فناوری‌هایی که به کمک مبتلایان کرونا می‌آید

کشور چین از زمان شیوع ویروس مرگبار کرونا، از فناوری‌های پیشرفته مختلفی برای مقابله با آن استفاده کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف دنیا، چندین روبات در بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و ساختمان‌های اداری سراسر جهان مستقر شده‌اند تا به متخصصان در پیشگیری از شیوع این بیماری کمک کنند. دولت چین نیز از ابزارهای دارای هوش مصنوعی به منظور مقابله با شیوع ویروس کرونا استفاده کرده است. درب ورودی ایستگاه راه آهن شرقی شهر چنگدو در چین به اسکنر پیشرفته‌ای مجهز شده است که تصاویر مادون قرمز افرادی که از درب عبور می‌کنند را ثبت می‌کند تا کنترل کنندگان از این طریق دمای بدن افراد را متوجه شوند. روزانه افراد زیادی از این در عبور می‌کنند، بنابراین اندازه گیری دمای بدن همه این افراد کار بسیار سختی است و حتی خطر ابتلا به بیماری برای نیروهای انسانی وجود دارد.

شرکت هوش مصنوعی "Megvi" اعلام کرده که در حال طراحی سیستم تشخیص وضع بدن و چهره با چند دوربین مادون قرمز و نور مرئی است. هدف از طراحی این سیستم کمک به کارکنان شاغل در فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار به منظور شناسایی افرادی با دمای بدن بالا است. فناوری تشخیص چهره و سیستم عامل بی درنگ برای انجام وظایف مشخص و روتین (real-name system) به متخصصان کمک می‌کند تا افرادی که در معرض ابتلای ویروس کرونا قرار گرفته‌اند را شناسایی کرده و مانع انتشار هرچه بیشتر این ویروس شوند.

علاوه بر این، برنامه‌هایی نیز توسعه پیدا کرده‌اند که کاربران متوجه شوند آیا در نزدیکی فردی که به ویروس کرونا مبتلا است قرار دارند؟ یکی از این اپلیکیشن‌ها که "ردیاب تماس نزدیک" (close contact detector) نام دارد به گونه‌ای طراحی شده است که خطر تماس کاربران با کروناویروس را بر اساس میزان نزدیکی آن‌ها با افراد مبتلا به بیماری و یا مشکوک به آن بررسی می‌کند. کاربران به منظور بررسی وضعیت خود باید یک رمزینهٔ پاسخ سریع (QR code) را با استفاده از برنامه‌هایی مانند "علی پی" (Alipay)، وی چت (WeChat) یا "کیوکیو" (QQ) در گوشی خود اسکن کنند. پس از اینکه این برنامه در تلفن همراه ثبت شد، کاربر باید نام و شماره شناسایی خود را در آن وارد کند؛ هر تلفن همراه می‌تواند وضعیت سه نفر را بررسی کند.

کد خبر 413215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.