بلیط‌هایی که خریده شد، پروازهایی که ناکام ماند!

"سفر به خارج نداریم مگر اینکه مسافر تابعیت خارجی داشته باشد، البته یک آژانس در ونک هست که کار مشتریان را راه می‌اندازد، حداقل تا 11 فروردین تکلیف سفر با هواپیمایی قطر مشخص نیست، فقط یک سفر با هواپیمایی ماهان از تهران به امارت هست و ..." خلاصه‌ای از گفتگو با آژانس‌داران اصفهان و تهران بعد از کرونا!

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از شیوع بیماری کرونا در ایران و پخش توصیه‌های مختلف مبنی بر حضور نیافتن مردم در اجتماعات و پرهیز از تردد و مسافرت‌های غیر ضروری، تعداد سفرهای داخلی و خارجی به شدت کاهش پیدا کرده است. اما بر اساس تحقیقات میدانی، قیمت بلیط هواپیما تغییری نکرده اما نرخ اسکان در هتل‌ها افزایش پیدا کرده است. هرچند بعضی مسافران از قیمت‌های نجومی برای بلیط برخی پروازهای یکطرفه به کشورهایی مانند کانادا خبر می‌دهند که پایه این گزارش را گذاشت اما نتیجه پرس و جو از آژانس داران اصفهان و تهران این بود که "اصلاً پروازی انجام نمی‌شود که بخواهد قیمت خاصی داشته باشد. "

در راستای این گزارش میدانی موضوعات دیگری نیز به چشم خورد که آوردن آنها خالی از لطف نیست، به طور مثال متصدی پذیرش یکی از آژانس‌های هواپیمایی در محدوده میدان امام حسین (ع)، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "تعداد بسیار زیادی از مسافران از انجام سفرهای خود منصرف شده و بسیاری افرادی که حتی بلیط پرواز یا وسیله نقلیه زمینی اعم از قطار یا اتوبوس و حتی محل اقامت خود را رزرو کرده بودند در حال لغو آن هستند. "

نکته قابل توجه در مورد کنسل کردن سفرهای داخلی این است که به رغم شیوع ویروس کرونا، بر اساس اطلاعات موجود در صورتی که شخصی تصمیم به لغو سفر خود به دلیل عمل به توصیه‌های بهداشتی مسئولانی چون وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا بگیرد، مجبور است مبلغی را به عنوان حق کنسلی به هتل بپردازد. یکی از مسئولان آژانس‌های مسافرتی درباره میزان این مبلغ به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "مقدار کنسلی بسته به عوامل مختلفی نظیر نوع پرواز و نوع هتل و حتی محل آن دارد اما برای نمونه مبلغ کنسلی سفر سه روزه هوایی به مشهد مقدس معادل با یک شب اقامت در هتل است. " بر اساس صحبت این آژانس هواپیمایی، مقدار کنسلی تقریباً برابر با ۴۰ درصد از هزینه کل سفر است که رقم بالایی به نظر می‌رسد.

افزایش قیمت هتل‌ها و مراکز اقامتی در چنین شرایطی نیز محسوس بوده است. این آژانس دار می‌افزاید: "هتلی که تنها در چند روز گذشته به قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مشتریان خدمات می‌داد اکنون همین خدمات را با قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به مشتریانش عرضه می‌کند. "

وضعیت مسافرت‌های خارجی چندان تعریفی ندارد!

بررسی‌های دیگر نشان می‌دهد که به دلیل شیوع این بیماری در بسیاری از کشورهای جهان به ویژه ایران و همچنین افزایش تعداد مبتلایان در کشور، امکان سفرهای توریستی و حتی بعضاً تجاری نیز از مبدا ایران به بسیاری از کشورهایی که مقاصد اصلی سفرهای خارجی ایرانیان بود، ممنوع شده است.

برای مثال، تاکنون کشورهای گرجستان، ترکیه، عراق، امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان، قطر، عمان، کویت، هندوستان و افغانستان ورود ایرانیان به کشورهای خود را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرده‌اند. مسافرت به منشأ این بحران، چین، نیز توسط مسئولان داخلی متوقف شده است. البته برخی شنیده‌ها حاکی از این است که متقاضیان سفر به ترکیه می‌توانند چند ساعت پیش از پرواز به این کشور، در فرودگاه حاضر شده و با اخذ گواهی سلامت به این کشور سفر کنند.

با وجود بیماری کرونا، هنوز امکان سفر به برخی کشورها وجود دارد که البته به معنای بی خطر بودن آن نیست بلکه مسافر باید قبل از سفر ریسک بیمار شدن را نیز بپذیرد.

متصدی یک آژانس مسافرتی در محدوده خیابان شریعتی می‌گوید: "سفرها با دلیل کرونا کمی مشکل شده است. در حال حاضر تور فرانسه مخصوص عید نوروز حدود ۲۵ میلیون تومان به ازای هر شخص و تنها به ازای هزینه پرواز و هتل اقامتی هزینه دارد. "

برخی از تورهای مالزی برای عید نوروز نیز همچنان برقرار است. این تورها تقریباً در دامنه شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شود.

