میهمان‌نوازی، شاید وقتی دیگر

در گوشه‌ای از کویر، شهری آرمیده که این روزها شهروندانش بهره‌ای از آرامش و سکون کویر ندارند، چندی است دلهره میهمان روزشان شده و خواب آشفته هم‌بالین شبانگاهشان؛ گویا هیچ کس در امان نیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گاه کورسوی امیدی میهمان دل‌های مضطربشان می‌شود، اما ترس و دلهره است که همنشین مدامشان شده است؛ هراس مرگ که این روزها بیشتر احساس می‌شود، به کابوسی دهشتناک می‌ماند که تمامی ندارد. همه این‌ها از پا قدم میهمان ناخوانده‌ای است که ناگاه هم‌سفره مردم کویر شد و در هر کوی و برزن گشت و قربانی گرفت؛ اما در این هیاهوی دلواپسی، سنگربانانی هستند که حضورشان آب سردی است بر تن تب‌دار شهر و شهرنشینان.

سمنانی‌ها امسال عید ندارند

سیدمحمد ناظم‌رضوی شهردار سمنان با اشاره به شیوع کرونا در این شهر و اقدامات پیشگیرانه شهرداری این شهر در مقابله با شیوع این ویروس، می‌گوید: با وجود اینکه در ایام پایانی سال قرار داریم، اما تکاپوی خرید شب عید در شهر و استان کمتر به چشم می‌خورد که نشان می‌دهد شهروندان توصیه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

او با اشاره به شست‌وشو و ضدعفونی مبلمان شهری اظهار می‌دارد: سازمان‌ها و مناطق شهرداری، روزانه مبلمان شهری بوستان‌ها و معابر شهری، ایستگاه‌های اتوبوس و سطل‌های زباله را بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت ضدعفونی می‌کنند.

شهردار سمنان می‌گوید: برای کارکنان شهرداری سمنان، مواد بهداشتی لازم از قبیل ماسک، دستکش و مایع ضدعفونی و برشورهای آموزشی تهیه و بین آنان توزیع شده است.

ناظم‌رضوی ادامه می‌دهد: سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری سمنان نیز با مشارکت مرکز بهداشت برای اطلاع‌رسانی در خصوص راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونا اقدامات لازم را کرده است.

او می‌افزاید: برای پیشگیری از شیوع کرونا در آرامستان‌های شهر اقدامات لازم شده تا دفن جانباختگان با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود.

شهردار سمنان می‌گوید: شست‌وشوی روزانه سرویس‌های بهداشتی در اماکن مختلف شهر، وسایل بازی پارک‌ها، ترمینال مسافربری، آهک‌پاشی روزانه ریل‌های سطل زباله و ضدعفونی خودروهای حمل پسماندهای عفونی و خودروهای حمل میوه و ایستگاه‌های آتش‌نشانی انجام می‌شود.

ناظم‌رضوی با بیان اینکه مهم‌ترین راه پیشگیری از سرایت ویروس کرونا، خودمراقبتی و رعایت مسائل بهداشتی است، تصریح می‌کند: شهروندان با توجه به توصیه‌های بهداشتی و رعایت آن‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از شیوع این ویروس دارند.

سایه مرگ بر سر زندگی

جواد نجاریانی، معاون خدمات شهری شهردار سمنان نیز با بیان اینکه با توجه به تصمیمات اتخاذ شده، اسکان مسافران نوروزی در پارک‌های شهر کاملاً لغو شده است، می‌گوید: به دلیل شرایط اضطراری که در حال حاضر وجود دارد، علی‌رغم آنکه تلاش می‌کنیم این شهر به مقصد گردشگری تبدیل شود و مردم شهر نیز بسیار مهمان‌نواز هستند، امسال نمی‌توانیم پذیرای مسافران باشیم، این در حالیست که در کوچه باغ‌های شهر اقدامات زیادی از قبیل بازسازی و زیباسازی نما و منظر شهری انجام شده بود و اماکن تاریخی و واحدهای گردشگری نیز آماده پذیرایی از مسافران بودند و بستری ایجاد شده بود که مسافران از آن به نحو احسن استفاده کنند.

او می‌افزاید: با وجود چنین شرایطی پیگیر هستیم تا با استفاده از المان‌ها و نورپردازی‌های خاص این ایام، جلوه نوروزی و بهاری به شهر بدهیم.

معاون خدمات شهری شهردار سمنان بیان می‌کند: تا زمانی که وضعیت عادی در خصوص شیوع ویروس کرونا اعلام نشود و شرایط به حالت اضطراری باشد، شهرداری سمنان به اقدامات مقابله‌ای ادامه خواهد داد؛ به عنوان نمونه سازمان حمل و نقل و بار شهرداری سمنان دو بار در روز اقدام به ضدعفونی ناوگان اتوبوسرانی برون و داخل شهری، ضدعفونی دفاتر شرکت‌های اتوبوس‌های برون‌شهری و ترمینال، ایستگاه‌های اتوبوس می‌کند و توزیع محلول ضدعفونی، ماسک و دستکش بین رانندگان تاکسی را در دستور کار دارد؛ سازمان مدیریت پسماند شهرداری، ضدعفونی سطل‌های زباله و ماشین‌های پسماند و آهک‌پاشی و دفن زباله‌های عفونی را در دستور کار دارد آرامستان‌ها نیز شهرداری نیز حالت اضطراری اعلام کرده و ضدعفونی دفاتر اداری، غسالخانه و تمامی قبور را هر روز انجام می‌شود.

