آیا شهرداری به چاپخانه همشهری چوب حراج زد؟

اعضای شورای شهر تهران با فروش چاپخانه روزنامه همشهری و هشت ملک دیگر در حالی موافقت کردند که این مصوبه منتقدان بسیاری داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه دو فوریتی شهردار تهران برای گرفتن مجوز واگذاری و فروش ۱۱ فقره از املاک شهرداری روز گذشته (سه‌شنبه) به جلسه علنی شورای شهر تهران آمد تا پس از تصویب دو فوریت آن، اعضا برای تصویب لایحه به بحث بنشینند.

پیشتر شورای شهر، شهرداری را ملزم کرده بود برای برخی از معاملات خود از شورای شهر اجازه بگیرد بنابراین شهرداری تهران در پیوست این لایحه، مجتمع ایستگاه مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع بوستان، چاپخانه همشهری، واگذاری ماده ۱۰۱ پروژه شرکت گاز، ملک ولی عصر واقع در تونل رسالت، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه ۴ سابق، گلستان جنوبی تقاطع کوچه رز، روزنامه اطلاعات و پاسداران خیابان بهارستان را به عنوان ۱۱ مورد از املاک مستقلات خود معرفی و به شورا اعلام کرد که قصد فروش آن‌ها دارد.

در نهایت با خروج ملک ولی عصر و روزنامه اطلاعات از لیست بالا، فروش ۹ فقره دیگر مورد موافقت شورا قرار گرفت و به‌زودی توسط شهرداری فروخته می‌شود؛ در این میان بیش از همه فروش چاپخانه همشهری که بزرگترین چاپخانه خاورمیانه است، مخالفان جدی داشت و این مخالفت‌ها پس از جلسه نیز بازتاب پیدا کرد.

در هنگام بررسی لایحه، احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر، با اشاره به اینکه علاوه بر چاپ روزنامه همشهری در این چاپخانه ۲۰ روزنامه دیگر نیز چاپ می‌شود، گفت: در حال حاضر داریم چوب حراج می‌گذاریم بر این ملک که وسعت کمی هم ندارد.

ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای شهر نیز معتقد بود: شهرداری آنقدر املاک دارد که حتی آمارش را نمی‌دانیم بنابراین باید آنها را بفروشیم. با این حال فروش چاپخانه همشهری رأی آورد تا مخالفت‌ها به فضای توئیتر نیز کشیده شود.

فرشاد مهدی‌پور، مدیر مسئول و سردبیر و صاحب‌امتیاز روزنامه صبح نو در توییتی نوشت: شورای شهری که برای به‌دست آوردن سرمایه‌های با ارزش تهران، دردسری نکشیده و جونی نکنده، به‌راحتی چوب حراج زده به اموال و دارایی‌های شهر. دغدغه‌شون تغییر نام خیابان‌هاست یا فروش اموال و املاک؛ اون‌هم بهترین سرمایه‌هایی که براشون به ارث گذاشته شده، مثل خانه شهردار یا چاپخانه همشهری.

او در این توییت ادامه داد: چاپخانه متعلق به همشهری، یکی از بزرگ‌ترین بنگاه‌های مطبوعاتی ایران است؛ چاپخانه‌داری برای روزنامه‌ها از ملزومات جدی است. شهرداری وظیفه‌اش حفظ و توسعه این بنگاه بزرگ و پرسابقه است، نه به زوال‌بردنش؛ مثل همه سرمایه‌های دیگر تهران.

اصغر زارع، از دیگر روزنامه‌نگاران معترض به تصمیم شورای شهر بود که در صفحه توئیتر خود نوشت: فروش چاپخانه عظیم همشهری، تصمیم اشتباه شورای شهر تهران است. لطفاً برای تأمین هزینه‌های اداره شهر، راهکارهای دیگری جستجو کنید. چوب حراج به دارایی شکوهمند شهرداری تهران، اوج پلشتی است. گویا شورای پنجم از بحران دستاورد به بحران دستبرد رسیده است.

