ویروس کرونا؛ فرصتی برای سودجویان

برخی افراد سعی می‌کنند با شیوع ویروس کرونا و باتوجه به ترس عمومی افراد، از این فرصت برای اهداف سودجویانه خود بهره گیرند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اولین مورد ابتلا به کرونا در کارخانه بی ام و مونیخ، پیش‌بینی افت فروش بازار گوشی‌های هوشمند، کرونا ویروس فرصتی برای سودجویان و تشخیص سریع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با هوش مصنوعی را در بسته تکنولوژی ایمنا بخوانید.

اولین مورد ابتلا به کرونا در کارخانه "بی ام و"

شیوع کرونا خطری جدی برای شرکت‌های بزرگ خودروسازی محسوب می‌شود به تازگی یک مورد مبتلا به کرونا در شرکت "بی ام و" آلمان در شهر مونیخ شناسایی شده و ۱۵۰ نفر از پرسنل قرنطینه شده‌اند. براساس اطلاعات رسمی و تأیید شده توسط سخنگوی گروه خودروسازی بی ام و، ۱۵۰ نفر از کارکنان شرکت برای مدت ۱۴ روز در منزل قرنطینه خواهند شد، این تصمیم به دلیل ابتلای قطعی یکی از پرسنل بی ام و گرفته شده است. شخص مذکور هم‌اکنون دوره درمان را در بیمارستان می‌گذارند و شرایط عمومی او رضایت‌بخش گزارش شده است.

فرد مبتلا به کرونا در بی ام و، سابقه خروج از کشور یا سفر به دیگر نقاط ندارد؛ محل کار این فرد ،مرکز تحقیق و توسعه‌FIZ مونیخ و با ۱۵۰ نفر مشترک بوده است. تعطیلی بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی در چین، کره جنوبی و ژاپن نگرانی‌های زیادی برای آینده این صنعت به وجود آورده است. شیوع ویروس کرونا منجر به لغو نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۲۰ شد و شوک مهمی به برندهای مختلف از جمله بی ام و وارد کرد. تعطیلی هر کدام از خطوط تولید بی ام و، برای مبارزه با ویروس کرونا تأثیری جدی بر ارزش سهام و فروش این شرکت خواهد داشت.

پیش‌بینی افت فروش بازار گوشی‌های هوشمند

بر اساس آخرین برآورد مؤسسه آماری IDC، شیوع جهانی ویروس کرونا باعث افت ۶.۱۰ درصدی بازار گوشی‌های هوشمند در شش‌ماهه نخست سال جاری خواهد شد. طبق آخرین تخمین‌های مؤسسه آماری IDC، اثرهای زیان‌بار ویروس کرونا بر بازار گوشی‌های هوشمند تا اواسط سال جاری احساس خواهد شد. این مؤسسه آماری پیش‌بینی کرده است، شیوع جهانی کرونا به افت ۶.۱۰ درصدی تولید گوشی‌های هوشمند در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته منجر می‌شود.

پیش‌تر انتظار می‌رفت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند با معرفی گوشی‌های تاشو و گوشی‌های اقتصادی جدید بیش‌از پیش رونق پیدا کند، اما بحران اخیر کرونا باعث شده است تحلیلگران بازار در پیش‌بینی‌های قبلی خود تجدید نظر کنند. مؤسسه IDC در پیش‌بینی قبلی خود از افزایش ۵.۱ درصدی تولید گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ خبر داده بود.، حال طبق پیش‌بینی تصحیح‌شده این مؤسسه، اپیدمی یادشده در مجموع باعث افت ۳.۲ درصدی فروش امسال درمقایسه با سال گذشته می‌شود؛ به عبارت دیگر مؤسسه IDC پیش‌بینی خود را از حجم فروش گوشی‌های هوشمند در سال جاری از ۴۰.۱ میلیارد به ۳۳.۱ میلیارد دستگاه کاهش داده است.

به‌گفته IDC، معضل اصلی سازندگان گوشی‌های هوشمند درحال‌حاضر بروز اختلال در روند زنجیره تأمین و حمل‌ونقل مواد اولیه به‌دلیل تعطیلی یا کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌های کشور چین است. تخمین‌های جدید از میزان فروش گوشی‌های هوشمند در کشور چین از سقوط ۴۰ درصدی آن در سه‌ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته حکایت می‌کند. انتظار می‌رود اثرهای شوک ایجادشده در بازار تا انتهای ۶ ماهه نخست سال جاری ادامه پیدا کند؛ با این‌حال احتمال می‌رود از سه‌ماهه سوم ۲۰۲۰، شاهد شروع برگشت اوضاع به حالت عادی باشیم.

سانجیتیکا سری‌واستاوا، تحلیلگر ارشد مؤسسه آماری IDC دراین باره چنین گفته است: کمبود قطعات، تعطیلی کارخانه‌ها، قرنطینه اجباری، محدودیت حمل‌ونقل و محدودیت‌های مسافرتی ازجمله دلایلی است که تولید و عرضه گوشی‌های هوشمند را برای سازندگان دشوار کرده است. با اینکه چین بزرگ‌ترین بازار گوشی‌های هوشمند، شدیدترین آسیب را متحمل شده است، سایر کشورها نیز از اختلال ایجادشده در زنجیره تأمین ضربه خواهند خورد، . انتظار می‌رود با کنترل احتمالی بیماری کووید ۱۹ و رشد حاصل‌شده در نتیجه فروش گوشی‌های ۵G، از سه‌ماهه سوم سال شاهد متعادل‌شدن وضعیت باشیم. براساس تخمین IDC، بازار گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۲۱ باردیگر اوج خواهد گرفت و رونق بازار در سال آینده میلادی به دلیل حجم فراوان تقاضا برای گوشی‌های ۵G باعث بازگشت آن به مدار صعودی و تجربه رشدی ۶ درصدی خواهد شد.

