۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
تحولات چهره مسکو در سه دهه

گردشگران پیش از ورود به پایتخت روسیه، ممکن است بر اساس تعاریف گذشته پیش‌داوری‌هایی در خصوص ظاهر شهر داشته باشند؛ از نظر آن‌ها مسکو شهری است با ساختمان‌های بلند شبیه به هم کهنه با خیابان‌های کثیف و بی درخت؛ بااین حال، همه پس از ورود به پایتخت روسیه بدون شک شگفت‌زده می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در دهه ۱۹۹۰ بازسازی شهر مسکو و احداث فضاهای عمومی ذهن بسیاری از معماران را به خود درگیر کرد، اما کمبود منابع مالی و نیازهای اساسی دیگر مهم‌تر از احداث پارک‌های جدید به نظر می‌رسید.

زمان به تدریج سپری شد و مسکو روز به روز ثروتمندتر می‌شد تا جایی که معماران ایده‌های خود از دهه ۱۹۹۰ را دوباره مطرح کردند. هر روز سازه و مکان عمومی جدیدی احداث می‌شد و شهر روز به روز زیباتر از قبل به نظر می‌رسید. این روزهای مسکو با دهه ۱۹۹۰ بسیار متفاوت است و اکنون شهر مملو از پروژه‌های زیبای جدیدی است که بعد زیبایی‌شناسی آن را از سایر شهرهای جهان متمایز کرده است.

تحولات مسکو بیشتر در مرکز شهر اتفاق افتاده است و موجی از معماری مدرن اروپایی سراسر آن را احاطه کرده است. سرمایه‌گذاری‌های کلان برای ایجاد پروژه‌های جدید و احداث ساختمان‌های زیبا را اغلب بخش‌های خصوصی به عهده می‌گیرد با این حال، شهردار نیز هزینه‌های بالایی را صرف بازسازی مکان‌های متروکه و زیباسازی شهر می‌کند. شهردار پایتخت روسیه زیباسازی و بازسازی شهری را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است و برای پیاده‌سازی طرح‌های خود از صرف هیچ هزینه‌ای دریغ نمی‌کند.

پیاده‌راه‌های کلانشهر مسکو روز به روز در حال افزایش است و هر روز خیابان جدیدی به روی خودروها بسته می‌شود. طراحان شهری بر استفاده از درختان و باغ‌ها برای زیباسازی شهر تمرکز و هنرمندان رنگ و سبک را جایگزین نمای خاکستری رنگ دیوارهای بتنی می‌کنند. تمام سازه‌ها در هر گوشه و کنار شهر نمایی جدید به خود می‌گیرد و ایستگاه‌های مترو با سرعتی باورنکردنی در سراسر شهر گسترش می‌یابد.

در هر نقطه از پایتخت روسیه معمارانی به چشم می‌خورد که برای احداث پارک‌های جدید در فضاهای خالی شهر با هم در حال مشورت هستند. تنها پارک‌ها و مراکز تفریحی مسکو را متحول نکرده است؛ مرکز تجارت بین‌المللی مسکو یک مجتمع بسیار عظیم با شش آسمان‌خراش است که طراحی شگفت‌انگیز آن‌ها هر بازدیدکننده‌ای را به خود خیره نگه می‌دارد.

نمای براق این آسمان‌خراش‌ها جلوه‌ای زیبا به منطقه بخشیده است و از طریق جذب بازدیدکنندگان رونق اقتصادی آن را تضمین کرده است. تمام این تحولات دست به دست هم داده است تا شهری مساعد برای زندگی ساکنان فراهم آورد و هر روز نسبت به روز قبل رضایتمندی شهروندان را افزایش دهد.

این روزها عابران در مسکو از فضای بیشتری برای پیاده‌روی و تماشای چشم‌اندازهای زیبای شهری پاک بهره‌مند هستند. دوچرخه‌سواران و افراد سوار بر اسکوترها در هر گوشه از شهر به چشم می‌خورد و شهر مملو از فضاهایی عمومی است که ساکنان را به سمت خود برای استراحت و تعامل اجتماعی فرا می‌خواند. بسیاری از شهروندان مسکو بر این باورند که مسکو در سال‌های ۱۹۹۰، ۲۰۰۰ و امروز بسیار با هم متفاوت است چنان‌که گویی سه شهر متفاوت در سه دهه مختلف در آن وجود داشته است.

تغییر و تحولات مسکو با سرعت زیاد و صرف هزینه‌های هنگفت اتفاق افتاده است با این حال، این تحولات تمام نقاط شهر را به طور یکسان در برنگرفته است. مرکز شهر بیش از هر منطقه‌ای دستخوش تغییر شده است اما مناطقی نیز هست که بدون هیچ تغییری به حیات خود ادامه داده است و ظاهر امروز آن با دهه ۱۹۹۰ تقریباً یکسان است. وجود ساختمان‌های قدیمی، کیوسک‌های تلفن خیابانی و خیابان‌های سنگفرش‌شده یک هنجار در مناطق بدون تغییر است که جذابیت خود را در میان ساکنان همچنان حفظ کرده است.

کد خبر 413408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.