خانه‌نشینی اجباری

هیچ کس در امان نیست، خطر همه جا وجود دارد. ناگهان چونان بلایی از در و دیوار شهر وارد شد از هر گروه و طبقه و صنف قربانی گفت. چاره را در خانه‌نشینی می‌دانند، انگار خانه بهترین سنگر در مصاف با این دیو خونخوار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهشت‌گونه‌ای که زندگی در آن آرزوی بسیاری بود، حالا به میدان جنگ مرگ و زندگی تبدیل شده است. گروهی از شهروندانش به سنگر خانه‌ها پناه برده‌اند، جمعی گرفتار تخت بیمارستان شدند و شماری که امکان خانه‌نشینی ندارند، با اضطراب روزگار می‌گذرانند.

کرونا چندی است وارد شهر شده و آرام و راحت از همه گرفته و خواب بر همه آشفته کرده است. همه ایرانشهر در مصاف اهریمن است، اما شهرهایی مانند ساری، طلایه‌دار این جبهه خونین است.

برخی این روزها نان در خون می‌زنند!

مجید صالحی از شهروندان ساری می‌گوید: در ابتدا از شنیدن خبر ویروس کرونا دچار وحشت شدیم و پیش از آنکه خبر تعطیلی مدارس در استان مازندران منتشر شود من از رفتن دخترم به مدرسه خودداری کردم؛ خودم هم چند روز در منزل ماندم، اما مخارج زندگی اجازه نمی‌دهد مدت زیدی سر کار نروم. حالا سعی می‌کنیم اصول ایمنی را در محل کار عایت کنیم

رضا قویدل دیگر شهروند ساروی است که نگرانی خود را اینگونه ابراز می‌کند: همسرم باردار است، به شدت از این ویروس ترسیده بودیم و خودمان را در منزل قرنطینه کردیم و بیرون نمی‌رفتیم. با توجه به اینکه ویروس برای زنان باردار خطرناک است، همسرم را تحت مراقبت‌های ویژه قرار دادیم هرچند شنیدیم که دو مادر باردار حامل ویروس کرونا زایمان موفقی داشتند.

محسن پناهنده، جوان دست‌فروشی است که می‌گوید: داروخانه‌ها ماسک ندارند و اگر داشته باشند هم به ما نمی‌فروشند و یا چند برابر قیمت می‌فروشند. من یک ماسک معمولی را پنج هزار تومان خریدم. در شهرهای شمالی که وضعیت اینگونه وخیم است باید ماسک و مواد ضد عفونی به تعداد زیاد با قیمت مناسب به دست شهروندان برسد.

آنان که می‌کوشند آتش فتنه را خاموش کنند

اما علی دومیری‌کلایی، رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری از برنامه‌ریزی گسترده برای گندزدایی و جلوگیری از انتشار ویروس در شهر ساری خبر می‌دهد و تاکید می‌کند: با توجه به دستور وزارت بهداشت هر چهار لیتر وایتکس را در ۹۶ لیتر آب مخلوط و با محلول به‌دست آمده سطح شهر، میادین پمپ بنزین‌ها، شیرخوارگاه، زندان و همچنین بازارچه و پاساژها ضدعفونی می‌شود.

او می‌افزاید: اولویت برای ضدعفونی مکان‌های پرتردد شهر است و از ساعت سه بامداد تا شش صبح هر روز این مناطق و سایر محلات شهری ضدعفونی می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری خاطرنشان می‌کند: تاکنون هشت هزار لیتر از این مایع مصرف شده است.

دومیری‌کلایی با بیان اینکه این کار جزو وظایف این سازمان نیست، یادآور می‌شود: مقابله با این بحران عزم ملی را می‌طلبد و همه ارگان‌ها پای کار آمدند باید در راستای کنترل ویروس همکاری کنیم.

او ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ماشین‌های آب‌پاش سازمان آتش‌نشانی حجم خروجی آب زیادی را خارج می‌کند، ما از دستگاه سمپاش پیشرفته استفاده کردیم که مواد ضد عفونی کننده را به اندازه استاندارد در تمام نقاط شهر پخش کنیم و از هدر رفت آب هم جلوگیری شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری با تاکید بر اینکه در ساعات خلوت شب ضدعفونی انجام می‌شود، اظهار کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم خودروهای خود را در مسیر قرار ندهند تا کار را راحت‌تر انجام شود.

دومیری‌کلایی می‌گوید: ما به ۱۰ روستا که به تازگی به ساری ملحق شده است نیز تیم‌هایی را اعزام و اقدام به ضدعفونی اماکن عمومی و پر تردد آن‌ها کرده‌ایم.

او خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که لازم باشد این اقدام از طرف سازمان آتش‌نشانی انجام می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ساری با اشاره به انتشار شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر استفاده از سم دورانت در فرایند ضدعفونی شهر، تاکید می‌کند: این سخنان شایعه است و به جز تهیه مخلوط آب و وایتکس دستورالعمل دیگری از سوی وزارت بهداشت برای ضدعفونی صادر نشده است.

شهر یکپارچه در پیکار

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که علی‌اکبر زلیکانی، نایب رئیس شورای شهر ساری با اشاره به اقدامات انجام شده در این شهر برای جلوگیری از شیوع کرونا، اظهار می‌کند: مجموعه مدیریت شهری با ریاست شهردار در تصمیماتی که در حوزه گندزدایی در شهر انجام می‌شود به شدت پیگیر است.

او می‌افزاید: در چهار مرحله خیابان‌های اصلی و فرعی شهر گندزدایی شد و نیروهای سازمان‌های مدیریت پسماند، آتش‌نشانی و فضای سبز به همراه معاونت خدمات شهری اقدام به ضدعفونی خیابان‌های شهر کردند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری خاطرنشان می‌کند: در صورتی که برخی از شهروندان تقاضای ضدعفونی آپارتمان‌ها را داشته باشند شهرداری و سازمان آتش‌نشانی در این زمینه همکاری می‌کند.

زلیکانی می‌گوید: از امکانات شهری برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به شهروندان استفاده شده و نکات بهداشتی از این طریق به آنان آموزش داده شده است.

او تصریح می‌کند: اعضای گروه تپش و تفکیک پسماند شهری و خانواده‌هایی که در این راستا کمک می‌کنند، امکاناتی مانند مواد شوینده و ضدعفونی کننده‌های الکلی به صورت رایگان از شهرداری تحویل می‌گیرند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر ساری اضافه می‌کند: با هدف کاهش سرایت ویروس کرونا ساعت کار کارمندان شهرداری کاسته شده و خانم‌ها نیز یک روز در میان در محل کارشان حاضر می‌شوند.

زلیکانی می‌افزاید: برای جبران زحمات نیروهای خدمات شهری که به صورت شبانه‌روزی مشغول به فعالیت هستند نیز طرحی برای افزایش حقوق در نظر گرفته شده است.

او تاکید می‌کند: از مردم می‌خواهیم تا جایی که می‌توانند در منازل خود بمانند و رعایت نکات بهداشتی که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران اعلام می‌شود را جدی بگیرند.

نور امید در سیاهی ترس

اما حامد روحانی‌زاده، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز با بیان اینکه بیماری کرونا زودتر از موعد مهار خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر تمامی امکانات مورد نیاز برای خدمات دهی به بیماران در استان مهیا است؛ اما باید از انتقال این بیماری پیشگیری شود.

او با بیان اینکه هر فرد بیمار می‌تواند چندین نفر را مبتلا کند از فوت ۱۳ نفر در مازندران بر اثر ابتلاء به بیماری کرونا خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: باید آمار را به کمتر از یک نفر کاهش دهیم، البته این امر مستلزم همکاری همه مردم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار می‌کند: تا روز گذشته تست ابتلای ۸۱ بیمار به کرونا ویروس در مازندران مثبت اعلام شد؛ تعداد ۵۵۰ بیمار مشکوک به کرونا نیز در مراکز درمانی استان بستری هستند.

روحانی‌زاده با بیان اینکه تاکنون ۱۴۳ نفر از بین بیماران مشکوک به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، می‌گوید: تعطیلی‌ها برای مسافرت نیست و امن‌ترین جا برای پیشگیری از این بیماری خانه‌ها است.

همچنین محمدرضا شیران، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از آغاز عملیات تولید و توزیع لوازم بهداشتی خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: ظرفیت تولید ماسک در کشور یک و نیم میلیون عدد در ۱۲ کارخانه است که ۳۰ هزار عدد آن در کلاردشت تولید می‌شود.

او اضافه می‌کند: مقرر شد برای بهره‌گیری از ظرفیت خالی ۱۲ کارخانه تولید لوازم آرایشی بهداشتی استان، پروانه سه ماهه به صادر شود تا از ظرفیت آنها برای تولید ژل و مواد ضدعفونی استفاده شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر اینکه همه مواد ضدعفونی که شهروندان تهیه می‌کنند باید لیبل داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: عملیات توزیع مواد ضدعفونی بین شهروندان نیز به زودی آغاز می‌شود.

کد خبر 413644

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.