ایران یکی از بهترین شبکه‌های بهداشت و سلامت جهان را دارد

معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امورخارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران به تاکید هیئت سازمان بهداشت جهانی یکی از بهترین شبکه‌های بهداشت و سلامت عمومی جهان را دارد و همه تلاش خود را برای مهار ویروس کرونا به کار گرفته است.

به گزارش ایمنا، محسن بهاروند در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست «شیوع بیماری کرونا و تشریح اقدامات پیشگیرانه و کنترلی دولت جمهوری اسلامی ایران»، اظهار کرد: هیئت سازمان بهداشت جهانی در سفر خود به ایران بعضی از تجهیزات پزشکی و وسایل تشخیص بیماری کرونا را تحویل داند و البته بعضی از کشورهای دوست هم در این زمینه همیاری کردند.

وی با تاکید بر این که همه برای مهار و درمان این بیماری تلاش می‌کنند، افزود: دیپلمات‌های ایرانی بسیج شده اند که در کنار وزارت بهداشت هر کاری که لازم است را در مقابله با این بیماری انجام می‌دهد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه یادآور شد: لازم نیست ملت ایران نگران باشد، زیرا این اولین بیماری واگیرداری نیست که در جهان بروز می‌کند. مردم جهان بیماری‌های مشابه را در طول تاریخ شکست داده اند و این بیماری را هم با همکاری کشورهای دیگر شکست خواهیم داد.

بهاروند گفت: در نشست امروز وزارت امور خارجه گزارشی از وضعیت رسیدگی به بیماران ایرانی مبتلا به این ویروس ارائه کرد.

وی افزود: این هیئت به ما اعلام کرد که ایران دارای سیستم بهداشتی خوبی است و به موازاتی که این ویروس در کشور گسترش پیدا کرده برای مهار آن اقدامات لازم انجام شده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه ادامه داد: به گفته هیئت سازمان بهداشت جهانی ایران سیستم بهداشتی متخصص خوبی بویژه در زمینه ریه و بیماری‌های تنفسی دارد که به موازاتی که این ویروس گسترش پیدا کرد برای مهار آن اقدام شده است.

بهاروند با بیان این که تجهیز آزمایشگاه‌ها و اقدامات مقابله‌ای با ویروس کرونا در ایران و در بقیه کشورها در حال افزایش است، عنوان کرد: به زودی آزمایشگاه‌های تخصصی تشخیصی ایران گسترش پیدا می‌کند. جمهوری اسلامی ایران یکی از بهترین شبکه‌های بهداشت و سلامت عمومی جهان را دارد که همه تلاش خود را برای مهار این بیماری به کار گرفته است.

وی ضمن تشکر از رهبران دینی و مذهبی ایران برای رعایت دستورات بهداشتی جهت پیشگیری از گسترش ویروس کرونا تاکید کرد: از تمامی روحانیون و رهبران دینی و مذهبی کشور که بعضی از اجتماعات را بنا به ضرورت و جلوگیری از گسترش این بیماری لغو کردند، تشکر می‌کنیم.

بهاروند تاکید کرد: نیاز نیست که بترسیم، همان اقدامات اولیه ای را که پزشکان گفتند باید انجام دهیم چرا که در وزارت بهداشت، کادر درمانی و پرستاران خیلی خوب کار می‌کنند، باید به آنها اطمینان داشته باشیم و همه دست به دست هم این بیماری را شکست دهیم.

وی یادآور شد: این بیماری، بیماری ملی و مربوط به یک ملت و یک عده از مردم نیست، مشکلی جهانی است بنابراین همه کشورهای جهان باید در مهار و درمان آن همکاری کنند، در واقع باید همه باهم دست به دست هم دهیم و نگذاریم این ویروس گسترش پیدا کند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه اضافه کرد: بر اساس گزارش نمایندگان سازمان بهداشت جهانی و پزشکان رفتارها و زوایای این بیماری هنوز آن طور که باید شناخته نشده است البته پیشرفت‌هایی صورت گرفته که در روزهای آینده می‌توانیم ارزیابی در این خصوص داشته باشیم.

بهاروند با اشاره به محدودیت‌های پروازی ایران گفت: همان طوری که ریچارد برنان رئیس هیئت سازمان بهداشت جهانی هم گفت ایجاد محدودیت در تجارت و رفتار و آمد باید بر اساس شواهد علمی و متناسب با وضعیتی که وجود دارد، باشد.

وی افزود: کشوری که این محدودیت را ایجاد می‌کند باید به سازمان بهداشت جهانی گزارش کند که بر اساس چه شواهدی این کار را انجام داده است. بسیاری از کشورها گزارشی به سازمان بهداشت جهانی در خصوص اعمال محدودیت پرواز نداده‌اند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه با تاکید بر این که دوست نداریم این ویروس از ایران به کشورهای دیگر سرایت کند، اظهار کرد: این موضوع جهانی است و مربوط به همه جهان است. هیأت سازمان بهداشت جهانی و پزشکان و متخصصان معتقدند این اقداماتی که انجام شده ضرورتی نداشته است، زیرا بر اساس نظرات آنها این ویروس در ایران پخش نشده است که بخواهد به کشورهای دیگر برود.

بهاروند افزود: کشورها به قوانین و استانداردهای سلامت در دنیا متعهد هستند بنابراین ما نیز متعهد هستیم. ما در داخل کشور تلاش می‌کنیم که ویروس از ایران به کشورهای دیگر نرود و از کشورهای دیگر به ایران نیاید.

وی تصریح کرد: این یک مساله بین المللی است و ویروس مرز نمی‌شناسد، بنابراین اقداماتی که در حال انجام است متناسب و به اندازه آن تهدید نیست و بیش از آن پاسخ داده شده است. ما اطمینان می‌دهیم که از طریق ایران این ویروس پخش نمی‌شود بنابراین لازم به اعمال این محدودیت‌ها نیست.

منبع: ایرنا

کد خبر 413648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.