گیاهانی شگفت انگیز برای آرامش اعصاب و روان

گرم کردن نان بهتر از فریز کردن، آب پرتقال دشمن چاقی، بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به میگرن، گیاهانی شگفت انگیز برای آرامش اعصاب و روان و راهکارهای تغذیه‌ای در مواجهه با ویروس کرونا در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان استفاده از محلول گندزدایی را بهترین روش برای شستن میوه و سبزیجات دانست و گفت: سقف دمای فریزهای خانگی عموماً منفی ۱۸ درجه زیر صفر است و ویروس ممکن است زنده بماند، پس روش گرم کردن نان از فریز کردن بهتر است.

حمیدرضا طغیانی، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، در موقع خرید میوه و سبزیجات حتماً از دستکش استفاده کنید و بعد از آوردن میوه و سبزیجات به منزل فوراً آنها بشویند و خشک کنید، البته اگر عملیات شستن درست انجام شود کفایت می‌کند و جای نگرانی نیست.

این متخصص تغذیه استفاده از محلول گندزدایی را بهترین روش برای شستن میوه و سبزیجات دانست و افزود: شهروندان از نانوایی‌ها بخواهند که نان‌ها را در کیسه قرار داده و به مشتری تحویل دهد، البته نانوا نباید با پول تماس داشته باشد و قرار بر این شده که اگر نانوایی مشتری زیادی داشت، یک نفر را به صورت مجزا برای مبادلات پولی استخدام کند.

رئیس انجمن تغذیه استان اصفهان، خاطرنشان کرد: بهتر است نان قبل از مصرف دوباره حرارت ببیند که این حرارت شامل حرارت بخاری، اجاق گاز و مایکروفر است تا اطمینان از نبودن ویروس بر روی نان حاصل شود.

راهکارهای تغذیه‌ای در مواجهه با ویروس کرونا

یک کارشناس تغذیه، گفت: سیستم بدن، در برابر عفونت‌ها و بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا بدن را محافظت می‌کند و نقش مهمی در جلوگیری از بروز آلرژی و انواع سرطان دارد.

عهدیه مرادی با بیان اینکه در این زمینه استفاده از چند دسته از مواد مغذی مفید است، افزود: این مواد مغذی شامل پروتئین، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E به همراه مواد معدنی هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که این سیستم با عامل بیماری‌زا برخورد می‌کند پاسخ ایمنی آغاز می‌شود و در این حالت سیستم ایمنی پادتن (آنتی‌بادی) هایی را آزاد می‌کند که به مبارزه با پادزا (آنتی‌ژن) ها می‌پردازد.

این کارشناس تغذیه، تصریح کرد: از آنجایی که اهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان گسترش بیماری‌های واگیر بیش از پیش مشخص می‌شود، مصرف برخی غذاهای سالم و غنی در تقویت سیستم ایمنی بدن ما بسیار مهم هستند.

وی تاکید کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید موادی همچون سیر، سوپ مرغ، چای سبز و عسل را در رژیم غذایی قرار دهیم. گروه‌های غذایی دارای ویتامین‌های «C» و «A» سیستم ایمنی بدن را مقابل کرونا تقویت می‌کند.

وی افزود: سبزی‌ها و میوه‌های رنگی سبز تیره، قرمز و نارنجی همانند هویج، گوجه و کلم دارای ویتامین «C» و روغن، کره و زرده تخم‌مرغ از جمله گروه‌های غذایی هستند که دارای ویتامین «A» هستند.

مرادی اظهار کرد: املاح روی و آهن که بیشتر در گوشت‌های قرمز گاو، شتر و گوساله یافت می‌شود نیز نیازهای سلولی بدن را تأمین و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کنند.

آب پرتقال دشمن چاقی

بر اساس مطالعات صورت گرفته آب این میوه حاوی ترکیبی به نام نبیلتین هستند. این مولکول خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش داده و ضد چاقی و اضافه وزن است. مطالعات اخیر محققان دانشگاه وسترن آنتاریو نشان می‌دهد آب پرتقال و نارنگی حاوی ترکیباتی است که خاصیت ضد چاقی دارند. بر اساس مطالعات صورت گرفته پرتقال و نارنگی حاوی ترکیبی به نام نبیلتین هستند. این مولکول خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت را کاهش داده و ضد چاقی و اضافه وزن است.

محققان بر این باورند ترکیبات فلاونوئید نبیلتین در برابر اختلالات متابولیک اثر محافظتی دارند. همچنین احتمال می‌دهند این مولکول قادر به تنظیم مسیر چربی‌سوزی در بدن است. اکنون حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است.

بهترین مواد غذایی برای مبتلایان به میگرن

به عقیده دانشمندان در زمان استرس ممکن است سطح برخی از هورمون‌ها بالا و پایین برود که این تغییرات باعث شروع میگرن می‌شود. معمولاً افراد در ماه ممکن است یک یا دوبار سردرد بگیرند اما افرادی که در ماه بیش از ۱۵ بار سردرد می‌شوند دچار «میگرن مزمن” هستند، در واقع فرد دچار سردردهای روزانه و همیشگی می‌شود که با علائم شدید میگرن همراه است.

