اهدای خون در اصفهان ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: بیماری کرونا به دلیل ایجاد ترس و استرس در افراد عاملی برای کم شدن اهدای خون بوده و آمار اهداکنندگان خون در اصفهان بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

مجید زینلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه اواخر هر سال با کاهش آمار اهدا کننده خون مواجه هستیم، اظهار کرد: در سال جاری با توجه به شیوع کرونا این معضل تشدید شده و در حال حاضر با کاهش ۵۰ درصدی آمار مراجعات برای اهدای خون رو به رو بوده‌ایم.

وی ادامه داد: مراکز درمانی، اتاق‌های عمل، بیماران تالاسمی همگی نیازمند خون و فرآورده‌های خونی هستند و مصرف خون آن‌ها کاهش نداشته است و مانند همیشه نیاز دارند، اما آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون به سازمان انتقال خون به شدت کاهش داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه بانک خون و ذخایر خونی استان نیز به دنبال کاهش آمار اهداکنندگان تحت تأثیر قرار گرفته است، افزود: برای نگه‌داری خون با محدودیت روبرو هستیم و تاریخ انقضای خون حدود ۳۰ روز است، به علت این محدودیت و کاهش آمار مراجعه کنندگان برای اهدای خون قطعاً ذخایر خونی استان کاهش می‌یابد، با توجه به اینکه در تعطیلات نوروزی هم آمار اهداکنندگان کاهش می‌یابد، ممکن است مراکز درمانی برای تامین خون و فرآورده‌های خونی با یک چالش جدی مواجه شوند.

کرونا با اهدای خون منتقل نمی‌شود

وی با توضیح اینکه راه‌های انتقال کرونا ویروس از طریق خون نیست، تصریح کرد: راه انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق مجاری تنفسی و دست آلوده است، اما آنچه انتقال خون را با نگرانی مواجه می‌کند، این است که در همه بیماری‌های فراگیر اهدای خون افراد کاهش چشمگیری دارد.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به کرونا ویروس جدید به خون و فرآورده‌های خونی نیاز ندارند، مگر اینکه فرد مبتلا بیماری زمینه‌ای داشته باشد در آن نیاز پیدا کند، افزود: برای افرادی که برای اهدای خون می‌آیند، تمام تمهیدات بهداشتی مانند ضدعفونی کردن دست‌ها و استفاده از دستکش ، معاینات لازم مانند فشار خون و تب انجام می‌شود و خونی که از اهداکنندگان دریافت می‌شود، از نظر نداشتن بیماری کرونا ویروس جدید کاملاً سالم است.

زینلی تصریح کرد: مراکز انتقال خون مستمر در حال ضدعفونی شدن است تا مشکلی برای پرسنل و مراجعه کنندگان پیش نیاید، مردم، بیماران و نیازمندان به خون و فرآورده‌های خونی را تنها نگذارند.

اهدای خون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

وی اضافه کرد: اهدای خون موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌شود و بر اساس تحقیقیات، افرادی که مستمر اهدای خون دارند، از نظر سیستم ایمنی، سیستم قلب و عروق و مغز و اعصاب در سلامت بیشتری نسبت به سایر افراد قرار می‌گیرند، نگران اینکه اهدای خون سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، نباشید.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: مراکز اهدای خون در شهرستان‌های کاشان، شهرضا، نجف‌آباد، خوانسار، گلپایگان، نائین، زرین شهر، شاهین‌شر خمینی‌شهر و دو مرکز خواجو و عاشق اصفهانی در شهر اصفهان آماده دریافت خون شهروندان است.

کد خبر 413301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.