اضطراب‌های شرایط بحرانی زندگی اجتماعی را مدیریت کنیم

دکترای مشاوره و زوج درمانی، گفت: بحران، فاجعه‌ای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی است که موجب بهم ریختگی وضعیت عادی زندگی می‌شود، برای بحران برنامه ریزی وجود ندارد، اضطرابی که اکنون در جامعه با شرایط بحرانی ویروس کرونا اتفاق افتاده است یک مساله غیر قابل پیش بینی بوده و مدیریت اضطراب‌ ناشی از آن مهم است.

روناک عشقی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به به اینکه استرس‌های شدید در شرایط بحرانی خاص پیش می‌آید و به نوعی همه افراد جامعه را درگیر می‌کند، اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا در شرایط فعلی که همه افراد اجتماع درگیر آن شدند از استرس‌های شدید است.

وی با بیان اینکه باید بدانیم که استرس‌های کوچک در طولانی مدت آسیب زا هستند، افزود: معمولاً استرس‌های شدید موقتی و گذرار بوده و طی دو یا سه هفته از بین می‌روند و تأثیر کمتری بر روی سلامت جسمانی و روانی افراد دارند.

این مشاوره خانواده با تاکید به اینکه باید موضوع شیوع ویروس کرونا و شرایط کنونی را بپذیریم، گفت: خانواده می‌توانند با رعایت بهداشت و مراقبت فردی از خود و اعضای خانواده از شیوع این اضطراب فراگیر و مختل شدن زندگی اجتماعی خودشان جلوگیری کنند.

به گفته عشقی؛ وجود برخی از ویژگی‌های مانند اختلالات خواب و کابوس شبانه، پرخوری و بی اشتهایی، بیقراری دائمی، احساس خشم، ترس از مرگ به شکل افراطی، تعریق حالت تهوع در بین اشخاص وجود دارد و این موارد نشان می‌دهند که این دسته از افراد به شکل افراطی خودشان را نگران این شرایط بحرانی کردند و این رفتار والدین بر روی فرزندان خانواده نیز بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه تأثیر این دلشوره ها و اضطراب‌ها برای والدین گذرا است اما در بین فرزندان اثرات طولانی مدت و عمیق‌تری را دارد، اظهار کرد: این فرایند می‌تواند به صورت یک اضطراب فراگیر برای فرزندان در طول زندگی و موقعیت‌های جدید آنها باشد. والدین مسئولیت بیشتری در برقراری آرامش محیط خانواده در شرایط بحرانی کنونی را بر عهده دارند.

این دکترای مشاوره و زوج درمانی معتقد است اضطراب جز متغیرهایی است که همیشه آسیب زا نیست. داشتن تا حدی از اضطراب در زندگی روزمره طبیعی است و از سیستم‌های خود مراقبتی انسان‌ها است اما اضطراب بیش از اندازه برای اشخاص بسیار آسیب زا است. استرس‌های شدید باعث بهم ریختگی ذهن، بالا رفتن ضربان قلب و کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و انسان را در برابر مقابله با بیماری آسیب پذیر تر می‌کند.

وی با تاکید به اهمیت مدیریت اضطراب‌ها در شرایط بحرانی زندگی اجتماعی افراد، گفت: بحران فاجعه‌ای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی است که موجب بهم ریخت وضعیت عادی زندگی می‌شود، از سویی برای بحران برنامه ریزی وجود ندارد و اضطرابی که اکنون در جامعه با شرایط بحرانی اتفاق افتاده است یک مساله غیر قابل پیش بینی است. بنابراین درجه‌ای از اضطراب در زندگی اجتماعی افراد است و می‌تواند تأثیر مثبتی در عملکرد افراد داشته باشد.

