سال ۹۸ توأم با رکود برای بازار نشر بود

مدیر انتشارات نوشته گفت: در حالت عادی وضعیت کتاب با رکود رو به رو بود حال که با چنین اوضاع و شیوع بیماری هم روبه رو شده ایم و بروز چنین مسائلی کار را برای ما طاقت فرسا می‌کند.

مهدی صاحب فصول در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سال ۹۸ با پیش آمدن وضعیتی چون افزایش قیمت کاغذ، مقوا و ملزومات چاپی که ادامه روند سال پیش از آن بود، سالی توأم با رکود در بازار نشر بود.

وی افزود: به علت اینکه تلاطم اقتصادی وجود داشت امکان برنامه‌ریزی ناشران برای چاپ کتاب بسیار کم بود که خود این امر منجر به کم شدن ترغیب مردم برای خرید کتاب می‌شد و بنابراین این وضعیت اقتصادی از هر جهت روی اوضاع نشر تأثیر گذاشته بود.

مدیر انتشارات نوشته ادامه داد: در حالت عادی وضعیت کتاب با رکود رو به رو بود حال که دیگر با شیوع بیماری کرونا هم رو به رو شده‌ایم و بروز چنین مسائلی کار را برای ما طاقت‌فرسا می‌کند.

صاحب فصول در خصوص تأثیر شیوع بیماری بر نشر، اضافه کرد: با شیوع بیماری و توصیه‌های بهداشتی در خصوص کاهش ترددها مردم کمتر از خانه بیرون می‌آیند همچنین نمایشگاه کتاب نیز به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: تصور بر این بود که همین امر منجر به افزایش خرید اینترنتی مردم خواهد شد، اما متأسفانه افزایش پیدا نکرد و در این زمینه نیز همچنان با رکود رو به رو هستیم.

مدیر انتشارات نوشته در خصوص مساله تامین کاغذ تصریح کرد: سامانه‌ای برای توزیع کاغذ راه اندازی شد و بر مبنای آن مقداری کاغذ در اختیار ناشران قرار گرفت.

صاحب فصول اضافه کرد: البته آنچه مورد نیاز آن‌ها بود و برای دریافت آن ثبت نام کرده بودند در اختیار آن‌ها قرار نگرفت اما در هر صورت به میزان زیادی کار انجام شد اما باید توجه داشت که این مساله در قیمت کتاب بسیار تأثیر گذاشت.

وی افزود: امیدوار هستیم که مساله شیوع بیماری به زودی کنترل شود و برای سال آینده اتفاقات خوبی رخ دهد وگرنه سال سختی در پیش رو خواهیم داشت.

کد خبر 413555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.