هجوم مردم برای تامین مایحتاج؛ همه چیز هست نگران نباشید!

از سوژه‌های داغ این روزها این است که ویروس کرونا مردم را خانه‌نشین و بازارها را بی‌رونق کرده است شرایطی که وضعیت را از سال‌های گذشته بسیار متفاوت کرده و معادلات بازاریان را برهم زده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تورم و گرانی‌های بی‌سابقه، کاهش قدرت مالی مردم، ورود ایران به لیست سیاه FATF و اکنون همه‌گیری ویروس کرونا باعث حاکم شدن شرایطی متفاوت از سال‌های قبل در بازارهای شب عید شده است. اگرچه در چند سال اخیر گرانی‌ها و وضع مالی خریداران، رونق بازارها را تحت تأثیر خود درمی‌آورد. اما امسال نه‌فقط به دلیل شرایط مالی بلکه به دلیل مراقبت از سلامت، با خودداری مردم از حضور در اماکن پرجمعیت، بازارها دچار شرایطی ناخوشایند در هفته‌های پایانی سال شده‌است.

در حال حاضر با توجه به اینکه به ایام عید نزدیک می‌شویم بسیاری از افراد در این ماه برای کسب درآمد خود برنامه‌ریزی‌های زیادی را انجام داده بودند، اما با کاهش حجم مراجعات مردم در خیابان‌ها کسب‌وکارهای مرتبط با این روزها همچون پوشاک، کیف و کفش با کاهش شدید فروش مواجه شده است.

در این میان برخی از مشاغل بیش از دیگر شغل‌ها از چنین ویروسی آسیب می‌پذیرند و برخی دیگر انگار که با ورود کرونا، جانی دوباره پیداکرده‌اند؛ مانند فروشندگان لوازم بهداشتی و مراکز خریدی که مشتریان باهدف تهیه ملزومات بهداشتی و مواد غذایی به آن‌ها مراجعه می‌کنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند جانبو و افق کوروش و کوثرهای شهرمان به میزانی با ازدحام جمعیت روبرو شده اند که صاحبان برخی معتقدند مردم هول کردن، انگار قحطی آمده است. البته این شرایط گفته می‌شود در پایتخت شدت بیشتری دارد چه‌بسا شنیده می‌شود وضعیت فروشگاه‌های پایتخت مانند فیلمی سینمایی است که آن را روی دور تند گذاشته باشند، مردم می ایند و طبقه‌ها را خالی می‌کنند و می‌روند. چرخ‌های دستی گنجایش خریدهای بیش از اندازه آن‌ها را ندارد؛ روغن‌های مایع و دستمال‌های کاغذی که در بسته‌های ۱۰ تایی کنار هم فشرده شده‌اند. البته لباس‌ها و کفش‌ها و اسباب‌بازی‌ها و ظروف، در کرختی سابق بسر می‌برند. چرخ‌های خرید مردم اگر بخواهند هم دیگر جایی برای وسایل غیر ضروری ندارد، زیرا لبریز از لوازم بهداشتی وضدعفونی کننده ها و مواد غذایی است.

ترس مردم از کمبود کالا

با توجه به مشاهدات میدانی و اخبار موجود، چنین به نظر می‌آید فعالانی که کسب‌وکارهایشان تحت تأثیر این ویروس قرارگرفته از چایخانه‌داران تا هتلداران، همگی در شرایط مطلوبی از لحاظ کسب‌وکار بسر نمی‌برند.

چایخانه داران بر این باورند کمتر صنفی به‌اندازه آن‌ها متضرر شده است زیرا در قدم نخست تعطیلی آن‌ها ابلاغ شد.

رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها از دیگر مراکزی است که در شرایط عادی، میزبان جمعیت فراوانی هستند به‌ویژه اگر شهرت و آوازه‌ای هم به دست آورده باشند که با توجه به شیوع این ویروس، گزارش‌های موجود خبر از رکود آن‌ها را می‌دهد.

هتلداران و تالارداران از دیگر اصنافی هستند که از این رهگذر آسیب فراوان می‌بیند. مورد دیگر تاکسی رانان و آژانس‌ها و رانندگان اسنپی است که گذشته از آنکه با کاهش ترددها، نیاز به وسایل حمل‌ونقل نیز کمتر حس می‌شود مردم نیز اغلب ترجیح می‌دهند از وسیله نقلیه شخصی خود استفاده کنند، همچنانکه با وجود قرنطینه‌های خانگی تردد در شهر کاهش چشمگیری یافتهاست.

اما در این میان انگار کسبه خرد بازار، همچون فروشندگان کالاهای موردنیاز ایام عید، بیش از دیگر اصناف آسیب‌دیده‌اند و گلایه‌های بسیاری از این شرایط دارند که به‌هیچ‌وجه قابل پیش‌بینی نبود.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای وهایپرها نیز گزینه دیگری هستند که تصور می‌شد به دلیل ازدحام جمعیت در آن‌ها، مردم تا حد امکان از حضور در این مراکز خودداری می‌کنند اما طبق خبرهای موجود، تغییر چندانی در میزان خرید از این مراکز به وجود نیامده و حتی بیشتر هم شده است.

