پیشنهادهای یک اقتصاددان برای نجات مشاغل خرد در کشور

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: یکی از پیشنهادات برای مسئولان برای مدیریت شرایط کنونی، جبران افت تقاضا برای کالاهای مصرفی خرده فروشان است.

محمد واعظ برزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ترکیب تقاضا برای کالاهای مصرفی در هفته‌های اخیر تغییر کرده است و با قطعیت نمی‌توان راجع به افت تقاضای کل برای کالاهای مصرفی اظهار نظر کرد.

وی افزود: در هفته‌های اخیر تقاضا برای فروش واحدهای فروشنده لوازم طبی، تجهیزات پزشکی، ضدعفونی‌کننده‌ها، دستکش، ماسک و … بیشتر شده اما از طرف دیگر تقاضای خرده فروشی برای کالاهای مصرفی که نیاز آنی و ضروری مردم نیست مانند آجیل شیرینی پوشاک و… یا کاهش یافته یا رشد مورد انتظار کسبه برای شب عید را نداشته است.

این کارشناس اقتصادی گفت: از آنجایی که بخشی از واحدهای خرده فروشی با پیش‌بینی افزایش شدید تقاضا در شب عید، برنامه مالی خود را با ارائه چک‌های اجاره به صاحبان املاک تجاری، خرید مواد اولیه با پرداخت چک، ارائه چک دیگری به طلبکاران و غیره ساماندهی می‌کنند، در شرایط پیش آمده این برنامه برای تعدادی از این واحدها با اختلال جدی روبرو شده است.

تعریف یک کارت اعتباری خرید

واعظ برزانی اضافه کرد: به ویژه این شرایط برای برخی از این واحدها که پتانسیل مالی قوی ندارند، سخت‌تر نیز می‌شود، برای مثال اگر در یک هفته فروش خوبی نداشته باشند نمی‌توانند چک آخر هفته را پاس کنند و دستمزد کارگانشان را بپردازند بنابراین با وجود کاهش خرید به دلیل شیوع کرونا، این واحدها با مشکلات زیادی روبرو می‌شوند.

وی ادامه داد: یکی از پیشنهادات برای مسئولان برای مدیریت شرایط کنونی، جبران افت تقاضا برای کالاهای مصرفی خرده فروشان است. برای مثال می‌توان در قالب یک طرح بانکی یا تعریف یک کارت اعتباری خرید که مبتنی بر عقد مرابحه باشد، امکان تقویت فروش این خرده فروشی‌ها را فراهم کرد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: راه حل دیگر این است که دولت به دستگاه‌های خود دستور دهد برای مدتی کوتاه، خریدهای خود را از صرفاً عمده فروشی‌ها، به خرید از عمده فروشی‌ها و خرده فروشی‌ها تغییر دهند.

واعظ برزانی خاطرنشان کرد: با توجه به تعیین کننده بودن خریدهای دولت که در اینجا منظور از آن کلیت نظام حاکم است زیرا خریدهای نیروهای نظامی و انتظامی را نیز شامل می‌شود، می‌تواند فروش این واحدهای اقتصادی را تقویت کند.

وی یادآور شد: برخی تسهیلات را نیز خود دولت در روزهای اخیر در نظر گرفته است؛ مانند استمهال بدهی خرده فروشی‌ها به شبکه بانکی و بیمه‌های تأمین اجتماعی.

توجه شود که خرده فروشان به ورشکستگی کشیده نشوند

این اقتصاددان با بیان اینکه در هر حال باید توجه شود که خرده فروشان به ورشکستگی کشیده نشوند، افزود: چنانچه با تمرکز در چند شهر بزرگ این اقدامات انجام گیرد آثارش شهرهای کوچک را نیز متأثر می‌کند.

واعظ برزانی خاطرنشان کرد: با تقویت جهت دهی شده تقاضا می‌توان تا حدودی از ابعاد موضوع کم کرد و برای خرده فروش‌ها برنامه مورد توقع شب عید آنها را حفظ یا حداقل در اولین هفته‌های سال جدید فراهم کرد.

وی تاکید کرد: ارزش یا سقف هر کارت باید محدود اما سرعت انتشار و سهولت دسترسی به کارت راحت باشد. برای مثال همه کارمندان دولت بتوانند با یک تقاضای اینترنتی از یک کارت خرید خرده فروشی با سقفی برابر حقوق ماهانه شأن بدون تشریفات معمول مثل ارائه گواهی کسر حقوق و … برخوردار باشند.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان افزود: هر کارمندی بتواند معادل حقوق ماهانه‌اش از این کارت اعتباری استفاده کرد و سپس آن مبلغ طی پنج قسط از حقوق او کسر شود.

واعظ برزانی یادآور شد: هم اکنون این برنامه، توسط برخی تعاونی‌های مصرف انجام می‌شود که مورد استقبال نیز قرار گرفته است. فروش آنها به صورت مقایسه‌ای نسبت به قبل کم نشده است بنابراین می‌توان و این کار را برای سایر خرده فروشی‌ها انجام و تعمیم داد.

روش‌های سهل که منجر به ایجاد معوقات بانکی جدید نشود

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا باید سعی شود روش‌های سهل که منجر به ایجاد معوقات بانکی جدید نشود، برای شرایط کنونی در نظر گرفته شود بنابراین استفاده از کارت‌های اعتباری با سقف خرد با ارزشی معادل حقوق ماهانه، مورد توجه قرار گیرد تا بعداً اقدامات تکمیلی دیگری انجام شود.

این کارشناس اقتصادی در تشریح شرایط اقتصادی حال حاضر کشور، گفت: شرایط فعلی اقتصادی ما تلفیقی از مسائل و محدودیت‌های ناشی از تحریم و جنگ اقتصادی علیه ایران و مسائلی ناشی از شیوع ویروس کرونا است که البته بخش دوم با بسیاری از کشورها تشابه دارد.

واعظ برزانی افزود: اکنون باید تمرکز خود را بیشتر بر بخش اول متمرکز کنیم و الگوی راهبری ما نیز اقتصاد مقاومتی باشد.

وی اضافه کرد: اگر به معنای واقعی این راهبرد را پیگیری کنیم؛ به عنوان مثال شرکت‌های دانش بنیان بیش از پیش در خدمت اقتصاد قرار گیرد، یا تولید کالاهای راهبردی که تولید داخلی آنها تأمین کننده امنیت ملی است، توجه و تشویق شود، خود به خود محدودیت‌های ناشی از تحریم اقتصادی کم و به تعبیر دیگر منافع حاصل از تحریم برای ما افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بی شک راهبرد اقتصاد مقاومتی راهگشای قسم اول مسائل ایران است، ادامه داد: همچنین هزینه‌های ناشی از تحریم برای تحریم‌کنندگان بالا خواهد رفت و معادله تداوم تحریم به هم خواهد خورد.

کد خبر 413503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.