پوشش جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت کشور به ۱۴.۳ میلیون هکتار رسید

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری، سطح جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت کشور را ۱۴.۳ میلیون هکتار اعلام کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کامران پور مقدم به مناسبت «هفته منابع طبیعی و آبخیزداری»، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار نقشه‌های پوشش گیاهی و جنگلی سازمان جنگل‌ها در حال حاضر ۱۴.۳ میلیون هکتار جنگل (طبیعی و دست‌کاشت) در کشور وجود دارد که در مناطق مختلف کشور از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب پراکنده شده است.

وی با بیان اینکه این جنگل‌ها در پنج ناحیه رویشی در کشور گسترش یافته است، گفت: حدود دو میلیون هکتار جنگل در منطقه هیرکانی در شمال کشور (جنگل‌های خزری) وجود دارد و وسعت جنگل‌های زاگرس در غرب کشور نیز حدود شش میلیون هکتار است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری با اشاره به اینکه در مناطق مرکزی و شرقی ایران وسعت جنگل‌های ایرانی و تورانی چهار میلیون هکتار است، ادامه داد: وسعت جنگل‌ها در منطقه ارسباران نیز به صورت تخمینی ۱۶۰ هزار هکتار برآورد می‌شود.

پور مقدم درباره جنگل‌های خلیج فارس و دریای عمان نیز گفت: این جنگل‌ها متأثر از اقلیم منطقه در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان است و گسترش آن به دو میلیون هکتار می‌رسد.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۵ قانون افزایش بهره‌وری، سرانه پوشش گیاهی و جنگلی کشورمان باید از ۱۷ صدم هکتار به ۲۵ صدم هکتار برسد؛ یعنی سرانه پوشش گیاهی و جنگلی باید از ۱۷۰۰ متر مربع به ۲۵۰۰ متر مربع افزایش یابد، اظهار کرد: سرانه پوشش گیاهی و جنگلی باید بر اساس برنامه ۱۰ ساله به ۲۵۰۰ متر مربع افزایش یابد و خوشبختانه روند اجرای این برنامه در سال ۹۷ و ۹۸ سرعت بیشتری گرفته است.

رئیس شورای عالی جنگل، مرتع و آبخیزداری با تاکید بر اینکه بیشترین سطوح توسعه جنگل، جنگل‌کاری و نهال‌کاری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ انجام شده است، یادآور شد: به دلیل توجه به مباحث آبخیزداری و مدیریت جامع حوزه آبخیز، اعتبار جامع برای مدیریت آبخیزها از صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

پورمقدم یکی از اقدامات و رویکرد مؤثر در زمینه افزایش جنگل و درخت‌کاری را استفاده از مشارکت جوامع محلی در مدیریت جنگل‌ها عنوان کرد و گفت: باید از مشارکت مردمی در حفاظت جنگل‌ها نیز به طور شایسته استفاده کنیم.

وی ادامه داد: تلاش داریم در سال‌های آینده جنگل‌کاری هر چه بیشتر با مشارکت مردم از جمله جوامع محلی و روستاییان انجام شود؛ در حال حاضر سازمان‌های مردم نهاد اعلام آمادگی کرده‌اند و تفاهم‌نامه‌های مختلفی را سازمان جنگل‌ها با سایر دستگاه‌ها در قالب طرح «ملی نهضت سبز» منعقد کرده است.

کد خبر 413799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.