۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
ارسال مستقیم زردچوبه به خون!

دانشمندان به تازگی روشی مؤثرتر برای انتقال بیولوژیکی "کورکومین" موجود در زردچوبه ارائه کرده‌اند.

به گزارش ایمنا و به نقل از نیو اطلس، "کورکومین"(curcumin) یا "دی فرولوئیل متان" جزء فعال ادویه زردچوبه و دارای خواص ضد التهابی است. کورکومین موجود در زردچوبه پلاک‌های مغزی را از بین می‌برد. در صورتی که این ماده بتواند وارد سلول‌های سرطانی شود، مسیرهای مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی یا Apoptosis را راه اندازی می‌کند.

همچنین کورکومین یک آنتی اکسیدان قوی است که خواص فراوانی دارد و به درمان مشکلات مزمن سلامتی مانند بیماری‌های قلبی، سرطان و آلزایمر کمک می‌کند. هنگامی که زردچوبه به شکل پودری رایج خود مصرف می‌شود، فقط مقدار محدودی از کورکومین موجود در آن توسط بدن جذب می‌شود.

محققان دانشگاه "ساوث استرالیا" با همکاری محققان دانشگاه "ای اند ام تگزاس و دانشگاه "مک مستر" کانادا اقدام به ایجاد یک روش جایگزین برای جذب حداکثر کورکومین در بدن کردند.

آن‌ها فرآیند جدیدی را برای تولید نانوذرات حاوی کورکومین ایجاد کردند که آزمایشات آزمایشگاهی نشان می‌دهد میزان "زیست‌فراهمی"(bioavailability) خوراکی کورکومین را به میزان ۱۱۷ درصد افزایش داده است و ترکیب را مستقیماً وارد سلول‌های انسانی می‌کند.

فراهمی زیستی یا زیست‌فراهمی، درصدی از دارو یا سم است که در گردش خون وارد می‌شود؛ به بیان دیگر عددی متعارف برابر با درصد یا بخشی از یک دوز دارو است که به صورت فعال به گردش خون سیستمیک می‌رسد.

آزمایشات بعدی روی حیوانات نشان داد مصرف این نانوذرات در جلوگیری و حتی معکوس شدن زوال شناختی مؤثر است. کورکومین با سرکوب استرس و التهاب اکسیداتیو و کمک به از بین بردن پلاک‌های آمیلوئید مرتبط با آلزایمر در مغز، این کار را انجام می‌دهد.

این مطالعه در مجله بین المللی Molecular Sciences منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 413834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.