کدخدایی: گزارش اولیه بودجه ۹۹ این هفته ارائه می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان از اعلام گزارش اولیه این شورا درباره لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در هفته جاری خبر داد.

‌‌‌به گزارش ایمنا عباسعلی کدخدایی قائم مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی با بیان اینکه جایگزین مرحومه فاطمه رهبر، منتخب مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس در انتخابات میان دوره‌ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ انتخاب می‌شود، گفت: چون انتخابات در حوزه انتخابیه تهران برگزار و صحت آن نیز از جانب شورای نگهبان تأیید شده است، بنابراین هرگونه تأیید در منتخبان اعم از برکناری، فوت یا استعفا، نیازمند برگزاری انتخابات میان دوره‌ای است که این انتخابات نیز از چند سال پیش با انتخابات اصلی برگزار می‌شود.

وی گفت: چون در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، نخستین انتخابات میان دوره‌ای مجلس نیز هم زمان با آن برگزار خواهد شد.

آقای کدخدایی افزود: شبهه‌ای که برای برخی درباره جایگزینی مرحومه خانم رهبر ایجاد شده مربوط به انتخابات شورای شهر است، چون در آن انتخابات علاوه بر نمایندگان اصلی، نمایندگان علی‌البدل نیز انتخاب می‌شوند و هر یک از اعضای اصلی به هر علت، مانند برکناری، استعفا یا فوت نیاز به جایگزین داشته باشند، از اعضای علی‌البدل جایگزین آنان خواهند شد.

قائم مقام دبیر شورای نگهبان گفت: اما در انتخابات مجلس شورای اسلامی عضو علی‌البدل نداریم و اگر انتخابات در هر حوزه انتخابیه مانند تهران و آستانه اشرفیه مشکلی نداشته باشد که در این دوره نداشته است و دو منتخب این دو حوزه به رحمت خدا رفته‌اند، در انتخابات میان دوره‌ای مجلس، جایگزین آنان انتخاب خواهند شد.

وی افزود: طبق قانون برای جایگزینی منتخبان این دو حوزه، داوطلبان نام نویسی می‌کنند و باید مراحل بررسی صلاحیت آنان انجام شود و پس از تأیید صلاحیت داوطلبان، افراد می‌توانند وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

کدخدایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به هزینه بر بودن انتخابات میان دوره‌ای آیا این امکان وجود دارد در اصلاح قانون انتخابات مجلس در آینده از الگوی انتخابات شورای شهر برای جایگزینی نمایندگان متوفی از اعضای علی‌البدل استفاده شود، تاکید کرد: چون انتخابات مجلس مهم‌تر است و باید اراده مردم مشخصاً به افراد خاصی باشد، قانون‌گذار چنین پیش بینی نداشته است و معمولاً در انتخابات مجلس چنین رویه‌ای موجود نیست.

وی همچنین با تأیید این موضوع که غیر از دو حوزه انتخابیه تهران و آستانه اشرفیه در دیگر حوزه‌های انتخابیه نیاز به انتخابات میان دوره‌ای نیست؟ گفت: البته مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش داریم که ادامه انتخابات دوم اسفند است و در برخی حوزه‌های انتخابیه با رقابت نامزد‌هایی که حدنصاب لازم یعنی ۲۰ درصد آرا را کسب نکرده‌اند، برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این رقابت‌ها با حضور دو برابر نامزد‌های این حوزه‌های انتخابیه خواهد بود که بیشترین آرا را در مرحله نخست کسب کرده‌اند.

کدخدایی گفت: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی ۲۹ فروردین ۹۹ در هفت، هشت حوزه انتخابیه‌ای برگزار می‌شود که قبلاً اعلام کردیم.

وی همچنین درباره زمان اعلام صحت برگزاری انتخابات در حوزه‌های انتخابیه باقی مانده از سوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: تا پایان این هفته نتایج همه حوزه‌ها اعلام شود.

کدخدایی همچنین گفت: در ۹ حوزه انتخابیه به علت اعتراض‌ها و شکایاتی که واصل شد، نیازمند اعزام بازرس بودیم که بازرسان ما اعزام شدند و در برخی حوزه‌ها نیز برخی صندوق‌ها بازشماری شد، منتظر هستیم، گزارش بازرسان را دریافت کنیم و پس از آن امیدواریم تا پایان این هفته نتایج صحت انتخابات در دیگر حوزه‌ها نیز اعلام کنیم.

گزارش اولیه شورای نگهبان درباره لایحه بودجه این هفته ارائه می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان از اعلام گزارش اولیه این شورا درباره لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور در هفته جاری خبر داد.

کدخدایی گفت: چهارشنبه پیش، مصوبه بودجه سال ۹۹ از مجلس شورای اسلامی دریافت کردیم که میان اعضای شورای نگهبان و کارشناسان ما در پژوهشکده این شورا توزیع شد که مشغول بررسی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد: اگر جلسات شورای نگهبان برگزار شود، این هفته نتایج اولیه‌ای از این بررسی‌ها اعلام شود.

کدخدایی گفت: با وضعیتی که ویروس منحوس کرونا ایجاد کرده است ما هم مشکلاتی در برگزاری جلسات شورای نگهبان داریم، با این حال تلاش خواهیم کرد که در موعد قانونی نتیجه بررسی لایحه بودجه را اعلام کنیم.

طبق قانون، شورای نگهبان از زمان دریافت لایحه بودجه ۲۰ روز مهلت دارد که نتایج بررسی آن در جلسات اعضا را اعلام کند.

منبع: فارس

کد خبر 413919

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.