اضافه شدن ۹۰ هکتار به فضاهای سبز شهر اصفهان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان گفت: امسال ۹۰ هکتار به فضاهای سبز اضافه شده و سرانه فضای سبز شهر را چهار دهم افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فروغ مرتضایی‌نژاد ظهر امروز سه شنبه_ ۱۳ اسفندماه ۹۸_ ضمن گرامیداشت فرارسیدن هفته درختکاری، اظهار کرد: به پاسداشت درختانی که تامین‌کنندگان اکسیژن تنفسی هستند امیدواریم بتوانیم این روز را به خوبی گرامی بداریم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت فضای سبز شهر اصفهان، افزود: تا سال ۹۸ سه هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز در داخل شهر داشتیم که امسال با اضافه شدن فضاهای سبز به سه هزار و ۸۵۰ هکتار رسید و حدود ۱۵۰ هکتار افزایش پیدا کرد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه فضاهای سبز در رینگ چهارم و فضاهای سبز پروژه‌های مختلف از جمله سالن اجلاس، شرکت نمایشگاه‌ها و سایر محل‌ها افزایش یافته است، گفت: حدود سه میلیون و نیم اصله درخت در شهر اصفهان وجود دارد که با اقدامات انجام شده امیدواریم این عدد به سه میلیون و ۷۰۰ اصله درخت افزایش یابد.

وی گفت: همواره تاکید شده گونه‌های گیاهی مورد استفاده، مقاوم به خشکی، سن بالا و ریشه پُر باشد تا دوام و سازگاری بیشتری با اقلیم شهر داشته باشد.

مرتضایی‌نژاد با اشاره به برنامه‌های هفته درختکاری در شهر، اظهار کرد: سنت ترویج درختکاری همواره در آیات و احادیث مورد تاکید قرار گرفته، البته هفته درختکاری یا هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۲ اسفندماه است، از این رو مهلت ثبت نام در سایت سازمان پارک‌ها برای دریافت نهال رایگان از هشتم تا دوازدهم اسفندماه بود.

وی با اشاره به نوع و تعداد نهال‌ها جهت توزیع به مردم، گفت: تعداد ۳۰ هزار اصله نهال چند ساله، ریشه پُر با قدرت ماندگاری بالا در سه گونه مثمر خرمالو، به و نارنج در نظر گرفته شده است.

تحویل نهال‌ها در منازل به شهروندان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان تصریح کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته شد در مناطق ۱۵ گانه شهر توزیع نهال‌ها توسط مناطق انجام شود، بنابراین تعدادی از شهروندان از ابتدا در سایت درخواست ارسال نهال به در منازل خود و حتی کاشت نهال را داشتند، اما تصمیمی که روز گذشته پیرو شیوع ویروس کرونا گرفته شد، از ۱۵ اسفندماه تا ۲۲ اسفندماه از طریق مناطق تماس با شهروندان بر اساس شماره تلفن اعلام شده در سایت برقرار و در طی یک هفته نهال‌ها در منازل به شهروندان تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص ضدعفونی کردن معابر شهر و آسیب احتمالی به درختان، تصریح کرد: ضدعفونی کردن معابر بر اساس دستورالعمل ابلاغی انجام شده، محلول استفاده شده قلیایی بوده و بر روی سطوح فضای سبز نبوده است.

مرتضایی‌نژاد در پاسخ به سؤالی پیرامون ضرورت کاشت درختان توت در معابر شهر، گفت: این درختان از قبل کاشته شده، اما در دستور العمل امروز سازمان پارک‌ها به هیچ عنوان درخت توت در معابر نداریم و در واکاری ها نیز از درختان توت استفاده نشده است، اما در بعضی از سایت‌های داخل پارک‌ها بعضی از مناطق توتستان دارند تا شهروندان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی در ارتباط با مشارکت سازمان پارک‌ها با نهادهای مردمی، اظهار کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز با تمامی نهادهای مدنی ارتباط مستمر دارد به طوری که استفاده از گونه‌های مثمر برای توزیع نهال یکی از پیشنهادهای نهادهای مدنی به این سازمان بوده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه نهال‌های مثمر می‌تواند در سایت داخل پارک‌ها احداث شود، از این رو پیشنهاد احداث توتستان و نارنجستان به مناطق ارسال شده و برخی مناطق در این راستا اقداماتی را انجام داده‌اند، تصریح کرد: انجام این اقدامات با همکاری نهادهای مدنی به آسانی امکان‌پذیر است.

