حکم حکومتی برای بودجه ۹۹

تولید مواد مورد نیاز بهداشتی، تاثیر کرونا بر بازار شب عید و بودجه ۹۹ از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ چهارشنبه ۱۴ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «تولید ۲ برابری مواد بهداشتی» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: روز گذشته تعداد ۴۶ میلیون دستکش پزشکی و تجهیزات دیگر بهداشتی و بیمارستانی احتکارشده در چهار انبار بزرگ در جنوب پایتخت کشف و ضبط شد. به این ترتیب سلطان دستکش نیز به دام افتاد! قرار است این کالاهای کشف‌شده برای توزیع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در اختیار دستگاه‌های ذی ربط قرار گیرد. از سوی دیگر رئیس سازمان حمایت گفت: از روز یکشنبه بازرسان سازمان در تمام واحدهای تولیدی شوینده، الکل، دستکش، ضدعفونی‌کننده و ماسک مستقر بوده و بر روند تولید این اقلام نظارت می‌کنند. در همین حال مسئولان گمرک کشور هر گونه صادارت ماسک از مرزهای بوشهر را تکذیب و تاکید کردند از تاریخ ۱۲ بهمن‌ماه سال جاری بدین سو هیچ ماسکی از گمرکات اجرایی صادر نشده است. در همین حال وزیر صمت اعلام کرد: تولید مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی از ابتدای اسفندماه جاری افزایش دو برابری یافته و برای واحدهایی که امکان فعالیت داشتند، مجوز صادر شد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بازار شب عید غرق در رکود» به بررسی وضعیت کسب و کار دست‌فروشان در شرایط فعلی پرداخت و نوشت: هفته‌های پایانی سال در پیاده‌روها و خیابان‌ها جای سوزن انداختن نبود. کاسبان و دست‌فروشان هر کدام بساطی را بر زمین پهن کرده و مردم را ترغیب به خرید شب عید می‌کردند، اما حالا بازار رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. شهر در سکوت کامل به سر می‌برد و دیگری خبری از جنب‌وجوش اسفندماه نیست. حتی مترو که محلی برای کاسبی دستفروشان بود امروز در تعطیلی به سر می‌برد. البته کسادی بازار تنها به دست‌فروشان خیابان و مترو ختم نمی‌شود، این‌روزها کافی است سری به پاساژها و مراکز خرید بزنیم آن موقع خواهیم دید که خبری از مشتری نیست. سال گذشته در روزهای آخر سال وقتی به سراغ فروشندگان و دست‌فروشان می‌رفتیم، از کسادی کارشان گله داشتند و گرانی را مانعی برای خرید مشتریان می‌دانستند. حالا دیگر ماجرا بسیار متفاوت-تر از سال گذشته شده، این‌روزها بساط دستفروشان شب عید برچیده شدهاست. در این میان وقتی از آنها درمورد تعطیل‌شدن‌شان می‌پرسیم آنهامتهم ردیف اول کسادی کارشان را کرونا معرفی می‌کنند. سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب‌وکارها شده و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است. حالا چالش رکود دست به گریبان کاسبان و خرده‌فروشان شده است. برای پی بردن به وضعیت بازار شب عید کافی است سری به خیابان‌هایی که محل دستفروشان بوده بزنیم و چگونگی شرایط بازار را جویا شویم، قطعاً خواهیم دید که کاسبان روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکم حکومتی برای بودجه» به بررسی دخل و خرج سال آینده با تصمیم رهبر انقلاب پرداخت و نوشت: با درخواست رئیس مجلس و موافقت مقام رهبری، لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ دولت، بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی مورد تصویب قرار گرفت. در پی طی تماس‌های مکرر و ابلاغ نامه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا به رئیس مجلس، مبنی بر به صلاح نبودن تشکیل جلسات مجلس به دلیل احتمال تسری بیماری کرونا از نمایندگان بازگشته از حوزه‌های انتخابیه و تشدید گسترش این بیماری در کشور، رئیس مجلس شورای اسلامی در جهت تعیین تکلیف وضعیت تصویب لایحه بودجه، به مقام رهبری نامه نوشت.

لاریجانی در این نامه، ضمن به اطلاع رساندن پیشنهاد هیئت رئیسه مبنی بر ارائه بودجه مصوب کمیسیون تلفیق به شورای نگهبان به منظور جلوگیری از خلاء بودجه به مقام رهبری، نظر ایشان را در این زمینه جویا شد. نامه لاریجانی به مقام رهبری، پس از آن نوشته شد که صلاح نبودن تشکیل جلسات مجلس به دلیل احتمال تسری بیماری کرونا از نمایندگان بازگشته از حوزه‌های انتخابیه به مردم و احتمال تشدید گسترش این بیماری در کشور از این طریق، با تماس‌های مکرر و همچنین با ابلاغ نامه رسمی ستاد ملی مقابله با کرونا به رئیس مجلس، گوشزد شده بود.
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا با اقتصاد جهان چه می‌کند؟» نوشت: کرونا به پیشروی ادامه می‌دهد. ۷۳ کشور به کرونا آلوده شده‌اند. ابتلای حدود ۵ هزار نفر در کره جنوبی تایید شده در ایتالیا نیز مانند ایران، مبتلایان از مرز ۲ هزار نفر گذشته‌اند. ایتالیا و کره وضعیت جنگی اعلام کرده‌اند. در کنار ابعاد انسانی، وضعیت اقتصادی نیز وخیم گزارش می‌شود. ۶ نهاد معتبر نسبت به آسیب‌های اقتصادی کرونا هشدار جدی داده‌اند. به گفته این نهادها چشم انداز رشد اقتصاد جهان، با نااطمینانی بزرگی مواجه شده است. OECD می‌گوید: کرونا، اقتصاد جهان را با خطرناک‌ترین ریسک از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ تاکنون، مواجه کرده است؛ به‌طوری‌که رشد اقتصاد جهان می‌تواند به حدود ۵/ ۱ درصد تقلیل یابد که سطح کم‌سابقه‌ای محسوب می‌شود. روسای صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز در بیانیه‌ای مشترک برای کمک به حل این تراژدی انسانی و چالش‌های اقتصادی ناشی از آن، اعلام آمادگی کردند. رئیس سازمان تجارت جهانی هم اعلام کرد که اثرات ویروس چینی بر اقتصاد جهان، طی هفته‌های آتی بر داده‌های تجاری نمایان خواهد شد. گروه ۷ نیز پیش‌بینی کرد که اختلالی جدی در فعالیت کسب‌وکارها رخ دهد. «مک‌کنزی» شناخته‌شده‌ترین شرکت مشاوره مدیریتی در جهان هم معتقد است که شیوع گسترده‌تر کرونا می‌تواند افت ۳/ ۰ تا ۷/ ۰ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان در سال ۲۰۲۰ را موجب شود.

کد خبر 413412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.