مشارکت کودکان در فرآیندهای زیباسازی مدارس

زمانی که برنامه‌ریزان شهری ایده ساخت یک ساختمان مسکونی ۱۵ طبقه در نزدیکی یکی از مدارس تورنتو را مطرح کردند، قرار بود سایه مورد نیاز زمین بازی مدرسه را در طول روز تأمین کند؛ در این بین کارکنان، والدین و دانش‌آموزان مشتاقانه به طرح ایده‌های خود برای زیباسازی فضای بیرونی مدرسه پرداختند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس ماده ۱۲ قانون سازمان ملل متحد در خصوص حقوق کودکان، مشارکت کودکان در برنامه‌های شهر یک حق طبیعی به شمار می‌رود و بزرگ‌ترها موظفند به طور جدی به این حق احترام بگذارند و ایده‌های آن‌ها را مورد توجه قرار دهند. مشارکت کودکان در طراحی‌های شهری و محل آموزش خود نیز از این قانون مستثنی نیست و باید در هنگام طراحی فضاهای عمومی و مسکونی مورد توجه قرار گیرد.

شورای آموزش و پرورش منطقه تورنتو تصمیم گرفت در طرحی آزمایشی زمینه‌ای فراهم آورد تا در آن دانش‌آموزان کلاس سوم تا ششم ابتدایی در طراحی فضاهای آموزشی خود مشارکت کنند. در این طرح آموزشی تعداد ۱۰ دانش‌آموز و چهار معلم یک "تیم طراحی مدارس" تشکیل دادند و با همفکری هم ایده‌هایی به معماران برای ایجاد تحولاتی جدید در مرکز آموزشی خود ارائه دادند. چنین طراحی‌هایی مشارکتی نه تنها باعث می‌شود کودکان خواسته‌های خود را از محل آموزش خود مطرح کنند بلکه حس خلاقیت را در آن‌ها پرورش می‌دهد و به نحوی نوعی آموزش در مدارس به شمار می‌رود.

طراحی مشارکتی در مدارس به چه معناست؟

طراحی مشارکتی در مدارس به معنای برانگیختن تمام دانش‌آموزان به طرح ایده‌های خود برای ایجاد تغییر و تحولات در محیط آموزشی یا مشارکت در پیاده‌سازی یک طرح در مدارس است. هدف از این اقدام حمایت از دانش‌آموزان در طراحی محوطه‌های مراکز آموزشی خود است که این کار کودکان را از اتفاقات پیرامون خود باخبر می‌کند و آن‌ها را به سمت درک بیشتر این اتفاقات و انجام اقداماتی برای بهبود آن سوق می‌دهد.

برای اینکه طراحی مشارکتی با موفقیت انجام شود، یک معلم باید در رأس فعالیت‌های دانش‌آموزان قرار داشته باشد تا در صورت نیاز مهارت‌های لازم را به آن‌ها آموزش دهد، از ایده‌های آن‌ها به گرمی استقبال کند و طرحی جامع از ایده‌های مطرح‌شده برای برآورده کردن نیازها و علایق دانش‌آموزان در ساخت فضاهای آموزشی به اجرا بگذارد. دانش‌آموزان به طور ذاتی به طراحی‌های گروهی تمایل نشان می‌دهند و اگر زمینه و ابزارهای کافی در اختیار آن‌ها قرار گیرد، می‌توانند ایده‌های جالب و رویایی خود را برای ایجاد فضاهایی زیبا شکوفا کنند.

تیم طراحی مدارس تورنتو برنامه‌ای طراحی کردند که بر اساس آن تمام دانش‌آموزان موظف بودند مهارت‌های خود برای طراحی مدارس را به اشتراک بگذارند. تمام شرکت‌کنندگان خواسته‌های خود از فضاهای آموزشی را به روش‌های مختلف بیان کردند و آن‌ها را در قالب نقاشی، مجسمه و غیره در اختیار تیم قرار دادند. تیم طراحی مدارس تورنتو با استفاده از ایده‌های مطرح شده یک طرح جامع ایجاد کردند و بر اساس آن به زیباسازی مدرسه فوق پرداختند.

فواید مشارکت دانش‌آموزان در زیباسازی مدارس

· هر دانش‌آموز خواسته خاصی از محیط آموزشی خود دارد که با مشارکت در طراحی مدارس می‌تواند آن خواسته را مطرح کند.

· دانش‌آموزان مهارت‌های مختلف و خلاقیت‌های خود را در طراحی مدارس شکوفا می‌کنند و در واقع مشارکت دانش‌آموزان وسیله‌ای برای پرورش هرچه بیشتر خلاقیت دانش‌آموزان به شمار می‌رود.

· مهارت‌های تصمیم‌گیری، رقابت، همکاری و کارهای گروهی را در آن‌ها تقویت می‌کند.

· باعث افزایش حس اعتماد و همدلی در میان دانش‌آموزان می‌شود.

کد خبر 413880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.