان را از سایر موجودات زنده متمایز کرده است.

با افزایش رشد جمعیت شهرها نیاز به مکان‌های عمومی بیش از پیش احساس می‌شود اما فضا برای گسترش این مکان‌ها روز به روز کاهش می‌یابد. مکان‌سازی می‌تواند نقش مهمی در ایجاد فضاهای عمومی شهرها ایجاد کند؛ این رویکرد به یک جنبش جهانی تبدیل شده است و همه اعضای جامعه نظیر برنامه‌ریزان شهری، معماران، طراحان و حتی شهروندان را به سمت ایجاد فضاهایی برای افزایش سلامت، شادی، نشاط و رفاه جذب کرده است. اگرچه وجود تمام این گروه‌های اجتماعی نقش مهمی در مکان‌سازی ایفا می‌کند، اما در رأس اقدامات این افراد یک شهردار باید مدیریت داشته باشد تا از طریق همکاری با بخش‌های خصوصی و عمومی بهترین تصمیم‌ها را برای مکان‌سازی شهری اتخاذ کند. شهروندان نیز با مشارکت در مکان‌سازی شهری از ارزش این مکان‌ها آگاه خواهند شد و هر چه بیشتر به ارائه ایده‌های خود برای داشتن شهری زیباتر ترغیب می شوند.

کد خبر 413960

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.