احسان رستگار نیز روزنامه‌نگار است و معترض به فروش چاپخانه؛ او نیز توییت کرد: شورای شهر محترم تهران، مخیّر است هر تصمیمی را درست می‌داند، تصویب کند، اما با توجه به انتقاداتی که به دوران قبلی شهرداری در رابطه با "تهران فروشی" می‌شود، لطفاً توجه شود، فروش چاپخانه مؤسسه همشهری هم می‌تواند مصداق فروش تهران باشد. فروش ساختمانی اشتباه است و فروش فرهنگی-رسانه‌ای اشتباه‌تر.

کاربر دیگری نیز واکنش نشان داد و نوشت: چرا جریان خاصی از زمان قاجار تاکنون فقط با فروش ادامه حیات می‌دهند؟

تهران چاپخانه می‌خواهد چکار؟

البته در این میان موافقانی نیز وجود داشتند مانند محسن هاشمی رئیس شورای شهر که معتقد بود اگر شهرداری این املاک را نفروشد باید بساز و بفروش باشد.

رضا کاربر دیگری است که در موافقت با فروش چاپخانه نوشت: فکر می‌کنید بهتره این اموال رو نگه دارند تا دوستان بتونند در مواقع لزوم، حظ رانت‌های جانبی رو ببرند؟! نخیر. داشتن چاپخانه، چه کمکی به مردم تهران میکنه و چه فایده‌ای داره؟!

یوسف نیز توئیت زد: وظیفه‌ی شهرداری اداره چاپخانه نیست. فروشش بسیار منطقی است. از اونهایی که شهرداری رو به کارهای نامربوط به وظیفه‌اش وارد کردند باید انتقاد کرد. کجای دنیا شهرداری‌ها وارد این کارها می‌شوند؟ شهرداری باید به فکر حفظ و توسعه پارک‌ها، مراکز عمومی تفریحی و … باشد نه چاپخانه!

احسان نیز با فروش چاپخانه موافق است، او نوشت: اکثر مردم ایران روزنامه رو برای پاک کردن شیشه میخرن مخصوصاً روزنامه‌هایی با حجم زیاد مثل همشهری داخل دنیای کنونی که مردم اخبار رو لحظه‌ای دریافت میکنن دلیلی برای وجود روزنامه همشهری نیست چه برسه چاپخانه داشتنش.

کاربر دیگری نوشت: شهرداری و شورای شهر چرا باید چاپخانه و روزنامه داشته باشد؟! نهاد قدرت اعم از دولتی و عمومی باید در امور تصدی‌گری کوچک شود تا بتواند به کار اصلی خود بپردازد و فساد هم کمتر شود کار شهرداری اداره روزنامه و چاپخانه نیست و به نظر من اگرچه دیر بود اما اگر اتفاق بیفتد بجا است.

البته چاپخانه همشهری به تنهایی در حواشی این لایحه مورد توجه نبود و خانه شهرداران واقع در اقدسیه نیز که قرار است به‌زودی فروش برود در کانون توجه‌ها بود. چند هفته‌ای می‌شود که برخی به بهانه تاریخی بودن این خانه مخالف فروش ملک اقدسیه هستند و می‌گویند هرکس این ملک را از شهرداری بخرد، تخریب کرده و به‌جای آن مجتمعی جدیدی خواهد ساخت.

پیشتر نیز مدیریت شهری تهران توسط برخی شهروندان به عدم توجه به تخریب خانه‌های ارزشمند ساخت معاصر متهم شده بود که شورای شهر اعلام کرد کاری از دستش برنمی‌آید. اما این بار فروش املاک ارزشمند شهرداری که مستقیماً در دست خود شهرداری است، می‌تواند سبب موج تازه‌ای از اعتراض به اقدامات شهردار باشد.

کد خبر 413367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.