محمد مجیری مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری اصفهان در رابطه با میزان استقبال مشتریان از بازارهای روز کوثر در این شرایط به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به دلیل رعایت مورد بهداشتی و ایمنی که در این فروشگاه‌ها، فراهم است نه‌تنها تاکنون تغییری در آمار مراجعات مردمی نسبت به‌روزهای دیگر نداشته‌ایم بلکه نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز خرید بیشتری به‌ویژه در بخش مواد شوینده و بهداشتی و مواد غذایی انجام می‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: در راستای مراقبت از سلامت و حفظ بهداشت شهروندان بازارهای کوثر شهرداری اصفهان، مجهز به امکانات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا شده‌است، ضمن آنکه تمام وسایل فروشگاه‌ها هرروز ضدعفونی می‌شود. با توجه به ضدعفونی کردن فروشگاه‌های کوثر طی چند مرحله در روز، فعالیت این مراکز در شهر اصفهان همچنان ادامه دارد، همچنین قرار است برای اطمینان از سلامت مشتریانی که وارد فروشگاه می‌شوند، دستگاه تب‌سنج در این فروشگاه‌ها استفاده شود.

مجیری با اشاره به افزایش تعداد صندوق‌های فروشگاه‌ها برای جلوگیری از تشکیل صف خاطرنشان می‌کند: این اقدام هم از تشکیل صف جلوگیری خواهد کرد. همچنین ترولی‌های مورداستفاده در فروشگاه‌ها بعد از هر بار مصرف از سوی مردم ضدعفونی می‌شود وی تاکید می‌کند: بهتر است مردم برای کاهش ازدحام و جلوگیری از ایجاد صف‌های طولانی، خریدهای خود را به صبح موکول کنند.

مدیرعامل سازمان ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: این‌گونه تمهیدات در بازارهای دیگر شهرداری مانند بازار گیاهان دارویی، بازار گل و گیاه همدانیان و در میدان میوه وتره بار اصفهان برای مقابله با شیوع انجام می‌گیرد. حتی روی خودروهایی که وارد بازار میوه می‌شوند گندزدایی لازم انجام می‌گیرد و مواد ضدعفونی کافی و موردنیاز در اختیار تمام مشاغل وابسته به شهرداری قرار می‌گیرد.

دلیلی برای این‌همه تقاضا وجود ندارد

رفیعی مسئول یکی از فروشگاه‌های افق کوروش نیز در ارتباط با کاهش یا افزایش مشتریان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در این چند روز که خبر شیوع ویروس کرونا منتشرشده مشتریان زیادی وارد فروشگاه می‌شوند اما اغلب خریدار لوازم بهداشتی هستند و البته افرادی هم موادغذایی زیادی را برای خرید درخواست می‌کنند.

وی می‌افزاید: دلیلی برای این‌همه تقاضا وجود ندارد چون همه جنسی به‌اندازه کافی موجود است، شایعاتی مانند ترس از قحطی و نبود مواد موردنیاز بی‌اساس است.

رفیعی اضافه می‌کند: اگرچه تا اندازه‌ای مواد بهداشتی مانند ضدعفونی‌کننده‌ها کمیاب شد ولی دوباره عرضه به همان حالت قبل بازگشته فقط مرم آگاه باشند تقاضای بیش‌ازحد، منجر به گرانی می‌شود.

نگرانی مردم از نبود کالا است

اما مسعود صرامی مسئول یکی از بزرگ‌ترین هایپرهای خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا خبر از کاهش مراجعات خریداران به این فروشگاه می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر ادعا داشته باشیم که از تعداد مشتریان کاسته نشده سخن دروغی است با توجه به اینکه فقط ۲ درب ورود سیتی سنتر باز است و مشتریان هم قبل از ورود ازلحاظ سلامت چک می‌شوند ضمن آنکه این مرکز دارای محیطی سالم با تهویه هوا است ولی به‌هرحال ترس مردم از قرارگرفتن در مجامع عمومی به‌علاوه ضعف اقتصادی، باعث کاهش مشتریان این مجموعه شده است.

صرامی تصریح می‌کند: علت تجمع بیش‌ازاندازه مردم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیگر، کمبود اجناس و نگرانی مردم از نبود کالا است که با خریدهای بیش‌ازاندازه خیال خود را آسوده می‌کنند ولی در سیتی سنتر بیش از گذشته انواع کالا وجود دارد اما اکنون شرایط به‌گونه‌ای است که مشتریان وخریدها کمتر از گذشته شده است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 413398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.