نجاریانی ادامه می‌دهد: در حوزه سیما، منظر و فضای سبز شهرداری هم مرتباً مبلمان داخل پارک‌ها و وسایل بازی و آبخوری‌ها عفونی می‌شود، البته شهرداری‌های مناطق نیز ضدعفونی مبلمان شهری و سطل‌های زباله و اماکن پر تردد حوزه استحفاظی را با کمک سپاه و بسیج انجام می‌دهند.

او می‌افزاید: ضد عفونی مراکز پر تردد شهر مانند ساختمان پزشکان، اطراف بیمارستان‌های شفا، کوثر، امیرالمومنین و فضای بیرونی آن‌ها و ضدعفونی معابر پر تردد مثل خیابان امام خمینی (ره)، میرزای شیرازی و بلوار قدس که تردد در آنجا زیاد است در دستور کار قرار دارد و بسیج نیز عهده دار ضدعفونی آپارتمان‌های منطقه چهارصد دستگاه را بر عهده دارند و مجموعه این اقدامات تا نوروز ۹۹ ادامه خواهند داشت.

معاون خدمات شهری شهردار سمنان می‌گوید: شهرداری سمنان هر چه در توان داشته باشد برای تهیه محلول ضد عفونی به بخش‌های مختلف کمک می‌کند؛ مجتمع‌های آپارتمانی شهر مانند ساختمان بوعلی و ساختمان‌های مسکن مهر با همکاری شهروندان و سایر دستگاه‌ها ضد عفونی می‌شود.

نجاریانی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه روز بازارها توسط سازمان ساماندهی مشاغل کاملاً تعطیل شده و احتمالاً شهروندان برای خرید به شهر هجوم می‌آورند و شهرداری به تنهایی قادر به جمع‌آوری و تعطیلی مشاغل نیست، از شهروندان درخواست می‌شود که از منازل خارج نشوند و در صورت الزام به خروج، دستکش و ماسک‌های خود را در فضای آزاد رها نکنند.

او می‌افزاید: دستفروشان شهر جمع‌آوری شدند، اما باز هم نظارت می‌شود که دستفروشی در شهر فعالیت نکند.

معاون خدمات شهری شهردار سمنان عنوان می‌کند: شهرداری سمنان ضدعفونی برخی از دستگاه‌های اجرایی را نیز در حد توان انجام داده است و نیروهای شاغل در تمام زیرمجموعه‌ها، سازمان‌ها و مناطق شهرداری نیز درگیر این کار هستند.

نجاریانی با بیان اینکه کارکنان شهرداری از خطر استقبال می‌کنند تا جان شهروندان حفظ شود، تاکید می‌کند: ما عاشق شهرمان هستیم و برای شکست این ویروس در ایام نوروز نیز خدمت می‌کنیم و تعطیلی برای ما معنا ندارد.

دوگانه بیم و امید

دکتر نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه از زمان شیوع بیماری کرونا تاکنون بیش از ۲۲۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری شده‌اند، تصریح می‌کند: اکنون بیش از ۸۱ بیمار مشکوک کرونا در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان بستری هستند و بر اساس اعلام رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، این رقم در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز بیش از ۱۴۰ بیمار است.

او می‌افزاید: در ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان کوثر ۱۱ بیمار مشکوک به کرونا بستری و هفت بیمار مرخص شدند، همچنین در بیمارستان شفا پنج نفر به دلیل بیماری کرونا بستری و پنج بیمار کرونا، معالجه و ترخیص شدند؛ اکنون ۸۰۰ تخت زیر نظر بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی سمنان وجود دارد و تمام کادر درمانی برای درمان بیماران کرونا ویروس آمادگی دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان ادامه می‌دهد: وضعیت شهر و استان در شرایط کنترل شده قرار دارد، اما هنوز هم در مرحله منحنی افزایش تعداد هستیم و انتظار می‌رود که در روزهای آینده تعداد بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا ویروس افزایش یابد و حتی تعداد مرگ و میر نیز تغییر خواهد کرد، از طرفی آمار بهبود یافتگان نیز نوید این را می‌دهد که ویروس کرونا قابل کنترل است و باید خود افراد آن را کنترل کنند.

دانایی با تاکید بر ضرورت رعایت اصول بهداشت فردی، می‌گوید: با کسانی‌که با سلامت مردم بازی می‌کنند با جدیت برخورد شود.

او خاطرنشان می‌کند: به منظور پاسخگویی به سوالات مرتبط با کرونا، راه ارتباطی شماره ۱۹۰ (داخلی ۶) در اختیار همشهریان قرار گرفته است تا همه روزه از ساعت هشت صبح لغایت ۲۳ شب با حضور کارشناسان مجرب و آموزش دیده پاسخ سوالات خود را دریافت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان با بیان اینکه هر شهروند، یک سفیر سلامت است، اظهار می‌کند: شهروندان برای جلوگیری از بروز تنش و اضطراب، اخبار و اطلاعات را تنها از طریق رسانه‌های رسمی، صدا و سیما و دانشگاه علوم پزشکی دنبال کنند.

کد خبر 413645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.