۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۷
مبارزه با کرونا زیر چتر شایعات

شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که یک ویروس بتواند اینگونه همه چیز را تغییر دهد؛ بستن فرودگاه‌ها، تعطیلی بازارها، خانه‌نشین کردن شهروندان و تغییر بهای نفت که تنها تحت تاثیر شرایط وخیم جنگی می‌توانست ایجاد شود؛ اما حالا همه این‌ها اتفاق افتاده است، در این میان اما گاه شیوع شایعات از شیوع ویروس بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، التهاب، ترس و گاه امید، این سه کلمه شاید حال این روزهای بسیاری از شهروندان را توصیف کند، شهروندانی که زیر سایه بیم و امید از شیوع یک ویروس زندگی می‌کنند. حالا همه چیز و همه جا تحت تأثیر کرونا است و در این میان شهروندان هر یک از نگاه خود به اوضاع می‌نگرند؛ برخی نگران و برخی امیدوار، اما همه در یک چیز مشترک هستند و آن ترس از گرفتار شدن خود یا نزدیکانشان است.

دوگانه بیم و امید در زندگی شهروندان

علیرضا مختاری از شهروندان باغبادرانی، می‌گوید: اطلاع‌رسانی به موقع در مواقع بحران، مهمی است، اینکه مردم بدانند چه شده و چه باید بکنند در کنترل اوضاع بسیار اثر دارد. کار شهرداری باغبادران در این چند هفته که کرونا شایع شده واقعاً خوب بوده، کارهای زیادی هم در شهر انجام دادند.

وی می‌افزاید: شهردار سعی می‌کند ارتباط خوبی با مردم داشته باشد، اعتماد مردم به شهرداری و کارهایی که انجام می‌شود واقعاً در حفظ روحیه شهروندان اثرگذار است.

رضا سلیمیان، شهروند دیگری است که نگرانی خود را از شیوع کرونا اینگونه بیان می‌کند: به نظر من که شرایط بحرانی است، شهرداری دائم خیابان و کوچه‌ها را ضدعفونی می‌کند، کارشان خوب است، اما بسیاری از شهروندان مثل من نگران سلامتی خودشان هستند.

حیدر جعفری، شهروند دیگری است که عقیده دارد نباید از کرونا بترسیم، او می‌گوید: این روزها شایعات بیشتر از کرونا قربانی می‌گیرد، شهروندانی که ناخواسته به شایعات دامن می‌زنند، قبل از همه به خودشان آسیب می‌زنند؛ باغبادران یک شهر توریستی و گردشگرپذیر است و اگر قرار باشد هر روز شایعاتی بر سر زبان‌ها بیفتد، دیگر در این شهر و مناطق اطراف کسی احساس امنیت نمی‌کند.

سنگر نخست مبارزه با کرونا

اما حجت‌الله امینی، شهردار باغبادران با بیان اینکه شهرداری باید از همه امکانات خود برای کمک به شهروندان استفاده کند، می‌گوید: شهرداری به استناد وظایفی که قانون بر عهده این دستگاه نهاده است، نهاده است، موظف به تلاش در جهت حفظ سلامت شهروندان در مواقع بحرانی از جمله شیوع کرونا است.

وی می‌افزاید: بر اساس نظر کارشناسان مهم‌ترین راهکار جلوگیری از شیوع این بیماری، حفظ بهداشت فردی و محیط زندگی است و با توجه به اینکه شهرداری بر اساس قانون موظف به تشریک مساعی در حفظ بهداشت عمومی شهر است، اقدامات متعددی برای پیشگیری از گسترش و ابتلای شهروندان به ویروس کرونا آغاز شده است.

شهردار باغبادران مدیریت بحران در زمان شیوع ویروس کرونا را موضوعی مهم می‌داند و می‌گوید: شهرداری باغبادران از زمان انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور چین و زمانی که هنوز شیوع این بیماری در کشور تأیید نشده بود، آموزش شهروندی را آغاز کرد.

امینی با بیان اینکه انتشار شایعات خدمات‌رسانی و مقابله با کرونا را سخت می‌کند، می‌افزاید: شهرداری باغبادران مطالب علمی و آموزشی ارسال شده از شبکه بهداشت و درمان را با روش‌های مختلف در اختیار شهروندان قرار داده است.

وی با بیان اینکه در موقعیت فعلی باید از ایجاد نگرانی در بین شهروندان اجتناب شود، یادآور می‌شود: پس از انتشار اخبار موثق در خصوص ابتلای برخی شهروندان به ویروس کرونا در کشور شهرداری باغبادران به عنوان نخستین شهرداری در شهرستان لنجان اقدامات ویژه‌ای را در دستور کار قرار داد و از شهروندان درخواست شد، توصیه‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

شهردار باغبادران تصریح می‌کند: ستاد پیشگیری از کرونا از حدود یک هفته قبل در شهرداری باغبادران تشکیل شده و همه کارکنان واحدهای شهرداری موظف به همکاری با این ستاد شده‌اند؛ به معاون خدمات شهری شهردار نیز اختیار تام داده است تا برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و کمک به ادارت و نهادها اقدامات لازم را انجام دهد.

امینی اضافه می‌کند: با توجه به اهمیت موضوع همه مجالس، تجمع‌ها، کنفرانس‌ها، جلسات و افتتاحیه‌هایی که قرار بود از طرف شهرداری یا با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی برگزار شود، لغو شد.

