کرونا آموخت با توسعه نقش بیمه‌ها نظام اقتصادی را ایمن کنیم

یک عضو مجمع تشکل‌ها و فعالان اقتصادی استان اصفهان گفت: رکود بازار شب عید سال ۹۹ به رغم پیش خرید محصولات مورد نیاز بازار از سوی مشاغل و کسب و کارهای خرد شهری در شرایط شیوع ویروس کرونا به ما می‌آموزد که باید برای آینده با توسعه نقش بیمه‌ها در کشور، نظام اقتصادی را ایمن تر کنیم.

قاسمعلی جباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و تبعات آن برای نظام اقتصادی، اظهار کرد: در همه کشورهایی که ویروس کرونا در آنها شایع شده همچون چین و کشورهایی اروپایی، شاهد بروز بحران‌های اقتصادی هستیم، البته نظام اقتصادی ایران پیش از شیوع این ویروس نیز شرایط بحرانی را سپری می‌کرد و تبعات اقتصادی ناشی از شیوع این ویروس در شرایط کنونی مزید بر بحران اقتصادی ایران شده، ضمن اینکه شرایط کشور را از وضعیت بحرانی به وضعیت سرگردانی تغییر داده است.

وی افزود: آشفتگی اقتصادی پیدا خواهیم کرد و در حقیقت هیچ‌کس نمی‌داند که چه اتفاقاتی رخ خواهد داد زیرا در زمان بحرانی شدن نظام اقتصادی می‌توانستیم از راه‌های خروج از بحران استفاده کنیم اما اکنون دچار آشفتگی و سرگردانی شده‌ایم و این معضل اقتصادی تبعات مخصوص به خود را دارد.

عضو هیئت مدیره مجمع صنایع فلزی استان اصفهان با بیان اینکه باید بر وضعیت روانی خود در این شرایط بحرانی تسلط داشته باشیم، تصریح کرد: ویروس کرونا نیز همچون سیل یا زلزله دوران بحرانی مخصوص به خود را دارد و این دوران طی خواهد شد. مشکل اینجاست که آثار روحی و روانی رویدادهای طبیعی همچون زلزله و سیل مشخص بود اما آثار روحی و روانی ناشی از شیوع کرونا تا حدودی نهفته و پنهان است.

جباری اضافه کرد: اگر همین‌طور که برخی از مسئولان به آن اشاره کردند، سعی کنیم محیط‌های شادتری ایجاد کرده و تعاملات مناسبی در حوزه قرنطینه‌های محیطی داشته باشیم، آسیب‌های کمتری از این ویروس دریافت خواهیم کرد و بی‌شک کرونا بحرانی است که بازه زمانی برطرف شدن آن می‌تواند بسیار طولانی‌تر از آنچه که پیش‌بینی می‌شود، باشد.

وی با تاکید بر همدلی در رفتارهای اجتماعی، ادامه داد: اقتصاد ما از دو بخش خصوصی و دولتی تشکیل شده و به عنوان یکی از فعالان بخش خصوصی، پیشنهاد می‌کنم تعامل با کارکنان در دستور کار همه فعالان بخش خصوصی باشد؛ باید به همان میزان که یک کارفرما احساس مسئولیت می‌کند، همکاران آن کارفرما نیز احساس مسئولیت در قبال محافظت از ویروس کرونا داشته باشند همچنین کارفرمایان باید در حد توان شرایط قرنطینه را در اولویت قرار داده و با احتساب زمان مرخصی سالیانه کارکنان، همکاری لازم برای حفظ شرایط قرنطینه با خانواده‌ها را داشته باشند.

این فعال اقتصادی خاطر نشان کرد: بخش دولتی با توجه به بودجه‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند قرنطینه را رعایت کند و دولت در شرایط کنونی که با کاهش درآمدها مواجه شده، راهی جز استقراض از بانک مرکزی یا افزایش میزان مالیات ندارد.

جباری با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر بازار شب عید سال ۹۹، افزود: رکود بازار شب عید سال ۹۹ به رغم پیش خرید محصولات مورد نیاز بازار از سوی مشاغل و کسب و کارهای خرد شهری در شرایط شیوع ویروس کرونا به ما می‌آموزد که باید برای آینده با توسعه نقش بیمه‌ها در کشور، نظام اقتصادی را ایمن تر کنیم؛ کرونا بلایی است که وارد کشور شده و نمی‌توانیم کسی را مسئول شیوع این ویروس بدانیم تا خسارات اقتصادی ناشی از شیوع آن را جبران کند.

وی یادآور شد: بیمه‌ها وظیفه دارند با درس گرفتن از بحران کنونی در شرایط بعدی بحران با راه حل و روش‌های از پیش تعیین شده برای جبران خسارت‌های مالی کسب و کارها و کارگاه‌های کوچک اقدام کنند و تا زمانی که چنین ساز و کاری در کشور وجود نداشته باشد، خسارت دامن گیر همه کسب و کارها خواهد شد.

کد خبر 413747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.