دورکاری چگونه از شیوع ویروس کرونا پیشگیری می‌کند؟

شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان باعث شده است، موضوع دورکاری بیش از پیش حائز اهمیت شود، به طوری که شرکت‌ها و موسسات مختلف دنیا تصمیم گرفتند با این راهکار شیوع ویروس کرونا را کاهش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با افزایش شیوع ویروس جدید کرونا اقشار مختلف مردم دنیا از حضور در محیط‌های عمومی ابراز نگرانی کرده و تا حد ممکن سعی می‌کنند در منزل بمانند. به نظر می‌رسد اولین راهکار کشورها به منظور کنترل شیوع این بیماری در کنار توصیه رعایت بهداشت عمومی و ضدعفونی کردن مراکز عمومی، قرنطینه کردن شهرهایی است که به شدت با شیوع این بیماری گریبانگیر آن‌هاست.

در شرایط کنونی دورکاری یک وضعیت اضطراری است

شرکت‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند فروشگاه‌ها، اداره‌ها و کارخانه‌های خود را موقت تعطیل کنند. همچنین رویدادهای بین المللی مانند کنگره جهانی موبایل لغو شد. علاوه بر این کارگران و کارمندان شرکت‌های جهان نیز به دلیل پیشگیری از ابتلای این بیماری فراگیر تمایلی برای رفتن به محل کار خود ندارند، اما امروزه نسبت به دهه‌های گذشته دسترسی به نرم‌افزارهای مدیریتی و کنفرانس ویدئویی از راه دور بسیار آسان شده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی، اتخاذ دورکاری یک راهکار اضطراری است.

شرکت های تکنولوژی جهان و دورکاری

بر اساس گزارش‌های جدید نیمی از کارمندان شهر پکن، پایتخت چین، تصمیم گرفتند به جای رفتن به محیط کار در منزل بمانند و دورکاری انجام دهند. همانطور که تولیدکنندگان موبایل توانستند با بهره‌گیری از تکنولوژی و دنیای دیجیتال، محصولات خود را  آنلاین رونمایی کنند، سایر شرکت‌ها در کشورهای متفاوت جهان نیز تصمیم گرفتند از این قابلیت استفاده کنند و دورکاری انجام دهند. شرکت‌هایی مانند تنسنت، علی بابا و مایکروسافت اعلام کرده‌اند که کارکنان آن‌ها طی چند روز آینده دورکاری خواهند کرد.

دورکاری امور بانکی در هنگ کنگ

علاوه بر این، دولت‌های سنگاپور، هنگ کنگ و ماکائو به کارمندان ابلاغ کرده‌اند تا وظایف اداری را دورکاری انجام دهند. آن‌ها از کارفرمایان خصوصی نیز درخواست کردند فقط کارکنان لازم یا افرادی که در قسمت خدمات اورژانسی فعالیت دارند، در محل کار خود حضور پیدا کنند و بقیه افراد در منزل و به دور از محیط‌های عمومی کار خود را انجام دهند. در حال حاضر کارمندان بانک هنگ کنگ با روش دورکاری امور بانکی را انجام می‌دهند. برنامه دورکاری در شرکت‌های خصوصی و دولتی کره جنوبی نیز اجرا شده است، به طوری که شهر سئول، بلافاصله پس از اجرای این طرح بسیار خلوت شد. در کشور آمریکا نیز تعداد افرادی که دورکاری می‌کنند، پیوسته در حال افزایش است.

ارتباط از راه دور با تماس ویدیویی

بعضی شرکت‌های چینی مانند DingTalk که در زمینه فناوری ارتباطات فعالیت می‌کند، سامانه‌هایی به منظور برقراری تماس‌های ویدئویی طراحی کرده‌اند تا فضای منطبق با واقعیت را برای کارمندان و مخاطبان خود فراهم کنند. شرکت WeChat نیز ظرفیت شرکت کنندگان را در ویدئو کنفرانس مجازی خود به ۳۰۰ نفر افزایش داده است تا کاربران بتوانند به راحتی از راه دور با یکدیگر در ارتباط باشند.

دورکاری در ایران

شیوع ویروس جدید کرونا در ایران نیز منجر به اتخاذ استراتژی‌های موثر در این زمینه شده است؛ این استراتژی‌ها شامل تعطیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها، مراکز عمومی مانند سینماها و تئاتر، ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی، تغییر ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌ها می‌شود. راهکار جدیدی که در بعضی استارت آپ‌های ایرانی در حال آزمایش است استفاده از روش دورکاری است. علاوه بر این، ارائه خدمات آنلاین مانند خرید آنلاین با تاکسی‌ها و پیک‌های اینترنتی این امکان را در اختیار مردم قرار داده تا کمتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار بگیرند. مزیت دور کاری این است که افراد بدون تعطیل کردن کارشان می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

نرم افزارهای مفید در زمان دورکاری

نرم افزارهایی مانند Anydesk ،Trello، Slack و غیره می‌تواند در این زمینه مفید و موثر واقع شود. همچنین، برنامه اسکایپ نیز یکی از مشهورترین سرویس‌های تماس صوتی و تصویری است که می‌تواند مورد استفاده همه کاربران شرکت‌ها و موسسات قرار بگیرد. ویدئو کنفرانس نیز در شرایط وخیم فعلی می‌تواند جایگزین جلسات حضوری شده و خطر ابتلا به بیماری کرونا را کاهش دهد.

کد خبر 413216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.