وی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر اصفهان، افزود: امسال ۹۰ هکتار به فضاهای سبز شهر اصفهان اضافه شده و سرانه فضای سبز شهر را چهار دهم افزایش داده است.

انجام ۶۴ هکتار دیم کاری در شهر اصفهان

مرتضایی‌نژاد خاطرنشان کرد: امسال ۶۴ هکتار دیم کاری در شهر اصفهان انجام شده که خوشبختانه تمام بذرهای کاشته شده سبز شده و می‌توانیم تا دو سال آینده آنها را به فضای سبز شهر اضافه کنیم.

وی با اشاره به اقدامات ویژه این سازمان در آستانه نوروز ۹۹، گفت: از ابتدای پاییز امسال انجام اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفت و علاوه بر کاشت گل‌ها و گل‌آرایی رفیوژها و فضاهای سبز شهر، امسال به جداره اتوبان‌ها پرداختیم.

مدیرعامل سازمان پارک‎‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه از زمان ایجاد اتوبان‌ها در شهر به بازسازی رفیوژ آنها توجه نشده بود، شیب‌بندی مناسبی برای انجام اقدامات واکاری نداشت، ادامه داد: گلفوژ جداره اتوبان‌ها پیش‌بینی و در اتوبان‌های مناطق یک، دو، هشت، پنج و ۱۰ بسترسازی انجام شده که امیدواریم مناظر زیبایی را در شهر به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: داخل گلفوژ جداره اتوبان‌ها درختچه‌های بالارونده زینتی همچون رونده مروارید، پیچ اناری که سازگار با شرایط خشکی است، استفاده می‌شود.

مرتضایی‌نژاد گفت: امسال علاوه بر گل آرایی سطح شهر، کاشت گُل‌ها و درختان با افزایش ارتفاع در میدان امام علی (ع) و میدان امام حسین (ع) در حال انجام است، همزمان بام سبز در این دو میدان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در محور چهارباغ عباسی نقاطی که عملیات عمرانی آن به اتمام رسیده، کاشت گل و گیاهان آغاز شده است،

برای نخستین بار درختان گل در معرض دید شهروندان قرار خواهد گرفت

مدیرعامل سازمان پارک‎‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه از ابتدای اسفندماه کاشت گل در بازار گل و گیاه ارغوان آغاز شده است، گفت: تا ۲۵ اسفندماه درختان گل از گلخانه‌های انتظار سازمان خارج می‌شود و نوروز امسال برای نخستین بار درختان گل در باکس‌های ویژه در معرض دید شهروندان و مسافران نوروزی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که در مناطق و محله‌های شهر انجام شده، در بافت‌های مسکونی و منازل ورود پیدا کردیم، به طوری که پیمانکاران سازمان موظف به انجام اقداماتی در فضای سبز محلات شدند و در حال حاضر آبیاری، سمپاشی و گل‌کاری انجام می‎‌شود؛ دستورالعمل‌های سازمان به بافت محلات ورود پیدا می‌کند.

مرتضایی‌نژاد با بیان اینکه امسال تاکید بیشتری برای توجه به درختان و گل‌کاری‌های بافت محله‌های شهر شده است، افزود: تک تک درختان داخل محله‌ها و کوچه‌های شهر مورد توجه قرار گرفته و در صدد هستیم ۲۰ درصد فضای سبز منازل را نیز با همکاری شهروندان داشته باشیم.

وی گفت: در سایت سازمان پارک‌ها برنامه‌ریزی شده علاوه بر اطلاعات مورد نیاز شهروندان، ارتباط ویژه‌ای با شهروندان داشته باشیم و در خواست‌ها و پیشنهادات شهروندان را دریافت و مورد بررسی قرار دهیم.

راه اندازی کلینیک‌های فضای سبز در مناطق ۱۵ گانه شهر

مدیرعامل سازمان پارک‎‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه کلینیک‌های فضای سبز در مناطق ۱۵ گانه شهر راه‌اندازی می‌شود، تصریح کرد: کلینیک گیاه پزشکی این سازمان با هدف شناسایی آفات و بیماری‌های موجود در گیاهان و درمان آنها در بوستان ملت راه‌اندازی شده است.

