اقدام غول‌های فن‌آوری سوئدی برای مبارزه با کرونا

با توجه‌ به شیوع جهانی بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، در دنیا، شهرها قرنطینه، سفرها محدود، امور روزمره زندگی تقریباً تعطیل و ادارات بسته شده است و حتی چندین شرکت فن‌آورانه بزرگ سوئدی را به عکس‌العمل واداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۹، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، اطلاعاتی مبنی بر شیوع نوعی جدید از ذات‌الریه دریافت کرد که در شهر ووهان چین در حال گسترش بود. از آن زمان تاکنون جهان شاهد بیش از ۹۰ هزار و ۹۳۲ مورد ابتلا به این عفونت موسوم به کووید ۱۹ بوده است که بخش عمده آن (۸۰ هزار و ۱۵۱ نفر) مربوط به درون مرزهای چین است. کشورهای دیگری که با وجود بیشترین آمار ابتلا به‌عنوان مناطق خطر شناخته می‌شود کره جنوبی با چهارهزار و ۸۱۲، ایتالیا با دوهزار و ۳۶ و ایران با یک‌هزار و ۵۰۱ مورد هستند. ویروس کویید ۱۹، در کل با سه‌هزار و ۱۱۹ مرگ و ۴۸ هزار و ۱۷۳ مورد بهبودی داشته و بنا بر آمار سازمان جهانی بهداشت، تلفات ناشی از این بیماری حدود یک تا دو درصد از مرگ و میرهای جهانی را به خود اختصاص داده است.

در کنار مشکلات بسیار و مرگ‌ومیرهای فراوان، شیوع این ویروس عفونی اقتصاد جهانی را نیز به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده که نتیجه آن افت شدید قیمت سهام بورس و بهای کالاها بوده است. بنابراین چندین شرکت بزرگ سوئدی به‌منظور جلوگیری از شیوع عفونت در میان کارمندان خود دست به اقدامات سختگیرانه‌ای زدند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شویم:

اریکسون

یکی از شرکت‌هایی که جدی‌ترین برخوردها و سختگیرانه‌ترین اقدامات را زمینه پیشگیری از شیوع عفونت در میان کارمندان خود داشته، اریکسون است. این شرکت پس از تأیید تست مثبت کرونای اولین کارمند خود در کرواسی، سه مورد از دفاتر خود در سراسر اروپا را تعطیل، به‌منظور محافظت از سلامتی و ایمنی سایر کارمندان و در همکاری نزدیک با کرواسی اقدامات توصیه‌شده‌ای را ارائه و مسافرت‌های کاری غیرضروری را محدود کرد. اریکسون همچنین اعلام کرد که سایر کارمندانی که به چین سفر داشته‌اند، پس از بازگشت به خانه ملزم به ۱۴ روز دورکاری هستند و از ۲۵ فوریه تاکنون محدودیت‌های ذکرشده را از چین و سایر کشورهای آسیا و اقیانوسیه به کل جهان تعمیم داد.

تله‌نور

به دنبال شیوع ویروس عفونی کووید ۱۹، اپراتور مخابراتی تله‌نور محدودیت‌های سختی را برای جلوگیری از گسترش احتمالی بیماری در شرکت خود اعمال کرد. برای مثال این شرکت تمامی سفرهای کاری خارج از منطقه نوردیک (مناطق وابسته به شمال اروپا)، همچنین برگزاری جلسات داخلی و خارجی با اهالی سایر مناطق به غیر از خود اروپا را لغو و هم‌چون اریکسون اعلام کرد کارمندانی که از مناطقی مانند چین، کره‌جنوبی و ایران بازگشته‌اند باید به مدت ۱۴ روز از راه دور و در خانه کار کنند.

ولوو

شرکت خودروسازی ولوو که بخش عمده آن تحت مالکیت شرکت جیلی چین است نیز به شدت در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارد. از زمان شیوع این بیماری تولیدات مهم چین کاهش یافته و تنها در روزهای اخیر فعالیت کارخانه تولید موتور Zhangjikou از سرگرفته شده است درحالی‌که سه کارخانه تولیدکننده خودرو در کشور هنوز تعطیل هستند. ولوو نیز تا زمانی که محدودیت‌های اعمال‌شده مسئولان برای امکانات تولیدی ولوو برداشته شود فعالیت‌های خود را به تعویق انداخته است. البته سایر کارخانه‌های ولوو در سراسر جهان فعالند.

اسکانیا

غول وسایل نقلیه سوئدی، اسکانیا، تقریباً بیش از ۲۰۰ کارمند در چین دارد اما براساس توصیه نهادهایی هم‌چون سازمان بهداشت عمومی مانند بسیاری از دیگر شرکت‌های فناوری با محدودیت‌های سفر روبرو است. در شرایط فعلی تلاش اصلی این شرکت در زمینه مراحل عرضه و پیمان‌کاری است. این تلاش‌ها شامل مواردی بیشتر از تماس‌های روزانه برای کاهش خطر خرابی اجزا است. اسکانیا همچنین با ایجاد قابلیت انعطاف‌پذیری و تغییرپذیری، امکان تطابق یافتن با شرایط را در خود ایجاد کرده است و توانایی رسیدگی به تحولات گوناگون را دارد. وضعیت این شرکت در شرایط کنونی تحت کنترل است.

کد خبر 413272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.