خطرات نگهداری الکل و مواد ضدعفونی کننده را جدی بگیریم

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک مخاطرات نگهداری حجم بالای الکل و مواد ضدعفونی کننده در منزل را یادآور شد و گفت: شهروندان باید نکات ایمنی را برای نگهداری این مواد در پی شیوع ویروس کرونا رعایت کنند.

آتش پاد دوم مسعود آقازیارتی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به شیوع کرونا ویروس در جامعه درباره خطرات نگهداری الکل و مواد ضد عفونی کننده با حجم زیاد در مکان‌های در بسته به شهروندان هشدار داد.

رئیس آتش نشانی اراک با اشاره به بالا رفتن مصرف مواد ضد عفونی کننده و الکل‌های صنعتی و احتمال ذخیره سازی این نوع مواد، گفت: هر مایع قابل اشتعال نظیر الکل در حالت اسپری، از نظر آتش گیری یا انفجار بسیار خطرناک‌تر از حالت مایع است، بنابراین لازم است شهروندان در نگهداری و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها، نکات ایمنی را برای پیشگیری از آتش سوزی یا انفجار رعایت کنند.

وی گفت: از مواد ضد عفونی کننده در نزدیکی شعله‌های باز، گرمای زیاد و سیگار روشن به علت اشتعالزایی بالای آن و احتمال آتش سوزی، خودداری کرده و از این مواد روی سطوح داغ و نزدیکی شعله‌های باز نظیر گاز، آبگرمکن و سماور استفاده نکنید.

آقازیارتی بر نگهداری از مواد ضد عفونی کننده دور از دسترس کودکان تأکید کرد و ادامه داد: در هنگام استفاده مواد ضد عفونی، نکات ایمنی را رعایت کرده و این کار را در حضور کودکان انجام ندهید.

وی تصریح کرد: پس از مصرف این نوع مواد در داخل ماشین، پنجره‌ها را باز کنید و تا چند دقیقه از روشن کردن خودرو خودداری کنید.

رئیس آتش نشانی اراک  تأکید کرد: استشمام مدام مواد ضد عفونی کننده برای ریه‌ها مضر است و از بو کردن مواد شیمیایی بپرهیزید.

وی با بیان اینکه استفاده از دستکش در زمان استفاده از مواد ضد عفونی کننده ضروری است، یادآور شد: الکل را مستقیم به پوست نزنید و حتماً با مقدار معینی آب مقطر یا آب اکسیدان ترکیب کنید.

آقازیارتی با توصیه به اینکه دستمال و وسایل تنظیف بکار برده شده و آغشته به الکل را پس از استفاده در ظروف دردار انداخته و در اولین فرصت دور بیندازید، اظهار کرد: در صورت آتش گرفتن با استفاده از وسایل خاموش کننده و آب، آتش را خاموش کنید.

وی افزود: از قراردادن ظروف شیشه‌ای الکل در قفسه‌ها و ارتفاع بالا به علت خطر سقوط و شکستن خودداری کرده و در جای خنک نگهداری کنید.

رئیس سازمان آتش نشانی اراک خاطرنشان کرد: قبل از هر اقدامی از آن موضوع آگاهی لازم را پیدا کنید، تحقیق و مطالعه و پرس و جو کنید و به فضای مجازی اعتماد نکنید.

کد خبر 413247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.