وی افزود: در اصفهان پهنه‌بندی تنوع کشت بر اساس گونه‌ها بر روی نقشه در نظر گرفته شده، حتی تحقیقی برای جزایر ترافیکی و وضعیت فضای سبز شهر انجام شده است و این طرح پژوهشی نشان داد خرده اقلیم‌ها می‌تواند کمک کند در هر منطقه پهنه‌بندی متفاوتی داشته باشیم.

مرتضایی‌نژاد گفت: به شهروندان قول می‌دهیم بر اساس اطلاعات علمی، پهنه‌بندی، کاشت گیاهان و واکاری‌ها را به شیوه علمی دنبال کنیم.

وی با بیان اینکه المان‌های سبز و درختان گل پایدار در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: معتقدیم هزینه‌ها به سمت انجام اقدامات پایدار پیش رود، به عنوان مثال المان‌ها فقط برای ایام نوروز نباشد بلکه برای همیشه در فضای سبز شهر به عنوان المان زیبا قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان پارک‎‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در ارتباط با سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های این سازمان برای تأمین آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز شهر، افزود: تلاش سازمان در سال گذشته و سال جاری ایجاد زیرساخت‌ها برای تأمین آب مورد نیاز فضای سبز است، از این رو احداث خطوط انتقال آب مورد توجه قرار گرفته و شهرداری اصفهان در این راستا هزینه‌های سنگینی انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: رینگ خط انتقال آب در شمال شهر کامل شده و به زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، البته خط انتقال جنوب شهر مورد بهره‌برداری شده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مرتضایی‌نژاد در ارتباط با ضرورت کاشت سوزنی برگ‌ها در نقاط گردشگری شهر از جمله صفه، اظهار کرد: درختانی که از قبل در این محورها کاشته شده باید محافظت شود، اما در حال حاضر کاشت درختان پهن برگ همیشه سبز مثل «بلوط همیشه سبز» در دستور کار قرار گرفته است.

وی در خصوص توجه به پوشش گیاهی باغ‌های بانوان، گفت: پیشنهاد راه اندازی کیلینیک‌های فضای سبز را در باغ‌های بانون ارایه شد، اما مورد استقبال قرار نگرفت، البته خوشبختانه فضای سبز باغ‌های بانوان با گل آرایی و سبزینگی بهبود یافته است.

سرانه اکولوژیک شهر ۲۷ مترمربع است

مدیرعامل سازمان پارک‎‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با بیان اینکه نگاه سازمان توجه به فضای سبز اکولوژیک شهر است، تصریح کرد: سرانه اکولوژیک شهر ۲۷ مترمربع است بنابراین توجه ویژه توجه ویژه به این فضاهای سبز داریم، در حال حاضر ۷۰۰ هکتار فضای سبز اکولوژیک در جنگل شرق اصفهان قرار دارد.

وی در ارتباط با استفاده از پساب برای آبیاری فضای سبز، افزود: استفاده از پساب بر اساس قانون هوای پاک است، زیرا ماده ۲۲ قانون هوای پاک تاکید دارد که وزارت کشور و وزارت نیرو پساب را برای استفاده در فضای سبز شهر و اطراف شهر در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد، بنابراین شهرداری مستثنی نبوده و این اقدام را دنبال می‌کند.

مرتضایی‌نژاد با اشاره به راه‌اندازی پایش پساب در سازمان، گفت: در سازمان پارک‌ها با آزمایشگاه‌های معتمد محیط زیست نیز همکاری داریم تا پس از تصفیه و پایش پساب اجازه استفاده از آن برای آبیاری فضاهای سبز شهر صادر شود؛ البته پایش‌ها به صورت روزانه انجام و با حساسیت بالایی دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اردیبهشت ماه سال آینده بین هشت تا ۱۰ پارک جدید در مناطق ۱۵ گانه شهر افتتاح می‌شود.

کد خبر 413308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرنیان MD ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۹
    0 0
    با سلام برای کاشت نهال نزدیک محل سکونتم نیاز به راهنمایی و مشاوره دارم، از کدام بخش باید کمک بگیرم؟