۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
عید رنگ و بوی هر سال را ندارد

امسال از دید و بازدیدهای نوروزی و آدم‌هایی با لباس‌های نونوار که خانه به خانه برای تبریک عید می‌رفتند خبری نیست؛ همه همدیگر را به ماندن در خانه سفارش کرد، سعی می‌کنند با تماس‌های تلفنی همدیگر را تسلی دهند و به روزهای خوشی که خواهد آمد، امیدوار کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خیابان‌ها و کوچه‌ها خلوت است، همه خانه‌نشین شده‌اند و دید و بازدید عید تعطیل شده است. اوضاعی که تا حالا سابقه نداشته و کسی مانند آن را به یاد ندارد.

شهر درگیر مبارزه با شیوع کرونا است، بیماری خطرناکی که هر کس به آن بی‌توجهی کرده، سر و کارش به تخت بیمارستان و قرنطینه اجباری افتاده است. برخی هم جان خود را از دست داده‌اند. حالا در ابتدای سالی که نوروزش رنگ و بوی هر سال را ندارد، همه چشم‌انتظار پایان این کابوس وحشتناک هستند.

گلایه‌های شهروندان

رضا فراست از رانندگان تاکسی شهری گلپایگان، می‌گوید: هر روز برای ضدعفونی ماشین به ساختمان موتوری شهرداری واقع در خیابان حافظ می‌رویم؛ اگر در طول سال حتی به صورت ماهانه ضدعفونی وسایل حمل ادامه داشته باشد کمتر شاهد بروز بیماری‌های ویروسی خواهیم بود.

او ادامه می‌دهد: مردم باید به رعایت اصول بهداشتی توجه کنند و بدون لوازم بهداشتی و برای کارهای غیر ضروری در خیابان‌ها تردد نکنند، انجام ندادن این کارها به منزله ایجاد تهدید برای خود و دیگران است.

محمد صادقیان شهروند دیگری است که انتقاد خود را اینگونه بیان می‌کند: هر روز صبح که مغازه را باز می‌کنم، چند عدد دستکش یا ماسک رها شده در پیاده‌رو مشاهده می‌کنم؛ البته مأموران شهرداری به سرعت محله را پاکسازی می‌کنند، اما واقعاً چرا برخی شهروندان تا این اندازه بی‌مبالات هستند؟

تنظیم لایحه پیشنهادی اختصاص برای بودجه مقابله با شیوع کرونا

پیمان شکرزاده، شهردار گلپایگان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه انجام شده در این شهر برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، می‌گوید: از شنبه سوم اسفندماه با همکاری شبکه بهداشت و درمان به تمام رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص در خطوط ویژه به مقصد شهرهای خمین، اراک، قم بالعکس، آموزش پیشگیری از ابتلا به کرونا ارائه شده است.

او با بیان اینکه برای پیشگیری از شیوع کرونا، چهارشنبه‌بازار و سالن‌های ورزشی این شهر تعطیل شد، می‌گوید: شهروندان در صورت بروز هر مشکل با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند.

شهردار گلپایگان می‌افزاید: یک هزار لیتر آب ژاول برای ضد عفونی سرویس‌های بهداشتی خریداری و به صورت روزانه مکان‌های عمومی و سرویس‌های بهداشتی سطح شهر با آن‌ها ضد عفونی می‌شود.

شکرزاده ادامه می‌دهد: با توجه به محدودیت نیرو در بحث عملیات ضدعفونی کننده سطح شهر از نیروهای بسیجی کمک گرفتیم.

او می‌گوید: ترمینال مکانی دارای احتمال ورود آلودگی به شهر است، بنابراین ضد عفونی این مکان یک ساعت تا نیم ساعت قبل از حرکت هر سرویس انجام می‌شود.

شهردار گلپایگان خاطرنشان می‌کند: تمام تاکسی‌ها و خودروهای عمومی شهر در ساختمان موتوری شهرداری ضدعفونی می‌شود و رانندگان تاکسی ملزم به حضور در این مکان برای ضدعفونی وسیاه نقلیه هستند.

شکرزاده با بیان اینکه در تاریخ دوشنبه_ ۱۲ بهمن‌ماه_ برای پیشگیری مؤثرتر از شیوع ویروس کرونا در شهر لایحه پیشنهادی اختصاص بودجه در این زمینه به شورای اسلامی شهر ارسال شد، می‌گوید: ۵۰ درصد فعالیت شهرداری برای کنترل و مقابله با شیوع کرونا در شهر اختصاص داده شده و از طریق تبلیغات شهری نیز شهرداری برای اطلاع‌رسانی به شهروندان آموزش‌هایی ارائه می‌شود.

او با یادآوری اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی نیز فعالیت‌های آموزشی افزایش یافته و از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه استفاده خواهد شد، تاکید می‌کند: مدیریت شهری در کنار شهروندان است و قطعاً با همکاری آنان به خوبی از این شرایط عبور خواهیم کرد.

تعویق مراسم افتتاح پروژه‌ها

طاهره خوشنویسان، مسئول کمیسیون ورزش شورای شهر گلپایگان می‌گوید: شهرداری گلپایگان تمام ظرفیت‌ها، امکانات و تجهیزات را به منظور پیشگیری و قطع چرخه انتقال ویروس کرونا بکار بسته است.

او می‌افزاید: قرار بود در هفته اول اسفندماه پروژه باغ بانوان و برخی دیگر از پروژه‌های شهرداری افتتاح شود که به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا به زمان دیگری موکول شد.

مسئول کمیسیون ورزش شورای شهر گلپایگان تاکید می‌کند: اعضای شورای اسلامی شهر نیز مانند سایر مسئولان از همه امکانات موجود برای مقابله با این بیماری استفاده می‌کنند، اما همکاری شهروندان از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

فعلاً اوضاع تحت کنترل است

ناصر رستمی، مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان مهم‌ترین رکن پیشگیری را قطع چرخه انتقال ویروس کرونا می‌داند و می‌گوید: ویروس کرونا از طریق ذرات معلق و سطوح منتقل می‌شود، البته انتقال از طریق لمس سطوح آلوده بیشترین دلیل ابتلای بیماری کرونا است.

او می‌افزاید: استفاده از ماسک‌های فیلتردار برای کادر درمان به دلیل معاینه بیماران از نزدیک و ضروری است و افراد سالم نیازی به ماسک ندارند، در مقابل شست‌وشوی مکرر دست‌ها بهترین راه پیشگیری است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گلپایگان می‌افزاید: با همکاری خوب شهرداری، چهارشنبه بازار شهر گلپایگان تعطیل شد؛ در این شرایط توصیه می‌شود رانندگان برای سوختگیری از ماشین خارج نشوند و این کار را به کارگر پمپ بنزین‌ها بسپارند یا جایگاه‌داران دستکش یک بار مصرف و ژل شست‌وشو در محل سوختگیری قرار دهند.

رستمی تأکید می‌کند: تا اطلاع ثانوی فعالیت مراکز عرضه قلیان ممنوع است و محدود شدن اعزام کاروان‌های زیارتی به خصوص به مقصد قم و جمکران و تعطیلی مراسم اعتکاف از دیگر اقدامات انجام شده است.

او یادآور می‌شود: فعلاً اوضاع تحت کنترل است، اما شهروندان نیز باید با ماندن در خانه به موفقیت طرح‌ها کمک کنند.

کد خبر 413189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.