مشهد در وضعیت قرمز کرونا

آخرین وضعیت شیوع کرونا و خطر بحران اقتصاد جهانی از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _پنجشنبه ۱۵ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «این بار خراسان رضوی در وضعیت قرمز» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: آمار مرگ و میر بر اثر ابتلا به کرونا تا روز چهارشنبه (۱۴ اسفند) و ۱۴ روز پس از تأیید اولین قربانی این ویروس در ایران به ۹۲ نفر رسید و طبق ادعای وزارت بهداشت ۹۲۲ نفر در این مدت به کروناویروس مبتلا شده‌اند. با این حال بر اساس گفته مسئولان وزارت بهداشت، وضعیت بحرانی کرونا احتمالاً تا پایان خرداد ۹۹ ادامه دارد. در دو روز گذشته (سه‌شنبه ۱۳ اسفند تا چهارشنبه) ۵۸۶ مورد جدید قطعی ابتلاء به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که متأسفانه از این موارد جدید، ۱۵ تن جان باخته‌اند. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت، شمار بهبودیافتگان در مجموع به ۵۵۲ تن رسیده است. همزمان مهدی شفیعی، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از افزایش موارد مثبت کرونا در این استان خبر داده و گفته است که با مثبت بودن آزمایش پنج شهروند این شمار به ۱۵ تن رسیده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان هم از بستری شدن ۵۹۴ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های این استان خبر داده است. به گفته عبدالرضا فاضل، ۲۹ تن در استان گلستان به ویروس کرونا مبتلا هستند و شش تن هم بر اثر این بیماری فوت کرده‌اند. با توجه به ابتلای چند شهروند در استان زنجان به کرونا، مردم شهر زنجان در اقدامی خودجوش به پاکسازی معابر، عابربانک‌ها و.... پرداخته‌اند، اما مهم‌ترین اتفاقات پس از ۱۴ روز از تأیید کرونا در ایران، رشد چشمگیر آمار مبتلایان در ایران، کاهش سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری و لغو مسافرت‌های نوروزی بسیاری را نگران کرده است. در این بین وزیر بهداشت طی نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و عضو ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، خواستار اتخاذ تمهیداتی با رویکرد ترغیب مردم در جهت کاهش سفرهای نوروزی و در راستای برنامه کنترل بیماری کرونا شده است. در نامه سعید نمکی آمده است: با توجه به شیوع بیماری کرونا و به موازات تلاش‌های انجام شده به منظور کنترل بیماری مذکور، خواهشمند است تمهیداتی اتخاذ فرمائید تا ستاد هماهنگی سفرهای نوروزی در آن وزارت و در استان‌ها با رویکرد ترغیب مردم در جهت کاهش سفرهای نوروزی و در راستای حمایت از برنامه‌های کنترل بیماری یاد شده اقدام کنند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سهم اقتصاد ایران از رکود جهانی چقدر خواهد بود؟» به بررسی اقتصاد جهان و خطر بحرانی بدتر از سال ۲۰۰۹ پرداخت و نوشت: موج گسترده نگرانی‌ها ناشی از شیوع ویروس کرونا تمام جهان را فرا گرفته است.خسارت‌های اقتصادی فراگیر شدن بیشتر این ویروس نه‌تنها برایایران، بلکه برای کل اقتصاد جهانی بسیار حائز اهمیت است. اگرچه در برخی کشورها این خسارت بیشتر و در بعضی دیگر کمتر خواهد بود. در این میان پیش‌بینی‌هایی مبنی‌بر این است که کرونا اقتصاد جهان را به سمت بحرانی بدتر از سال ۲۰۰۹ خواهد برد. حال باید دید که ایران تا چه میزان تحت تأثیر این بحران جهانی قرار می‌گیرد و آیا می‌تواند با استفاده از راهکارهایی حداقل آسیب را از رکود جهانی ببیند یا خیر؟