تأثیر پذیری سه گروه از افراد در شرایط بحرانی جامعه

عشقی در خصوص تأثیر پذیری سه گروه از افراد در شرایط بحرانی جامعه، اظهار کرد: یکی افراد بحران دیده که متأسفانه به بیماری مبتلا شده و تحت فشار جسمی و روحی هستند. دسته دوم افراد امداد رسان و فعال در کادر پزشکی هستند و دسته سوم ناظران و جمعیت عمده جامعه بوده که هنوز درگیر این بیماری نشدند اما مضطرب هستند که درگیر این بیماری شوند و به دنبال راههای پیشگیری هستند.

وی تصریح کرد: نگرانی دسته سوم تا حدودی طبیعی است، اما اگر نگرانی افراطی شود و دچار هراس شوند و اختلال عملکرد و بی ثباتی در کل زندگی ایجاد شود حاکی از آن است که فرد نمی‌تواند به عنوان یک ناظر از خود و خانواده مراقبت کند و این نگرانی و دستپاچگی باعث افزای بحران می‌شود.

این مشاور خانواده بر این باور است در این شرایط بحرانی افراد با ذهن می‌توانند بسیاری از این مسائل را کنترل کنند و اجازه ندهند که زندگی شأن بیش از اندازه درگیر این مساله شوند. جدی گرفتن قدرت ذهن مهم است و اگر بیش از اندازه ذهن افراد درگیر این مساله و خواندن اخبار به طور مداوم شود این روند باعث فراگیری همه ذهن و هجوم افکار منفی می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اگر ذهن اشخاص به طور دائمی درگیر این بحران شده است می‌توانند با رعایت تکنیک‌ها این شرایط را مدیریت کنند، گفت: یکی از تکنیک‌ها توقف فکر است و انجام کارهای غیر مرتبط و تغییر فضا مانند کتاب خواندن، فیلم دیدن و انجام کارهای فعالانه است. تمرکز بر زمان حال و پذیرش شرایط بحرانی و انجام کارهای زمان حال است و این برنامه‌ها به کنترل ذهن افراد کمک می‌کنند.

این دکترای مشاوره و زوج درمانی، خاطرنشان کرد: در شرایط بحرانی وقتی که بسیار تحت تنش هستیم می‌توانیم برای تغییر تفکر چهار سوال را از خودمان داشته باشیم. اولین سوال اینکه آیا این تغییر شرایط همیشگی است و جواب منفی بوده و بحران‌ها موقتی و گذرا است.

وی ادامه داد: دومین سوال اینکه آیا این ویروس کرونا تنها مساله زندگی من است و به طور یقین جواب منفی است. به موارد مثبت زندگی فکر کرده و از آن لذت ببریم.

عشقی با اشاره اینکه سومین سوال اینکه به وضعیت افراد امداد رسان و بحران دیده که شرایط سخت‌تری را دارند فکر کنیم، اظهار کرد: باید به شرایط این اشخاص که در شرایط بحرانی کنونی با فداکاری در حال فعالیت و خدمات دهی به بیماران هستند نگاه کنیم که عملکردشان مختل نشده است و بدون تردید افراد در شرایط عادی‌تر و در محیط خانه و به همراه خانواده می‌توانند به زندگی ادامه داده و دچار اختلال نشوند.

این مشاوره خانواده تصریح کرد: سوال چهارم برای آرام کردن ذهن در شرایط بحرانی کنونی این است که آِیا شرایط مشابه دیگری در زندگی من بوده که با بحران درگیر شده و توانستم با آن به طور موفقیت آمیز رو به رو شوم. اندیشیدن به این مورد و موقتی و گذرا بودن بحران توان مواجه و پذیرش شرایط فعلی را به افراد می‌دهد.

وی تاکید کرد: استفاده از تمرین‌های آرام سازی، نفس عمیق کشیدن و تمرکز بر روی احساس جریان یافته در بدن، جایگزینی عادت‌های مثبت بجای عادت‌های منفی، پناه بردن به معنویت و توکل کردن، دعا خواندن و ذکر گفتن در موقعیت‌های اضطراب آور برای کنترل استرس بسیار مهم است و موجب کاهش تنش و دوری افکار منفی از افراد در شرایط بحرانی می‌شود.

کد خبر 413255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.