کرونا به پیش می‌تازد

بررسی مسائل و عوامل شیوع کرونا و موضعگیری‌های بعد از انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۱۳ اسفندماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «کرونا به پیش می‌تازد» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا پرداخت و نوشت: این روزها شرایط کشور تحت تأثیر شیوع کرونا است و در یک روز گذشته (از یکشنبه ۱۱ اسفند تا دوشنبه ۱۲ اسفند) ۵۲۳ نفر و تعداد جان‌باختگان ۱۲ نفر بیشتر شده است. افزایش نموداری آمار مبتلایان به کرونا ویروس (کووید ۱۹) در استان‌های تهران، گلستان و گیلان نگران کننده است و طبق آمار رسمی چند روز گذشته استان البرز نیز با افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان بوده است. طبق آخرین آمار سازمان وزارت بهداشت و درمان (تا دوشنبه ۱۲ اسفند) تعداد مبتلایان قطعی به کرونا در کشور به ۱۵۰۱ نفر رسیده است و تاکنون ۶۶ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تعداد بهبودیافتگان به بیش از ۲۹۰ نفر رسید. علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت نیز شیوع کرونا ویروس را در استان‌های تهران، قم و گیلان بیش از بقیه مناطق کشور عنوان کرد و گفت: «در یک روز گذشته ابتلای ۲۲۵ نفر در استان تهران، ۶۲ نفر در قم، ۵۳ نفر در گیلان تأیید شده است.» اوضاع جهانی نیز بهتر از ایران نیست و شمار تلفات کرونا ویروس در جهان از ۳ هزار تن فراتر رفت.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «توهم انتخاباتی اصولگرایان» به بررسی جزئیات میزان افزایش حقوق کارمندان دولت در لایحه سال ۹۹ پرداخت و نوشت: اصولگرایان که در این دوره از انتخابات مجلس توانستند بدون حضور رقیب مجلس را به طور کامل در اختیار بگیرند و تمام نامزدها و طیف‌های خود را وارد بهارستان کنند، حالا دست به تحلیل انتخابات زده و مدعی هستند که پیروزی‌شان به خاطر عملکرد این جریان سیاسی و میزان مشارکت بالا در انتخابات بوده است. همان‌طور که روز گذشته مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفته: اتفاقی که در این انتخابات افتاد این بود که جریان اصلاحات بنا بر هر دلیلی که خودشان مطرح کنند یا آنچه واقعیت دارد نتوانست مردم را برای انتخابات بسیج کند. در مقابل ما با توجه به آنکه جریان اصولگرا به طور عمده خارج از گود اجرا و مدیریت مجلس بود توانست هواداران خود را برای انتخابات بسیج کند و رأیی را به دست بیاورد. البته بخشی از آرا به صورت سنتی به خود جریان اصولگرا مربوط است و بخشی از آرا، معروف به آرای خاکستری است که اصولگرایان توانستند آن را جذب کنند.

آرای خاکستری؟ این ادعای مصباحی‌مقدم سوالات زیادی را به همراه دارد اول اینکه بر اساس کدام معیار می‌گویند اصولگرایان توانستند آرای خاکستری جذب کنند، آن هم در شرایطی که طبق آمار مشارکت در انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته کاهش چشمگیری داشت.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجازات شدید محتکران سلامت» به بررسی احتکار لوازم بهداشتی توسط برخی سودجویان پرداخت و نوشت: «کشف ۱۶ میلیون و ۷۷۳ هزار و ۹۱۷ عدد انواع تجهیزات بهداشتی نظیر ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی کننده در سراسر کشور»، «کشفِ انبار احتکار اقلام بهداشتی و ضدعفونی در قم»، «دستگیری بیش از ۲۰ محتکر کالای پزشکی در تهران»، «پلمب ۱۰ واحد عرضه کننده مواد بهداشتی در مازندران به دلیل احتکار»، «دستگیری ۷۱ محتکر تجهیزات بهداشتی در سراسر کشور»، «یک انبار احتکار دستکش در بندرعباس کشف شد»، «کشف ۱۷ هزار ماسک احتکار شده در اشکذر». این تیتر بخشی از اخبار مربوط به احتکار در هفته اخیر در کشور است. حالا می‌توان این جمله آلبر کامو در رمان طاعون را فهم کرد: «یگانه راه مبارزه با طاعون، شرافت است.» این روزها عده‌ای با جان مردم معامله می‌کنند. در شرایطی که ویروس کرونا در حال شیوع است، گران کردن بی‌مورد اجناس، احتکار، کم‌فروشی و انواع رفتارهای زشت و تهوع‌آور در غیاب نهادهای نظارتی چه توجیهی جز بی‌وجدانی و بی‌شرافتی می‌تواند داشته باشد؟ بحران کرونا چالش فقر فرهنگی و مدیریتی را برایمان عیان‌تر کرد. البته باید پرسید که کدام بحران؟ بحران کرونا یا بحران گرانی و احتکار؟ هر گاه بحران یا وضعیت خاصی در کشور پیش می‌آید، برخی از سودجویان در جامعه به سرعت دنبال گرفتن ماهی از آب گل آلود هستند، دلالی و واسطه‌گری برند بازار شده است، نظارت به حداقل خود می‌رسد و اگر هم وجود داشته باشد برای خواص و دانه‌درشت‌ها نیست. ماسک و مواد ضدعفونی را با نرخ سرسام‌آور می‌فروشند، مواد غذایی مانند گوشت بی‌دلیل گران شده است و معلوم نیست با این پول‌های کثیف می‌خواهند چه کار کنند؟ آیا ذره‌ای وجدان و شرافت در وجودشان هست؟

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «جانشین چین در عصر کرونا» نوشت: قطب اقتصادی جدیدی در جهان با شیوع کرونا در حال شکل‌گیری است. «فوربس» می‌گوید کرونا موجب افول سلطه اقتصادی چین و از دست رفتن موقعیت برتر این کشور در عرصه تولید جهانی شده است. به نوشته «فوربس» آثار کابوس کرونا الزاماً محدود به آسیب‌های اقتصادی کوتاه‌مدت نیست، بلکه چالش‌های بلندمدتی است که برای زنجیره عرضه ایجاد می‌شود که آثار این اختلالات شدید در سراسر بخش‌های خودروسازی، الکترونیک، زنجیره عرضه دارو در جهان و… در ماه‌های آتی احساس می‌شود. کرونا موجب شده فعالیت اقتصادی در کشور چین مقرون به‌صرفه نباشد و این کشور دیگر نمی‌تواند موقعیت خود را به‌عنوان تولیدکننده ارزان جهان حفظ کند. نا اطمینانی شرکت‌ها به‌واسطه جنگ تعرفه‌ها نیز چالش دیگری است؛ به‌طوری‌که نگرانی‌ها پیرامون شکست چین و آمریکا در نهایی‌سازی فاز دوم توافق تجاری، شرکت‌های فعال در چین را مضطرب کرده است. بر این اساس، انتخاب کشور یا کشورهای جدید برای کسب‌وکارها آسان نخواهد بود؛ چراکه تاکنون هیچ کشوری در سطح جهان ساختار و مجموعه لجستیکی چین را نداشته و تنها تعداد معدودی از کشورها نرخ مالیاتی پایینی به اندازه چین دارند. با این حال، «فوربس» معتقد است یک کشور می‌تواند جانشین چین در عصر کرونا شود.

کد خبر 413252

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.