زمان بندی مشخص برای انجام فعالیت‌های روزمره مثل: ساعت خواب، بیداری و غذا خوردن. قراردادن تمرینات ورزشی سبک و مناسبی چون یوگا در برنامه روزانه. ترک سیگار و به حداقل رساندن مصرف کافئین. استفاده نکردن از ساعت‌های متمادی از یک رنگ نور (آفتابی، مهتابی) به خصوص در ساعات مطالعه. کاهش خوردن غذاهای فست فودی و نخوردن ادویه‌هایی مانند فلفل و پودرکاری. تزریق بوتاکس یکی از بهترین درمان‌های سردرد میگرنی است.

انجیر حاوی پتاسیم است که به کاهش التهاب و رفع سردرد کمک می‌کند. ماهی سالمون سرشار از امگا ۳ و مانع از جمع شدن پلاکت هاست که این فرایند مسئول سردردهای مکرر است. ریبوفلاوین، بخشی از ویتامین B در مقابل میگرن مؤثر است که در ماست به مقدار زیاد وجود دارد.

خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی چون خیار، هندوانه، هویج، کرفس، کاهو که حجم آب زیادی در آنها وجود دارد توصیه می‌شود. استفاده از دارچین و زنجبیل به صورت‌های مختلفی در غذا یا دمنوش های ترکیبی افزون بر خاصیت‌های گوناگون در کاهش سردرد نیز مؤثر است.

گیاهانی شگفت انگیز برای آرامش اعصاب و روان

خوردن بعضی گیاهان باعث آرامش می‌شود اما برخی گیاهان حتی با رایحه منحصر به فردی که دارند باعث آرامش می‌شوند. در واقع بو تأثیر سریعی بر مغز دارد و به سرعت واکنش پایانه‌های عصبی را بر می‌انگیزد. در این باره، بعضی گیاهان تأثیرات بسیار مطلوبی دارند که می‌توان آنها را در زندگی روزمره تجربه کرد. چهار مورد از این گیاهان عبارتند از:

اسطوخودوس

«استوقودوس» تأثیر آرام بخشی بر جسم و روح دارد. رایحه این گیاه می‌تواند اضطراب را کاهش و بی خوابی را تسکین دهد و حتی علایم دمانس را بهبود بخشد. استنشاق رایحه استوقودوس، همچنین می‌تواند در پایین آوردن ریتم قلب و فشار خون مؤثر باشد که در نتیجه به آرامش بدن کمک می‌کند. از دیگر تأثیرات مثبت این گیاه می‌توان به تسکین درد اشاره کرد. مطالعات بسیاری درباره رایحه درمانی پس از عمل جراحی، این موضوع را ثابت می‌کند.

دارچین

اگرچه «دارچین» عموماً در آشپزی استفاده می‌شود اما به عنوان محرک جسمی و هیجانی نیز کاربرد دارد. بوی گرم و شیرین آن تأثیر مثبتی بر تمرکز، قابلیت‌های شناختی و حافظه دارد و بازدهی مغز را افزایش می‌دهد و می‌توان مصرف آن را به دانش آموزان و دانشجویان توصیه کرد. دارچین به طور کلی به عنوان محرک فعالیت‌های مغز شناخته می‌شود. علاوه بر این، دردهای عضلانی و مفصلی را نیز کاهش می‌دهد و اگر همراه با زنجبیل مصرف شود، در بهبود علایم آنفلوآنزا و گلودرد مؤثر خواهد بود.

مرکبات

رایحه «مرکبات» به خصوص پرتقال و لیمو بسیار خوشایند است و تأثیر آن به عنوان محرک جسم و روح تأیید شده است. مرکبات روح را طراوت می بخشد، هیجانات و احساسات را تحریک می‌کند و افکار منفی را تسکین می‌دهد. استنشاق رایحه مرکبات در صبح باعث می‌شود با نشاط بهتری از خواب برخیزید و با نگاه مثبتی روز خود را آغاز کنید.
اسانس مرکبات در رایحه درمانی، معمولاً برای مقابله با افسردگی استفاده می‌شود زیرا آرامبخش است و احساس نشاط را به همراه دارد. مطالعات حتی نشان می‌دهد که این رایحه می‌تواند در بهبود عملکردهای شناختی مبتلایان به آلزایمر نیز مؤثر باشد

نعناع

«نعناع» احساس خنکی بی نظیری را به همراه دارد و به دلیل آرامش بخشی بسیار در انواع اسپری و عطر کاربرد دارد. رایحه نعناع دردهای روحی را تسکین می‌دهد با استرس مقابله می‌کند و در حفظ آرامش هنگام اختلالات هیجانی مؤثر است. البته در تحریک عملکرد ذهنی و گردش خون نیز نقش دارد. نعناع همچنین برای سرماخوردگی و ناراحتی‌های تنفسی استفاده می‌شود زیرا عملکرد آنتی باکتریال آن به اتساع سریع مجاری تنفسی و سینوس‌ها کمک می‌کند. در رایحه درمانی از اسانس نعناع برای بهبود دردهای عضلانی استفاده می‌شود.

کد خبر 413489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.