۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰
گره گردشگری را دولت باز می‌کند؟

اعلام شرایط "فورس ماژور" و دستور دولت برای لغو بدون هزینه تورهای گردشگری ضرر زیادی به بخش‌های مختلف این صنعت از جمله هتلداران و دفاتر خدمات مسافرتی زد و بسیاری از این بخش‌ها به خود تعطیلی روی آوردند؛ حالا از دولت خبرهایی مبنی بر اختصاص بسته حمایتی برای بخش خصوصی گردشگری به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفته گذشته و با شیوع ویروس کرونا در کشور، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی در بخشنامه‌ای اعلام شرایط "فورس ماژور" کرد. این بخشنامه تمام مجموعه گردشگری از دفاتر خدمات مسافرتی گرفته تا هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی را موظف به بازگرداندن وجه کامل تورهای لغو شده به رزرو کنندگان می‌کرد.

این بخشنامه جنجالی در بین اهالی مختلف گردشگری با واکنش‌های مختلفی روبرو شد و به بسیاری از ذی‌نفعان این صنعت ضررهای زیادی وارد کرد. در صف اول این معترضان به بخشنامه جدید دفاتر خدمات مسافرتی بودند که مجبور به بازگرداندن میلیون‌ها تومان در هر روز به مشتریان خود شدند. این دفاتر مستقیم با مشتریان سر و کار دارند و باید وجوه پرداخت شده را از هتل‌ها و یا شرکت‌های هواپیمایی دریافت و به مشتریان پرداخت می‌کردند.

در یکی از اولین واکنش‌ها به این بخشنامه کاووس مسعودی رئیس سابق انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان پیشنهاد " صندوق ذخیره مالی بحران‌های گردشگری" را داد و اعلام کرد که دولت برای شرایط "فورس ماژور" باید ذخیره‌ای مالی داشته باشد تا بتواند به صورت آنی منابع را دریافت و به بازار تزریق کند. برخی دیگر از فعالان گردشگری ضررهای وارد شده در یک سال اخیر به این صنعت را "غیر مسئولانه" دانستند و خواستار تحقق تعهدات دولت شدند.

خود تعطیلی هتل‌ها

اوضاع در دیگر بخش‌های گردشگری مطلوب نیست و خبرهای خوبی از هتل‌ها هم به گوش نمی‌رسد. در برخی از شهرهای ایران از جمله یزد هتلداران تصمیم به خود تعطیلی گرفتند تا شاید از هزینه‌های سنگین هتلداری حداقل برای چند ماه رهایی یابند.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان در گفتگو با خبرنگار ایمنا درباره تعطیلی برخی هتل‌ها اظهار کرد: هتل‌های اصفهان از زمان گرانی بنزین تعطیل هستند، زیرا در این چهارماه مسافری نداشتند و به امید بهبود شرایط تنها حقوق و مزایا به کارمندان خود پرداخت کردند. چندین هتل از جمله دو هتلی که خودم مدیریت آن را بر عهده داشتم از ۱۱ اسفندماه اعلام تعطیلی کردند. با توجه به سیاست جدید بهداشتی کشور که مبنی بر خانه نشینی و مسافرت نکردن است، امیدی به بهبود شرایط نیست.

علیرضا رئیسی ادامه داد: زمانی که آژانس‌ها تا شهریورماه تورهای خود را لغو کردند به این معنی است که هتل‌ها نیز تا آن تاریخ خالی خواهند بود. حتی برخی آژانس‌های بزرگ از تهران رزروهای خود در مهرماه را نیز لغو کردند و مشخص نیست که در آینده چه بر سر ذی‌نفعان گردشگری خواهد آمد.

قول‌های دولت به درد هتلداران نمی‌خورد

وی با بیان اینکه "لغو گسترده تورهای عید نوروز و بازگرداندن تمام وجوه پرداختی ضرر بزرگی به مجموعه گردشگری زد" تصریح کرد: در حال نامه‌نگاری با دولت هستیم، اما سیاست دولت در ماه‌های جلوگیری از سفر است. قول‌های غیر ممکن بسیاری مانند کاهش مالیات و رفع مشکلات دارایی و تخفیف حامل‌های انرژی نیز داده‌اند، اما هیچ‌یک به درد هتل‌ها نمی‌خورند. هر هتل به طور میانگین ۱۰۰ میلیون هزینه داخلی در ماه دارد و دولت باید برای حمایت ضررها را جبران و کمک مالی بلاعوض کند.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان بار مالی شرایط فورس ماژور را بر دوش دولت دانسته و عنوان کرد: اکثر کارکنان هتل‌ها تا عید به مرخصی رفته‌اند و اگر شرایط به همین منوال پیش رود، بعد از عید نوروز قادر به تمدید قرارداد کارکنان نخواهیم بود. تمام کارکنان هتل‌ها بیمه هستند و در صورت تعدیل نیرو جواب این کارمندان را باید دولت با حقوق بیمه بیکاری دهد.