وی با بیان اینکه به منظور پیشگیری از انتشار و شیوع بیماری ویروسی کرونا، ضد عفونی اماکن عمومی در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است، خاطرنشان می‌کند: ۷۰ نفر از پرسنل واحد خدمات شهری باغبادران برای ضدعفونی پارک‌ها، مساجد، مدارس، ایستگاه‌های اتوبوس، نیمکت‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی، ست‌های بدنسازی و اسباب بازی کودکان و تابلوهای راهنمایی و رانندگی سازماندهی شده‌اند.

شهردار باغبادران اظهار می‌کند: نیروهای خدمات شهری به واسطه جمع‌آوری زباله‌های شهری بیش از دیگران در معرض خطر ابتلاء به این ویروس قرار دارند به همین جهت لباس یکبار مصرف، ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده برای آنان خریداری شده است.

امینی با بیان اینکه شهرداری از مراکز پر رفت و آمد است و در پایان سال نیز آمد و شد به آن افزایش پیدا می‌کند، می‌افزاید: سلامتی کارکنان شهرداری بسیار مهم است، بنابراین ساختمان شهرداری روزانه شست‌وشو و ضدعفونی می‌شود، این در حالی است که مدیریت شهری باغبادران برای رفع نیازهای ادارات، مدارس و مراکز عمومی به مواد ضدعفونی و شوینده تلاش می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان برای استفاده از تخفیف‌های اعمال شده در پرداخت عوارض شهری در روزهای پایانی سال بیشتر به شهرداری مراجعه می‌کنند، اما به دلیل شیوع بیماری کرونا، با هماهنگی شورای اسلامی شهر ترتیبی اتخاذ شد که زمان استفاده از این تسهیلات تا پایان فروردین ماه سال ۹۹ با تعرفه سال ۹۸ ممکن باشد.

شهردار باغبادران می‌افزاید: امکان ارائه خدمات و مشاوره‌های شهرداری تا حد امکان در قالب دورکاری و یا ارتباط تلفنی فراهم شده است تا از مراجعات مردمی در حد ممکن جلوگیری شود.

امینی با بیان اینکه شهروندان باید با توجه به واقعیت‌ها و بکار بردن دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی از شیوع بیشتر ویروس کرونا در شهر جلوگیری کنند، یادآور می‌شود: نیروهای خدمات شهری عملیات جمع‌آوری زباله و ضدعفونی اماکن عمومی شهر را انجام می‌دهند، اما لازم است شهروندان زباله‌های خود را در ساعات مشخص شده از منازل بیرون بگذارند و از انداختن دستکش و ماسک مصرف‌شده در اماکن عمومی جدا خودداری کنند.

وی با اشاره به ممنوعیت پذیرش مسافر در مراکز تفریحی و اقامتگاه‌های این شهر می‌گوید: اقامتگاه‌ها و ویلاهای شهر تا اطلاع ثانوی از پذیرش گردشگر منع شده‌اند.

شیوع کرونا، آزمونی برای تاب‌آوری شهری

حمیدرضا امینی، رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران نیز آموزش شهروندی و افزایش دانش عمومی را بهترین راهکار مقابله با شیوع بیماری کرونا می‌داند و تاکید می‌کند: نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر از نخستین روزهای انتشار این ویروس با برگزاری جلسات منظم روند خدمات‌رسانی را بررسی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تصویب لوایح مختلف در شهرداری بسیار حائز اهمیت است، زیرا زمینه تقویت بنیه مدیریت شهری را فراهم می‌کند، می‌افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا حفظ سلامت و افزایش سطح تاب‌آوری شهر بسیار مهم است به همین دلیل لوایحی که برای کنترل، پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا از سوی شهرداری باغبادران به شورا ارسال می‌شود قطعاً با رأی اکثریت اعضای شورای شهر تصویب خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران با بیان اینکه شورای اسلامی شهر از فعالیت‌های شهرداری برای حفظ سلامت شهروندان و مقابله با شیوع ویروس کرونا حمایت خواهد کرد، تصریح می‌کند: در حال حاضر تمام امکانات و ظرفیت‌های مدیریت شهری باغبادران برای ضدعفونی، گندزدایی و جلوگیری از شیوع و انتشار ویروس کرونا بسیج شده و در این زمینه تاکنون بیش از ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

امینی با بیان اینکه ویروس کرونا سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است، می‌گوید: شورای اسلامی شهر باغبادران علاوه بر تصویب بودجه مورد نیاز شهرداری برای مقابله با شیوع کرونا، موافقت خود را جهت انجام اقدامات پیشگیرانه از شیوع بیماری در بین کارکنان و تهیه البسه و تجهیزات لازم برای کارگران خدمات شهری را اعلام کرده است.

وی تاکید می‌کند: اعضا شورای اسلامی شهر باغبادران در راستای ایفای نقش اجتماعی خود تلاش کرده‌اند به گونه‌ای عمل کنند که به شهروندان امیدوار شوند و از ایجاد نگرانی در میان آن‌ها جلوگیری شود.

رئیس شورای اسلامی شهر باغبادران با بیان اینکه همچون مواقع حساس گذشته مدیریت شهری باغبادران در کنار سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهد، عنوان می‌کند: خوشبختانه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف در شهر باغبادران نیز همراهی و همکاری لازم را با شبکه بهداشت و درمان و مدیریت شهری برای مقابله با ویروس کرونا دارند و امید است با اتحاد و هماهنگی ایجاد شده از بحران پیش آمده عبور کنیم.

کد خبر 413295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.