تورهای مخصوص نوروز به مقصد تایلند نیز در دامنه هفت تا ۱۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته همواره باید به این نکته توجه داشت که قیمت سفر به ویژه سفرهای خارجی به عوامل متعددی بستگی دارد؛ از نوع پرواز و شرکت هواپیمایی تا هتل و مقصد مورد نظر. بدیهی است به دلیل فضای ناپایداری که به دلیل تغییر قیمت ارز در کشور حاکم شده است، نرخ سفرهای نوروزی تغییراتی هرچند اندک را تجربه کند.

به غیر از تورهای مسافرتی، شیوع کرونا بسیاری از پروازها را نیز لغو کرده است. در بررسی‌های انجام گرفته مشخص شد تمامی پروازهای خارجی به مقاصدی نظیر کانادا، آلمان و ایتالیا تا ۲۲ اسفندماه لغو شده است. و اطلاع رسانی شده که درباره پروازها پس از این تاریخ نیز بعداً تصمیم‌گیری می‌شود.

هنوز امکان مسافرت به خارج از کشور وجود دارد

گلباز، مدیرعامل آژانس هواپیمایی نگین بال آسیا، که در تهران به فعالیت مشغول است درباره این موضوع به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "در شرایط کنونی تقریباً حدود سه هفته است که هیچ پرواز خارجی برای فروش وجود ندارد؛ پروازها از همه طرف لغو شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه ایرانیان دارای پاسپورت دوم یا خارجی‌هایی که در ایران به سر می‌برند می‌توانند برای سفر خارجی بلیط تهیه کنند، ادامه می‌دهد: این افراد شاید بتوانند با پروازهایی که به قصد بازگرداندن اتباع ایرانی خارج از کشور انجام می‌شود، به امارات بروند و از آنجا سفر کنند اما به طور کل حتی تهیه بلیط برای این افراد و اتباع خارجی حاضر در ایران نیز از دشواری‌های خاصی برخوردار است. با این حال برخی می‌گویند آژانسی در ونک می‌تواند برای مسافران به ویژه افراد دو تابعیتی با حدود هشت میلیون تومان بلیط گرفته و آنها را تا یک کشور نزدیک ببرد.»

تصمیمات "گردشگری" و "راهوشهرسازی" با قوانین موجود منافات دارد

مسئول یکی دیگر از آژانس‌های هواپیمایی که در اصفهان فعالیت می‌کند نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا پیرامون لغو بدون خسارت سفرها و تأثیر بسیار منفی شیوع بیماری کرونا بر صنعت گردشگری می‌گوید: «تصمیمات دو وزاتخانه "گردشگری" و "راه و شهرسازی" مبنی بر دریافت نکردن خسارت از مشتریان برای لغو سفرهای خود، با قوانین موجود منافات دارد، زیرا هتل یا مجموعه اقامتی طرف قرارداد (درسفرهای خارجی) با استدلال به برپا بودن خدمات خود، از مشتری برای لغو این سفر، خسارت طلب می‌کند.

سعید روانفر، مدیرعامل آژانس هواپیمایی آسمان هفتم ادامه می‌دهد: مشتریان نیز باید توجه داشته باشند هنگامی که پروازی در یک ایرلاین خاص لغو می‌شود، وجه حاصل از کنسلی پرواز به سرعت پرداخت نمی‌شود، بنابراین باید برای دریافت وجه صبور باشند.

وی با بیان اینکه فعلاً هیچ پروازی به کشور ترکیه وجود ندارد و بنابراین نمی‌توان به قیمت‌ها توجه کرد، درباره وضعیت ایرلاین قطری با کانکشن های پروازی به سایر نقاط دنیا نیز که از جدیدترین دستورالعمل ایرلاین قطر مبنی بر لغو همه پروازهای این خط هوایی تا ۱۱ فروردین و از مبدا اصفهان است، خبر می‌دهد و می‌گوید: دستورالعمل‌های خطوط هواپیمایی مختلف که مقدم بر این مسئله است، بسته به شرایط موجود تغییر می‌کند؛ هم اکنون تاریخ پروازها به صورت مداوم لغو و به تاریخ‌های دیگری موکول می‌شود؛ در حال حاضر نیز تنها یک پرواز به صورت هفتگی و از مبدا تهران به مقصد قطر انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی می‌افزاید: با وجود اینکه افراد سودجو تقریباً در هر صنفی وجود دارد اما به نظر نمی‌رسد با شرایط پیش آمده آژانس‌های هواپیمایی قصد سوءاستفاده داشته باشند.

روانفر درباره احتمال وجود سوءاستفاده از وضعیت موجود و فروش بلیط‌های خارج از عرف در بازار نیز اظهار می‌کند: در شرایط حاضر که تعداد بسیار محدودی از سفرهای خارجی وجود دارد، در صورتی که بلیط مسافری به هر دلیل کنسل شود، وجوه ناشی از خرید این بلیط کاملاً به مسافر پرداخت می‌شود.»