تمام معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جهان در حال حاضر نگران پیامدهای اقتصادی این ویروس هستند و در این میان تحلیلگران و صاحب‌نظران سناریوهای مختلفی را از رشد اقتصادی جهان پیش‌بینی می‌کنند. طبق شنیده‌ها در خوش‌بینانه‌ترین سناریوهای رشد اقتصادی، اقتصاد جهان امسال ۲.۹ درصد رشد خواهد کرد در حالیکه در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۹، ۳ درصد رشد کرده بود. ایرنا در گزارشی از هدایت جهان به سمت رکود بسیار جدی به واسطه کرونا پرداخت است، رکودی که بعد از بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۹، دیگر اتفاق نیفتاده بود. بر اساس این گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی بین‌المللی(OECD) به تازگی هشدار داده است که درصورت گسترش شیوع این ویروس، رشد اقتصادی جهان نصف خواهد شد. این سازمان اعلام کرده است که درصورت ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر آسیا، اروپا و شمال آمریکا، میزان تولید ناخالص جهان در سال ۲۰۲۰، به ۱.۵ درصد خواهد رسید. این رقم تقریباً ۲.۹ درصد پایین‌تر از میزانی است که پیش از این برای رشد اقتصادی سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی شده بود.

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «شادی درمانی» به بررسی روحیه بالا کادر پزشکی برای مبارزه با کرونا پرداخت و نوشت: اول قرار به خنده شد. شهروندان نگران از شیوع ویروس؛ چه آنهایی که خودشان را خانه‌نشین کرده‌اند تا زنجیره سرایت را قطع کنند و چه آنهایی که همچنان باید سر کار حاضر شوند، شروع کردند به انتشار عکس خندیدن هایشان. قرار بر این بود که آدم‌ها نشان بدهند: «کم نیاورده‌ایم» و هر چند شماتت‌هایی هم حوالی این عکس‌های خندان شد که «الان وقت خندیدن نیست، خطر را از یاد نبرید». بعد نوبت به موج دیگری رسید؛ این بار برخی از پزشکان و پرستاران از بیمارستان‌های مختلف کشور با ماسک و دستکش و لباس‌های محافظشان روبه‌روی دوربین موبایل هایشان ایستادند و شروع کردند به چرخ زدن و پایکوبی، چند نفری در کرمانشاه دست انداختند به کمر هم و پارچه توی هوا تکان دادند. تصویری که آدم باید در جشن‌ها و عروسی ببیند، این بار تبدیل شد به صحنه‌های غریبی از پایکوبی در روزهای سخت اسفند ۹۸، روزهایی که همه انگار روزشان را با خبر گرفتن از آخرین آمار مبتلایان، فوت‌شدگان و نجات‌یافتگان کرونا آغاز می‌کنند. دست‌افشانی لباس سفیدها در راهروهای بخش‌های اورژانس و عفونی از ماندگارترین صحنه‌های سالی شد که همه در انتظار پایانش نشسته‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عمق ترس در اقتصاد جهان» نوشت: فدرال‌رزرو برای مقابله با ویروس کرونا ناچار به واکنش اضطراری شد. این نهاد در بیانیه‌ای اعلام کرد برای مقابله با تبعات اقتصادی، نرخ بهره را نیم درصد کاهش می‌دهد. این میزان کاهش از دوره بحران اقتصادی گذشته بی‌سابقه بوده است. کارشناسان اقدام فدرال رزرو را اولین مکانیزم دفاعی سیاست پولی در برابر بحران ناشی از کرونا توصیف می‌کنند. انتظار این بود با کاهش نرخ بهره بازارها تا حدودی آرام شود. اما بلافاصله بعد از اعلام برنامه فدرال‌رزرو، بازارها برخلاف جهت پیش‌بینی‌شده حرکت کردند. بازار سهام، شاخص دلار و اوراق وارد سراشیبی پرنوسانی شدند. شاخص دلار حدود ۵/ ۰ درصد نزول کرد. دلار در برابر ین ژاپن و فرانک سوئیس نیز نزولی شد تا در برابر پناهگاه‌های امن ارزی به‌طور کامل عقب نشسته باشد. در مقابل اونس طلا با رشد هفتگی نزدیک به ۴ درصد بر شاخص دلار آمریکا چیره شد. ریزش بازار سهام آمریکا و معکوس شدن منحنی بازدهی اوراق خزانه از جمله پیامدهای این اقدام بودند. تحلیلگران اعتقاد دارند آنچه موجب شد پاتک فدرال رزرو بازارها را آرام نکند، انتظارات فعالان بازار بود. آنها به دلیل هیجان ناشی از تب کرونا توقع داشتند این نهاد برای مقابله با بحران نرخ بهره را بیش از این کاهش دهد. بنابراین عدم حمایت کاهش نرخ بهره از بازارها بیشتر ریشه در هراس و هیجان عمومی داشت.

کد خبر 413547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.