۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹
الگوی سرایت کووید ۱۹ چیست؟

کروناویروس‌ انواع مختلفی دارد که عامل ایجاد بیماری‌های ساده مانند سرماخوردگی و یا بیماری‌های شدیدتر مانند سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) و سندرم حاد تنفسی شدید (SARS-CoV) می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از ویژگی‌های قابل توجه کروناویروس‌ها این است که زئونوتیک هستند؛ به این معنی که از حیوان به انسان و بالعکس منتقل می‌شوند. نتایج بررسی‌های محققان نشان می‎دهد که کروناویروس سارس از گربه و کروناویروس مِرس از شتر به انسان منتقل شده و چندین کروناویروس شناخته شده نیز در حیوانات وجود دارد که هنوز انسان را آلوده نکرده است. کووید ۱۹، نوع جدیدی از این ویروس است که اخیراً با سرعت سرایت بسیار بالا در جهان منتشر شده و افرادی زیادی را مبتلا کرده است.

محدودیت کیت های تشخیص کرونا

متاسفانه قرنطینه شهرهای بزرگ چین تأثیر زیادی برای پیشگیری از شیوع این ویروس در سطح جهان نداشت. در چنین شرایطی، رعایت مسائل بهداشتی نظیر شستشوی مداوم دست‌ها، پرهیز از تماس دست آلوده با دهان، چشم و بینی و همچنین خودداری از هر گونه مسافرت غیرضروری از سوی سازمان جهانی بهداشت توصیه شده است. آمار مبتلایان تایید شده به این ویروس در جهان به حدود ۱۰۰ هزار نفر رسیده، اما به‌دلیل نهفته بودن این بیماری و تشخیص آن تنها از طریق کیت‌های آزمایشگاهی، آمار موثقی از تعداد بیماران در دسترس نیست؛ در حال حاضر، اکثر کشورها با محدودیت تعداد این کیت‎‌ها روبرو هستند.

الگوی سرایت کرونا ویروس

به گفته محققان هر فرد آلوده به این ویروس می‌تواند ۱.۵ تا ۳.۵ فرد دیگر را آلوده کند؛ عدد تخمین‌زده‌شده برای کرونا ویروس کووید ۱۹، تقریباً برابر با سندرم حاد تنفسی شدید یا SARS است. اگرچه دانش کاملی در مورد میزان مرگباربودن این ویروس وجود ندارد، اما اطلاعات به‎دست‎آمده نشان می‎دهد که کرونا ویروس جدید کمتر از سارس کشنده باشد. ارزیابی سازمان بهداشت جهانی این است که عدد تخمین‌زده‌شده برای کرونا ویروس جدید هرچقدر زمینه‌های انتقال فرد به فرد محدود شود کمتر می‌شود. اگر این عدد بالاتر از یک باشد، به معنی انتقال مداوم از فردی به فرد دیگر بوده و اگر به زیر یک برسد، به این معنا است که بیماری را تحت کنترل خود قرار داده‎ایم.

راهکار سازمان جهانی بهداشت برای کاهش انتقال ویروس

به گفته سازمان بهداشت جهانی، از طریق نظارت کامل بر وضع افراد آلوده و محافظت از کارکنان مراقبت‌های بهداشتی در تماس با بیماران، می‌توان عدد تخمین‌زده‌شده برای کرونا ویروس جدید را کاهش داد و انتقال فرد به فرد آن را محدود کرد. برای تحقق این امر مبتلایان به این بیماری باید در همان ابتدا با مراجعه به پزشک نوع عفونت خود را شناسایی کنند. این امر مستلزم آموزش بیشتر در مورد علائم بیماری و آزمایش سریع‌تر موارد احتمالی است. از این‌رو سازمان‌های بهداشتی از همه مردم درخواست کرده که در صورت بروز علائمی مانند تب یا تنگی‌نفس، سریعاً به مراکز معرفی‌شده برای ارائه خدمات درمانی مراجعه کنند. محققان نیز تلاش می‌کنند تا واکسنی برای پیشگیری از سرایت این عفونت کشف کنند.

کد خبر 413785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.