روزنه‌هایی برای سفر به خارج از کشور وجود دارد

این داده‌ها در حالی است که صاحب آژانس هواپیمایی دیگری در تهران به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "هنوز روزنه‌هایی برای سفر به کشورهای جهان از مبدا قطر و مالزی وجود دارد. "

با این حال برخی شرکت‌های هواپیمایی سفرهایی را دقیقاً برای ایام نوروز (۲۸ اسفند تا ۱۳ فروردین سال آتی) پیش بینی کرده‌اند که برای هر مسافر بزرگسال، از فرودگاه امام خمینی تهران به مقصد دوسلدورف آلمان و تنها برای یک سفر یکطرفه در دامنه پنج تا ۲۵ میلیون تومان (بسته به عواملی چون تاریخ پرواز) به فروش می‌رسد.

پروازهای تهران-پاریس نیز به قیمت‌هایی از هفت میلیون تا حدود ۱۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در همین بازه زمانی، پروازهایی از مبدا تهران به مقصد تورنتو پیش‌بینی شده است که در دامنه قیمتی ۲۳ تا ۵۲ میلیون تومان به ازای هر مسافر بزرگسال و تنها برای سفری یکطرفه فروخته می‌شود. برای مقصد ونکوور نیز بازه قیمتی ۲۴ تا حدود ۵۷ میلیون تومان وجود دارد.

برای سفر به کشورهای آسیای شرقی مانند ژاپن نیز تقریباً باید از ۱۱ میلیون تومان تا ۲۱ میلیون تومان به ازای هر شخص بزرگسال و تنها برای سفری یکطرفه پرداخت کرد.

نکته قابل توجه این است که انجام شدن یا نشدن این پروازها به طور قطع با وضعیت بیماری کرونا در تاریخ‌های مذکور و در کشورهای مبدا و مقصد ارتباط مستقیم دارد. همچنین باید توجه داشت که باوجود اینکه چنین قیمت‌هایی برای سفر به مقصدهای خارج از کشور وجود دارد اما تقریباً هیچ پروازی به خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران انجام نمی‌شود.

قیمت پروازهای داخلی با وجود شیوع کرونا تغییری نکرده است

یکی دیگر از نکات قابل توجه در این میان تغییر نکردن قیمت بلیط هواپیما با وجود کاهش چشمگیر تعداد مسافران است. بلیط لحظه آخری سفر هوایی به مشهد مقدس، در حالی در چند روز اخیر تقریباً ۱۵۰ هزار تومان و تنها برای پرواز یکطرفه فروخته می‌شود که در روزهای پیش از ورود رسمی کرونا به کشور نیز با همین نرخ در اصفهان فروخته می‌شد.

پروازهای معمولی نیز قیمت‌های متفاوتی دارند که برای پرواز یکطرفه از اصفهان به مقصد مشهد در حوالی ۳۰۰ هزار تومان است.

تورهای مشهد نیز قیمت‌های متفاوتی دارند. بدیهی است بسیاری از این تفاوت‌های قیمتی به دلیل تفاوت در ویژگی سفرهای گوناگون نظیر کیفیت هتل‌ها (تعداد ستاره‌های هتل) یا به طور کلی مراکز اقامتی، نوع و کیفیت پرواز و حتی شرکت هواپیمایی و همچنین مسافت سفر و مکان جغرافیایی مقصد است. دامنه این تورها معمولاً از حدود ۷۰۰ هزار تومان شروع و تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز ادامه پیدا می‌کند.

مقاصد دیگر نیز تقریباً شرایط مشابهی دارند. تور قشم از مبدا اصفهان و با قطار دامنه بین ۶۵۰ هزار تومان تا ۸۵۰ هزار تومان را به خود اختصاص داده است. همین سفر در صورتی که با هواپیما انجام شود بیش از دو میلیون تومان (می‌تواند به سه میلیون تومان هم برسد) به مشتریان فروخته می‌شود.

متصدی یکی از آژانس‌های هواپیمایی می‌گوید: "با وجود دست به دست شدن شایعاتی نظیر کاهش احتمال ابتلاء به بیماری کرونا در مناطق گرمسیر، تغییری در میزان فروش بلیط به این مناطق نداشته‌ایم. "

تورهای نزدیک تر نظیر شیراز از مبدا اصفهان نیز با قیمت‌هایی در دامنه ۶۵۰ هزار تومان تا بیش از دو میلیون تومان فروخته می‌شود که قیمت‌های حوالی ۷۰۰ هزار تومان مربوط به سفرهای زمینی و قیمت‌های بالاتر مربوط به سفرهای هوایی است.

هزینه سفر هوایی به تهران از مبدا اصفهان و بدون هزینه‌های اقامتی (سفر رفت‌و برگشت تنها) حدود ۱۷۵ هزار تومان، به مشهد حدود ۲۵۰ هزار تومان (بسته به تاریخ رفت و برگشت می‌تواند به حدود ۴۰۰ هزار تومان نیز برسد) و به مقصد شیراز نیز با قیمت‌های حوالی ۱۸۰ هزار تومان به مشتریان فروخته می‌شود.

گزارش از: محمد رضایی فرد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 413191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.