۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۶
زندگی در سایه بیم و امید

روزهای پایانی زمستان است و بهار در پیش؛ اما شهر حال و هوای بهاری ندارد. زندگی در سایه بیم و امید، این روزها اوضاع و احوال خاصی را بر شهر حاکم کرده است. خطری در کمین همگان است و کمترین بی‌توجهی یا سهل‌انگاری، عواقبی جبران‌ناپذیر به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چرا باید در خانه بمانیم؟ این سوالی است که بسیاری از خود می‌پرسند، آن هم در این روزها که وقت خرید است و رفتن بازار؛ طبق عادت هر ساله ایرانیان در این موقع سال سور و سات عید را فراهم می‌کردند، اما امسال وضع فرق می‌کند. کرونا همه‌گیر شده و خطر در کمین همه هست. درست است که پیرها بیشتر در خطر هستند، اما جوان‌ها نیز از تیغ آن رهایی نداشته‌اند. ولی با همه هشدارها باز هم برخی اوضاع را جدی نمی‌گیرند و بی‌محابا به امور روزانه خود مشغولند، حتی حاضر نیستند اندکی از خیابان‌گردی‌های خود کم کنند.

از بازار داغ شایعات تا دلواپسی بهداشتی

مهرداد یزدانی شهروندان شهرضایی، می‌گوید: بعضی شهروندان در فضای مجازی به جای اینکه به دیگران امید بدهند با انتشار شایعات باعث ترس و دلهره دیگران می‌شوند، البته بسیاری افراد مخصوصاً کسانی که تحصیلات مرتبط دارند، سعی می‌کنند به دیگران آموزش دهند.

وی ادامه می‌دهد: تا جایی که من شنیده‌ام تیم پرستاری و درمانی شهرضا خوب است، اما این دلیل نمی‌شود که برخی شهروندان با سهل‌انگاری و بی‌توجهی به بهداشت و توصیه‌های مسئولان جان خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهند.

ناصر ملکی شهروندان دیگری است که با انتقاد از بی‌توجهی برخی شهروندان به توصیه‌های بهداشتی، می‌گوید: کارکنان شهرداری دائماً مناطق و محلات مختلف را ضدعفونی می‌کنند، اما بی‌توجهی برخی شهروندان زحمات آنان را به هدر و جان سایرین را در معرض خطر قرار می‌دهد، البته تعدادی هم در خانه مانده‌اند و به توصیه‌ها عمل می‌کنند، اما همین گروه اندک که بی‌توجه هستند می‌توانند تعداد زیادی را بیمار کنند.

زهره میرپور، شهروندانی است که تجربه خود را اینگونه عنوان می‌کند: شهروندانی را دیده‌ام که در داروخانه، نانوایی و تاکسی، بدون آنکه جلو دهان خود را بگیرند عطسه می‌کنند؛ در روزهای پایانی سال جمعیت زیادی در پیاده‌رو و بازار به دنبال خرید عید هستند.، انگار فراموش کرده‌اند که چه خطری در کمین همه است و تجمعات مهم‌ترین عامل انتشار بیماری کرونا است.

ضدعفونی بازار و اماکن عمومی

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که حبیب قاسمی، شهردار شهرضا به شهروندان اطمینان می‌دهد اگر بهداشت فردی را رعایت کنند، خطر اندک‌اندک رفع می‌شود، زیرا خودروهای حمل و نقل همگانی در دو نوبت در روز و همه ترمینال‌ها و اتوبوس‌های برون‌شهری به صورت مرتب ضدعفونی می‌شود و شهرداری همه امکانات خود را برای این منظور به کار گرفته است.

وی با اشاره به ضدعفونی بازار سرپوشیده این شهر، می‌گوید: سرویس‌های بهداشتی و اماکن عمومی روزی یک بار ضدعفونی و گندزدایی می‌شود.

