پسماندهای کرونایی چگونه دفن می‌شوند؟

نجات یک بهله عقاب در سیرجان، درگذشت اسکندر فیروز موسس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، بسته بندی دو سه لایه پسماندهای کرونایی و محکومیت قاتل زنبورخوارها به حبس برخی عناوین بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا است که در ادامه می خوانید.

به گزارش ایمنا، اسکندر فیروز، نخستین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در ۹۳ سالگی درگذشت.

فیروز، فرزند محمد حسین فیروز و نوه عبدالحسین میرزا فرمانفرما (نوه عباس میرزا و پسرعموی ناصرالدین شاه) بود و از او به عنوان پدر سازمان محیط زیست ایران یاد می‌شد.

آقای فیروز در سال ۱۳۴۶ نخستین رئیس سازمان شکاربانی و نظارت شد. با تلاش‌های این سازمان در سال ۱۳۵۰ به سازمان حفاظت از محیط زیست تغییر نام داد و دامنه فعالیت آن نیز گسترش یافت.

یکی از مهم‌ترین اقدامات او تعیین مناطق چهارگانه تحت حفاظت دولت با نام‌های پارک ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و همچنین منطقه حفاظت شده است.

آقای فیروز در تیر ماه ۱۳۵۶ از ریاست سازمان حفاظت محیط زیست ایران کناره‌گیری کرد.

وی در کتاب خاطرات خود از دوران تحصیل در آمریکا می‌نویسد که با اصرار پدرش در رشته مهندسی ساختمان در دانشگاه وست پوینت آمریکا تحصیل کرده و پس از آن در چندین شرکت بین‌المللی مشغول به کار می‌شود و در آستانه کودتای ۱۳۳۲ به ایران باز می‌گردد.

آقای فیروز با دختر حسین علا ازدواج کرد و دو دوره هم در مجلس ملی ایران به عنوان نماینده همدان و مراغه حضور یافت.

نجات عقاب زخمی در سیرجان

یک عقاب زخمی به همت نیروهای فرماندهی آماد و پشتیبانی نیروی دریایی شهرستان سیرجان پس از درمان و بهبودی به مأموران اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تحویل داده شد

نیروی دریایی راهبردی در شهرستان سیرجان مأموران این مرکز هنگام گشت زنی در سطح مجموعه، متوجه پرنده بزرگ شکاری شدند که به شدت زخمی شده و نه تنها امکان پرواز ندارد بلکه در حال جان دادن است که بلافاصله با هماهنگی انجام شده، تیم دامپزشکی و آتش نشانی فرماندهی آماد وپشتیبانی ناجا، در محل حاضر شده و اقدام به مداوای اولیه و انتقال این عقاب زخمی به محل مناسب جهت ادامه درمان شدند.

این عقاب پس از ۴ روز مراقبت و درمان تحویل محیط زیست شد تا بر اساس شرایط و قرنطینه لازم به محیط زیست برگردد.

بهره برداری از یک پروژه ملی بازیافت گازهای فلرشونده در خارگ

پروژه ملی بازیافت گازهای فلر شونده از تأسیسات نفتی و کاهش گازهای گلخانه‌ای در منطقه خارک به میزان روزانه ۵۰ میلیون فوت مکعب رسماً مورد بهره برداری قرار گرفت.

این پروژه که در شرایط دشوار تحریم اقتصادی با تلاش شبانه روزی متخصصین شرکت پتروشیمی خارک و با صرف هزینه‌ای بالغ بر ۴میلیون دلار مورد بهره برداری قرار گرفت باعث شده تا گازهای فلر شونده منطقه که باعث ایجاد آلودگی و تولید گازهای گلخانه‌ای شده بودند کاهش یافته و به محصولات با ارزش صادراتی برای کشور تبدیل شوند و از این طریق اقدامی بسیار مهم برای منافع ملی صورت پذیرد.

سواحل جنوبی دریاچه ارومیه میزبان نخستین دسته از غازهای مهاجر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره در پایش‌های خود از تالاب‌های جنوبی دریاچه ارومیه در حوزه استحفاظی این شهرستان چند کُلنی از غاز خاکستری مهاجر و دیگر پرندگان آبزی و کنارآبزی را مشاهده کردند.

فاروق سخنور افزود: این پرندگان مهاجر مدتی در تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطق شمالی‌تر ادامه می‌دهند.

بسته بندی دو، سه لایه پسماندهای عفونی کرونایی

کتال محسنی معاون فنی محیط زیست استان تهران گفت: نحوه مدیریت اجرایی و دفع پسماندهای بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های معین منتخب برای خدمات رسانی به مبتلایان بیماری کرونا باید به درستی و با دقت بالا انجام شود.

وی با بیان اینکه با توجه به قدرت بالای انتشار و زنده ماندن این ویروس، علاوه بر اعمال دقیق ضوابط موجود، تمهیدات کنترلی دیگر نیز باید اندیشیده شود، تصریح کرد: تدوین معیار جدید و موقت متناسب با شرایط زمان اپیدمی و خاص به استناد بند "ر" ذیل ماده ۶۹ ضوابط وروش های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی، جز تکالیف وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.

قاتل زنبورخوارها در قم به ۱۸ ماه حبس محکوم شد

علی احمدی رئیس اداره حقوقی اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت: قاتل ۵۰۰ قطعه پرنده زنبورخوار در بخش جعفرآباد قم براساس حکم قضائی به یک و نیم سال حبس و پرداخت ۲۵ میلیون ریال جریمه محکوم شد.

وی افزود: این حکم قضائی با توجه به گزارش اداره کل محیط زیست قم و به دلیل تخریب محیط زیست و کشتن حیوانات وحشی و اهلی و همچنین تهدید علیه بهداشت عمومی صادر شده‌است.

وی با بیان اینکه این متخلف زیست محیطی در یکی از مزارع بخش جعفرآباد قم حدود ۳۰۰ کندو قرار داده و برای رهایی از پرندگان زنبورخوار اقدام به سمپاشی و آغشتن زنبورها به سم کرده بود، خاطرنشان کرد: این اداره کل بر اساس قوانین و ضوابط با هرگونه تخلف در حوزه محیط زیست به شدت برخورد خواهد کرد.

حمله پلنگ به پیرمرد ۷۸ ساله در ساری

پیرمرد ۷۸ ساله اهل روستای بندبن امروز مورد حمله پلنگ قرار گرفت.
بنا بر اظهارات این پیرمرد که اقداماتی درمانی‌اش در مرکز درمان بستر کیاسر انجام شده، پلنگ در نزدیکی روستا به وی حمله کرده است که با حضور به موقع مردم نجات پیدا کرده است.
احمد باوند پس از اقدامات اولیه درمانی با رضایت شخصی برای پیگیری‌های بعدی درمانی به استان سمنان منتقل شده است.

این دومین مورد حمله پلنگ طی این روزها گزارش شده است.
روز گذشته بود که خبر حمله پلنگ در بابل رسانه‌ای شده بود، در این حادثه فرد ۴۵ ساله مورد حمله پلنگ قرار گرفته که از ناحیه بازری سمت راست و قفسه سینه دچار آسیب دیدگی شده است.

کد خبر 413671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.