کرونا ویروس؛ فرصتی برای سودجویان

برخی افراد سعی می‌کنند با شیوع ویروس کرونا و باتوجه به ترس عمومی مردم، از این فرصت برای اهداف سودجویانه خود بهره گیرند. شرایط بحرانی و حساس معمولاً موقعیت مناسبی را برای سوءاستفاده و کلاهبرداری فراهم می‌آورد، زیرا مردم به دلیل استرس ناشی از حوادث ممکن است به خوبی فکر نکنند یا خیلی زود به دیگران اعتماد کنند.

ضدعفونی کردن و حفظ پاکیزگی محیطی که در آن زندگی یا کار می‌کنیم، یکی از راه‌های مبارزه با ویروس کرونا است، اما این روزها اقلام بهداشتی از جمله ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به‌سختی در بازار پیدا می‌شوند و به همین دلیل برخی افراد خود دست به کار شده و اقدام به تولید مواد ضدعفونی‌کننده می‌کنند که اگرچه در این شرایط راه‌حل خوبی به‌نظر می‌رسد، اما نباید بدون رعایت اصول ایمنی انجام شود. همچنین بسیاری از مواد شیمیایی درصورت ترکیب شدن با یکدیگر گازهای سمی خطرناک یا ماده‌ای را به‌وجود می‌آورند که باعث آسیب دیدن سیستم عصبی بدن، ریه و سیستم تنفسی می‌شوند.

هکرها نیز از این موقعیت بهره گرفته و با استفاده از حملات گسترده مهندسی اجتماعی، اقدام به سرقت اطلاعات و… کرده‌اند. در این موقعیت بسیاری از مردم به مطالعه مستندات مختلف روی آورده‌اند تا اطلاعات خود را در مورد ویروس کرونا، روش‌های پیشگیری و… افزایش دهند؛ در چنین شرایطی هکرها فرصت را مناسب دانسته و با ارسال ایمیل‌ها و مستندات آلوده با موضوعات تحریک‌آمیز و همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی، اهداف خود مانند سرقت اطلاعات کاربران را اجرا می‌کنند.

تشخیص سریع بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با کمک هوش مصنوعی

حدود دو ماه است که افراد بعضی از کشورهای جهان به کروناویروس که اکنون بیماری "کووید -۱۹" (COVID-۱۹) نام گرفته، مبتلا شده‌اند و تاکنون این ویروس جان هزاران نفر را در سراسر جهان گرفته است. پزشکان چینی به تازگی از یک نرم افزار غربالگری مبتنی بر هوش مصنوعی برای مقابله با بیماری کووید -۱۹ کمک گرفته‌اند.

آن‌ها ابزار جدید و قدرتمندی را توسعه داده‌اند که می‌توانند از آن برای تشخیص سریع بیماران مبتلا به کووید -۱۹ استفاده کنند. این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی " اینفر ویژن" (inferVISION) نام دارد و می‌تواند به سرعت بیماران مبتلا به بیماری کووید ۱۹ را تشخیص دهد. تیمی از پزشکان بیمارستان "ژانگنان" در ووهان چین در حال حاضر از نرم افزار شتاب واحد پردازش گرافیکی برای شناسایی علائم بصری کووید -۱۹ استفاده می‌کنند.

این نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای آموزش و استنتاج به واحد پردازش گرافیکی‌های انویدیا متکی است و از فشاری که بر روی دوش پرسنل بیمارستان برای غربالگری بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است، می‌کاهد. نرم افزار جدید به پرسنل بیمارستان کمک می‌کند تا بیماران مبتلا به این ویروس سریع شناسایی شوند؛ درنتیجه به پزشکان کمک می‌کند تا این بیماران را در اولویت قرار داده و مراحل درمان را سریع‌تر آغاز کنند.

ساخت این نرم افزار را یک استارتاپ مستقر در پکن به نام اینفر ویژن، بر عهده داشته است؛ اینفر ویژن یک شرکت برتر مجهز به فناوری‌های پیشرفته در عرصه هوش مصنوعی پزشکی است. این نرم افزار وابسته به برنامه Clara SDK انویدیا است. نرم افزار مذکور یک برنامه مراقبت‌های بهداشتی هوش مصنوعی برای تصویربرداری پزشکی است که می‌تواند علائم معمولی یا علائم جزئی کووید -۱۹ را در بیماران مشکوک به این بیماری تشخیص دهد.

این نرم افزار قادر است علائم ذات الریه که می‌تواند توسط این ویروس ایجاد شود را تشخیص دهد. یکی از ویژگی‌های خاص نرم افزار مذکور نسبت به دیگر نرم افزارها سرعت تشخیص آن است. پزشکان با استفاده از این نرم افزار می‌توانند به سرعت بهترین گزینه‌های درمانی را برای بیماران مبتلا به ویروس تعیین کنند. تاکنون سیستم جدید در حداقل ۳۴ بیمارستان چین مورد استفاده قرار گرفته و از آن برای تشخیص بیش از ۳۲ هزار بیمار مبتلا به کووید ۱۹ استفاده شده است.

کد خبر 413386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.