شهردار شهرضا ادامه می‌دهد: آمبولانس حمل اموات، غسالخانه و پارک‌ها نیز به صورت مداوم گندزدایی می‌شود.

قاسمی با اشاره به تشکیل ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، مهم‌ترین عامل نابودی این ویروس را رعایت نکات بهداشتی می‌داند و ادامه می‌دهد: شهروندان از ترددهای بی‌مورد در معابر، بازار، پیاده‌روها و اماکن عمومی پرهیز کنند و به توصیه‌های ایمنی و بهداشتی توجه کنند.

کرونا موضوع جلسات پارلمان شهری

یدالله طاهر، رئیس شورای اسلامی شهرضا نیز از بررسی وضعیت کرونا در جلسات پارلمان شهری خبر می‌دهد و می‌گوید: بیشتر جلسات شورای شهر پیرامون موضوع کرونا برگزار می‌شود؛ در هر هفته سه جلسه شورای شهر برگزاری می‌شود و نمایندگان مردم روی این موضوع متمرکز می‌شوند و مصوباتی را نیز تحریر به واحدهای مختلف ابلاغ می‌کنند.

وی ضدعفونی شهر را از مهم‌ترین مصوبه‌های این شورا می‌داند و ادامه می‌دهد: شهرداری اقدامات خوبی را انجام داده و همکاری سایر ادارات نیز مطلوب بوده است، شهروندان نیز باید با رعایت بیشتر توصیه‌های بهداشتی برای مهار این بیماری همکاری کنند.

رئیس شورای اسلامی شهرضا با اشاره به اینکه ضدعفونی شهر هزینه زیادی را در بر دارد، خاطرنشان می‌کند: پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری به این منظور اختصاص یابد.

کرونا یک نفر را به کام مرگ کشاند

اما توصیف حجت‌الله تنهایی، رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا از اوضاع قدری متفاوت است؛ او با تأیید خبر مرگ یک شهروند بر اثر ابتلاء به ویروس کرونا، اظهار می‌کند: این بیمار دختری ۱۸ ساله و به بیماری دیابت مبتلا بوده است.

وی می‌گوید: از ابتدای شروع اپیدمی کرونا تاکنون نتیجه آزمایش هفت نفر در شهرضا مثبت اعلام شده است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه بیمارستان صاحب‌الزمان (عج) این شهرستان برای بستری بیماران کرونا در نظر گرفته شده، ادامه می‌دهد: از شهروندان می‌خواهیم نکات بهداشتی را رعایت و کمتر در شهر و اماکن عمومی تردد کنند.

تنهایی خاطرنشان می‌کند: برای تهیه الکل و مواد ضدعفونی کننده، با اقدامات قابل توجه فرمانداری به‌زودی شاهد انتشار اخباری امیدبخش خواهیم بود.

احداث کارخانه تولید الکل

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ناصر اسدی، فرماندار شهرضا نیز از بهره‌برداری از یک کارخانه تولید الکل در چند روز آینده خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با بهره‌برداری از این کارخانه، قابلیت تهیه الکل به روش اسپری فراهم می‌شود و امکان ضدعفونی شهرها و روستاهای شهرستان بهتر مسیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئولان ادارات شهرستان برای پیشگیری و مقابله با این بحران بسیج شده‌اند، می‌افزاید: شهرداری و شبکه بهداشت و درمان اقدامات بسیار خوبی انجام داده‌اند.

فرماندار شهرضا با اشاره به فعالیت گروه‌های بازرسی شبکه بهداشت و درمان و نظارت آن‌ها بر واحدهای نانوایی‌ها، خاطرنشان می‌کند: مسائل بهداشتی از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و دیگر روش‌های ممکن به صنوف مختلف ارائه می‌شود.

اسدی از تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی جهت مقابله با کرونا خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: شهروندان به شایعات توجه نکنند و اخبار موثق را از رسانه‌های مجاز پیگیری کنند.

کد خبر 413658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.