اطلاعات معیشتی خانوارها دوباره در خرداد و آذر سال آینده بررسی می‌شود

سخنگوی ستاد شناسایی مشولان حمایت معیشتی، گفت: نمایندگان مجلس، با مبنا قرار دادن خوداظهاری افرادی که بسته حمایت معیشتی را دریافت نکرده بودند، قصد داشتند که یارانه نقدی و معیشتی را ادغام کنند تا در نهایت به هر خانوار تک نفره، ۷۲ هزار تومان یارانه پرداخت شود.

به گزارش ایمنا، حسین میرزایی با اشاره به پافشاری نمایندگان مجلس در موضوع ادغام یارانه نقدی و کمک معیشتی، افزود: استدلال کلیدی نمایندگان مجلس شورای اسلامی این بود که در سامانه شناسایی مشمولان حمایت شناسایی، خطا وجود دارد که این امر موجب شده عده‌ای نتوانند از حمایت معیشتی بهره‌مند شوند. همچنین آنها فکر می‌کردند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عده‌ای را بدون انجام بررسی شرایط معیشتی‌شان، از لیست دریافت حمایت معیشتی کنار گذاشته است.

وی تصریح کرد: این نگرش نمانیدگان مجلس، از خوداظهاری افراد، نزد آنها نشأت می‌گرفت؛ به این معنی که اینها بدون اینکه بگویند در زندگی‌شان چه دارند و گردش حساب بانکی‌شان چه قدر است، صرفاً به نمایندگان می‌گفتند: «من قسط دارم» یا عنوان کرده بودند: «‌می‌خواهم برای دخترم جهیزیه تهیه کنم.» عده‌ای دیگر هم گفته بودند: «پول داخل حساب بانکی متعلق به ما نیست و تنها حساب را به نام خود داریم.» این درحالی است که به این افراد در سامانه شناسایی مشمولان حمایت معیشتی، فرصت ثبت اعتراض داده شد تا اگر محق بودند، مشمول دریافت کمک معیشتی شوند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشولان حمایت معیشتی، افزود: مجموع این عوامل، در کنار اینکه گفته می‌شد، عده‌ای به ناحق مشمول دریافت حمایت معیشتی شده‌اند، جو روانی منفی ایجاد کرد؛ به همین خاطر باید با ارائه مدارک و مستندات نمایندگان مجلس را قانع می‌کردیم که خطایی در شناسایی وجود ندارد. از این رو در حضور نمایندگان مجلس، کارکردهای سامانه‌ی شناسایی مشمولان حمایت معیشتی بررسی شد. آنها را قانع کردیم که در شناسایی خطایی وجود ندارد. حتی اظهارات افرادی که مدعی به ناحق حذف شدن از دریافت حمایت معیشتی بودند را از طریق این سامانه به سنجش گذاشتیم.

وی با بیان اینکه افرادی که وسع مالی بالایی دارند، مدعی شدند که به ناحق از دریافت حمایت معیشتی کنار گذاشته شده‌اند، افزود: برای نمایندگان مجلس با ارائه‌ی مدارکی که خلاف ادعاهای این افراد را ثابت می‌کردند، توضیح دادیم که چرا نباید به چنین ادله‌هایی اهمیت داد.»

میرزایی، افزود: سال آینده هم به روال سال جاری، پرداخت حمایت معیشتی برقرار است و به ۶۰ میلیون نفر بسته حمایت معیشتی و به ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت می‌شود؛ اما بنابر مصوبه هیأت وزیران، مصوب ۱۵ دی ماه ۹۸ باید در هر سال در دو نوبتِ خرداد ماه و آذرماه، اطلاعات معیشتی خانوارها را پالایش کنیم؛ تا اگر نیاز بود عده‌ای را حذف و عده‌ای جدید را جایگزین آنها کنیم؛ چراکه به هر حال ممکن است که اوضاع مالی خانوارهای مشمول و غیرمشمول تغییر کند.

سخنگوی ستاد شناسایی مشولان حمایت معیشتی، تصریح کرد: بنابراین، افرادی که خود را محق در دریافت یارانه حمایت معیشتی می‌دانند، باید، تا پیش از خرداد ماه ۹۹، یعنی مرحله اول شناسایی و پالایشِ مشمولان، درخواست خود را ارائه کنند. هم اکنون ۶۰ میلیون نفر شامل ۱۹ میلیون خانوار، بسته حمایت معیشت دریافت می‌کنند.

منبع: ایلنا

کد خبر 413708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.