رئیسی به پیشنهاد ایجاد یک صندوق ذخیره برای شرایط بحرانی در گردشگری اشاره کرد و گفت: زمانی که در یک مملکت وضعیت "فورس ماژور" پیش می‌آید، دولت باید از صندوق ذخیره خود به اصنافی که درگیر این شرایط هستند کمک کند. تاکنون جز قول‌هایی که دردی دوا نمی‌کند هیچ‌چیز به مجموعه هتلداران داده نشده است.

بخش خصوصی گردشگری "بسته حمایت" دریافت می‌کنند

روز گذشته ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت دبیرخانه کمیته پیشگیری و کنترل کرونا در حوزه‌های گردشگری و ورزشی را نیز به عهده دارد؛ در گفتگویی برای ابهام زدایی از بخشنامه پر سر و صدا گفته بود: بخشنامه «لغو سفر» ناقص و مبهم نیست، اولین بار نیست که چنین بخشنامه‌ای را تنظیم می‌کنیم، اینطور هم نیست که از جزئیات اطلاعی نداشته باشیم. این بخشنامه کاملاً کارشناسی و حقوقی تنظیم شده و منطبق بر قوانین داخلی و استانداردهای بین‌المللی است. با این وجود اگر ابهامی درباره مفاد آن وجود دارد، آمادگی رفع آن را داریم.

وی وضعیت گردشگری کشور را به دلیل "زنجیره‌ای از اتفاقات منفی در یک سال گذشته" خاص دانسته و با بیان این‌که "در جریان جزئیات مشکلات تأسیسات گردشگری قرار دارد و مطالبات آن‌ها را در مجلس و دولت پیگیری می‌کند"، اظهار کرده بود: وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مشکلات بخش خصوصی گردشگری و صنایع دستی را در ستاد ملی کرونا و کمیته‌های اقتصادی مطرح کرده‌اند، خوشبختانه این دو بخش جزو اولین گروهی ثبت شده‌اند که قرار است بسته حمایتی دریافت کنند.

تیموری این اطمینان را به بخش‌های خصوصی گردشگری داده که " اگر در برخی مورد به آن‌ها سخت‌گیری شده در جای دیگری خیلی جدی دنبال حمایت از آن‌ها هستیم". معاون گردشگری کشور از بخش خصوصی خواسته که منصفانه با شرایط برخورد کنند و خاطرنشان کرده: وقتی رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت از مردم خواسته‌اند سفر نروند، نمی‌توان خلاف آن رفتار کرد. در نتیجه اگر جریمه کنسلی سفر را به مردم تحمیل کنیم خب معلوم است که آن‌ها را به سفر برانگیخته‌ایم.

مشکل تورهای خارجی حل خواهد شد

یکی دیگر از مسائلی که دفاتر خدمات مسافرتی را با مشکل مواجه کرده بود، بازنگرداندن پول‌های پرداختی به هتل‌ها و ارائه دهندگان خدمات گردشگری در خارج از کشور بود. این مسئله باعث شده بود تا بازگرداندن کامل وجوه تورهای خارجی در حاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

معاون گردشگری کشور در این رابطه تصریح کرده: ایرادی وارد شده که کاربرد بخشنامه داخلی است، درحالی‌که "فورس‌ماژور" یک قاعده بین‌المللی بوده و فقط در داخل کشورها اجرا نمی‌شود، چنانکه در قراردادها نوشته شده است اگر در مبدا و مقصد یا هر دو، اتفاق غیرطبیعی، جنگ، زلزله و مسائلی خارج از اراده رخ داد، طرفین بدون کسر جریمه می‌توانند توافق را لغو کنند. بدتعهدی طرف‌های خارجی در لغو تور و خدمات سفر بدون کسر جریمه، در صورت ارائه مستندات از طریق وزارت خارجه پیگیری می‌شود.

در شرایطی که بخش‌های مختلف گردشگری از جمله دفاتر خدمات مسافرتی و هتل‌ها با شرایط مالی بسیار دشواری برخوردار شدند باید دید که تا چه اندازه قول‌های دولت محقق خواهد شد. هنوز جزئیات بیشتری درباره بسته حمایتی دولت به بخش خصوصی گردشگری منتشر نشده و ساز و کار آن مشخص نیست. اما به نظر نمی‌رسد که این کمک دولت هم بتواند کمکی به مخارج هنگفت در هتل‌ها و دیگر بخش‌های گردشگری در شرایطی که آینده این صنعت قابل پیش بینی نیست، بکند.

کد خبر 413364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.