ساخت دستگاه تولید ماسک در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان

یکی از شرکت‌های مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، موفق به ساخت دستگاه تولید ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده و کیت‌های تشخیص برای مبارزه با ویروس کرونا شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها همه افراد جامعه دست به دست هم داده‌اند تا با بحران کرونا مبارزه کنند؛ این تلاش در جهت بهبود شرایط و با هدف از بین بردن کووید ۱۹ انجام می‌شود، اما فعالان عرصه صنعت نیز در این عرصه از سایرین عقب نمانده و با تلاش شبانه‌روزی خود در حال کمک برای مقابله با شیوع بیماری کرونا هستند.

یکی از شرکت‌هایی که با تمام توان و کنار گذاشتن اکثر فعالیت‌های دیگر خود در حال خدمت‌رسانی در زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ است، شرکت بهیار صنعت سپاهان مستقر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است. برای اطلاع از فعالیت‌های این شرکت در زمینه مقابله با بیماری کرونا، با فرید نجات بخش، مدیرعامل بهیار صنعت سپاهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید:

فعالیت اصلی شرکت در چه زمینه‌ای است و اکنون چه محصولاتی را در برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ تولید کرده‌اید؟

فعالیت اصلی شرکت در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های بازرسی کالا است، اما اکنون به موضوع کرونا به عنوان یک بحران کشوری نگاه کردیم و تمرکز شرکت را بر روی ساخت دستگاه‌های تولید ماسک، تولید محلول‌های ضدعفونی کننده، کیت‌های تشخیص کرونا و حتی واکسن این بیماری گذاشته‌ایم.

تا کنون چند دستگاه تولید ماسک به مرحله نهایی تولید رسیده است؟

دستگاه تولید ماسک، در حال تولید نهایی است و تا کنون چهار دستگاه در دست تولید و ساخت داریم تا در مرحله اول به بازار عرضه شود و تا زمانی که نیاز کشور در این زمینه وجود داشته باشد به ساخت دستگاه‌ها ادامه خواهیم داد.

دستگاه‌های تولید ماسک تا چند روز دیگر به بازار عرضه خواهد شد؟

دستگاه‌های تولید ماسک تا پنج روز آینده آماده تحویل است. از حدود ۱۰ روز پیش بدون طرح قبلی و به سرعت با انجام طرح‌های اولیه و گرفتن مجوز ساخت دستگاه تولید ماسک آغاز شده است تا کمکی در جهت رفع مشکل کمبود ماسک در کشور باشد. همچنین تولید دستگاه‌های دیگر در این زمینه با سرعت بیشتری ادامه پیدا خواهد کرد، چرا که به فناوری ساخت آن دست پیدا کرده‌ایم.

چند نوع محلول ضدعفونی کننده را در دست تولید دارید؟

برای محلول‌های ضدعفونی کننده سه فرمولاسیون داریم که اولین فرمول بر پایه الکل و برای ضدعفونی کردن دست و صورت، دومین فرمول برای محلول‌های ضدعفونی کننده دست و صورت بدون الکل و سومین فرمول مربوط به محلول‌های ضدعفونی کننده سطوح است که مجوز آن از سازمان غذا و دارو اخذ شده است. طرح تولید محلول‌های ضدعفونی کننده به محض احساس نیاز کشور اجرا شد تا زمینه برای تولید محلول‌های ضدعفونی کننده فراهم شود.

با چه مشکلاتی در زمینه تولید محلول‌های ضدعفونی مواجه هستید؟

برای تولید محلول‌های ضدعفونی کننده با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه که برای تولید و رساندن به موقع محلول‌ها در این موقعیت اهمیت دارد، روبرو هستیم، با نامه‌نگاری‌های لازم از طرف سازمان غذا و دارو به شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه به زودی محلول‌های ضدعفونی کننده به مرحله تولید می‌رسد.

آیا کیت‌های تشخیص کرونا ویروس جدید به مرحله تولید رسیده است؟

یکی از شاخه‌های فعالیت شرکت در زمینه زیست فناوری است که در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ از این شاخه برای ساخت کیت‌های تشخیص بهره گرفته‌ایم و در حال بررسی پارامترهای لازم برای تولید کیت‌های تشخیص کووید ۱۹ جدید با فناوری بیوتکنولوژی در شرکت هستیم. تا دو روز آینده سایر مواد و منابع لازم برای شروع تولید کیت‌های تشخیص فراهم خواهد شد و احتمالاً تا ۱۰ روز دیگر کیت‌های تشخیص را آماده می‌کنیم.

چه مشکلاتی برای تولید و توزیع محصولات دارید؟

سازمان‌ها باید برای توزیع محصولات همکاری بیشتری داشته باشند و برای رسیدن محصول از تولید کننده به دست مصرف کننده، کمک کنند. متولیان می‌توانند از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توزیع محصولات درخواست همکاری کنند. دومین مشکل در این زمینه رساندن مواد اولیه و همکاری کارخانه‌های تولید مواد اولیه برای ساخت محلول‌های ضدعفونی کننده است؛ نظارت میدانی بر تولید در تمام مراحل مراکز تولید نیز بسیار اهمیت دارد.

مواد اولیه مورد نیاز برای تولید در کشور وجود دارد یا از خارج وارد می‌شود؟

عمده مواد اولیه برای تولید ماسک، محلول‌های ضدعفونی کننده و کیت‌های تشخیص در کشور وجود دارد، اما بعضی از مواد اولیه برای تولید کیت و واکسن باید وارد شود؛ البته با مواد اولیه موجود در کشور بیشتر نیاز صنایع برطرف می‌شود.

کد خبر 413551

برچسب‌ها