علائم کروناویروس در مردان و افراد مسن شدیدتر است

شدیدتر بودن علائم کروناویروس در مردان و افراد مسن، کم شدن استرس ترس از ابتلاء به کرونا با خواب خوب و کافی، تاثیر بازی پینگ پُنگ بر تسکین علائم پارکینسون، تاثیر دفع غیر بهداشتی ماسک و دستکش بر انتشار کرونا و نکاتی که مادران باردار در مقابله با کرونا باید بدانند را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محققان دریافتند در پی جهانی شدن کروناویروس، افراد مسن و مردان در بالاترین ریسک بیماری و مرگ قرار دارند.

نرخ مرگ مردان به دلیل کروناویروس نسبت به زنان تقریباً دو برابر است، همچنین افراد مسن در مقایسه با افراد جوان بیشتر به این بیماری مبتلا شده و می‌میرند.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین، نرخ مرگ ناشی از کروناویروس در مردان ۲.۸ درصد و در زنان ۱.۷ درصد است و همچنین بالغ بر ۸۰ درصد افراد فوت شده به دلیل این بیماری در چین بالای ۶۰ سال سن داشته‌اند.

محققان هنوز بیان علت این موضوع را زود می‌دانند، اما معتقدند تلفیق تفاوت‌های جنسی و سنی می‌تواند بر واکنش افراد به عفونت ناشی از این ویروس تأثیر داشته باشد.

دانشمندان می‌گویند عوامل متعددی می‌تواند در این آمار نقش داشته باشد، برخی از آن‌ها بیولوژیکی و برخی دیگر مرتبط با سبک زندگی مردان است. در واقع، می‌توان گفت مردان از نظر پاسخ ایمنی به عفونت‌ها، از زنان ضعیف‌تر هستند.

دکتر "گرگ پولند" محقق واکسن و متخصص بیماری‌های عفونی از کلینیک مایو مینه‌سوتا، در این باره می‌گوید: "در کل، زنان در مقایسه با مردان، واکنش بهتری به بیماری‌های عفونی نشان می‌دهند. این وضعیت در بیماری آنفلوانزا کاملاً مشهود است. بروز علائم آنفلوانزا در مردان به مراتب شدیدتر از زنان است."

از طرف دیگر محققان معتقدند از آنجائیکه نرخ سیگار کشیدن در مردان بیش از زنان است، از این رو علائم بیماری کروناویروس در مردان شدیدتر است، به گفته پولند "سیگار گیرنده‌ای را که توسطکروناویروس برای عفونی کردن سلول‌های انسانی استفاده می‌شود، فعال می‌کند."

عوامل بیولوژیکی دیگری نیز می‌توانند، در این موضوع دخیل باشند، از جمله هورمون زنانه استروژن که به نظر می‌رسد در ایمنی بدن نقش دارد و این حقیقت که زنان دو کروموزوم X دارند در حالی که مردان یک کروموزوم X دارند نیر بی تأثیر نیست.

متخصصان می‌گویند مطالعه درگیری زنان و مردان با این ویروس جدید برای دانشمندان و همچنین عموم مردم مهم است.

برای نمونه از ابتدای شیوع کروناویروس مقامات رسمی حوزه سلامت کشورها به اهمیت شستن دست‌ها برای جلوگیری از ابتلاء به این بیماری تأکید کرده‌اند ولی بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مردان حتی مردانی که در بخش سلامت فعالیت می‌کنند، دست‌های خود را کمتر از زنان می‌شویند.

تقویت سیستم ایمنی به درمان بیماری اگزما کمک می‌کند

محققان دریافتند راهبرد دارویی با هدف ارتقا سیستم ایمنی و تقویت یک نوع سلول ایمنی معروف به قاتل طبیعی سلول‌ها در درمان اگزما مؤثر است.

محققان در گذشته دریافته بودند که بیماران مبتلا به اگزما دارای میزان کم سلول‌های قاتل طبیعی (NK) در خونشأن هستند. آنها این مشاهده بالینی خود را بر روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند.

محققان دانشگاه واشنگتن بعد از حذف توانایی موش‌ها در تولید سلول‌های NK متوجه شدند نشانگرهای التهاب در این حیوانات تشدید شد.

زمانی که آن‌ها پروتوتیپ داروی پژوهش شده را به منظور افزایش تعداد سلول‌های NK در حیوانات استفاده کردند، التهاب کاهش یافت و موش‌ها بهتر شدند.

"برایان کیم" سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "ما با معاینه پوست این موش‌ها مشاهده کردیم بیماری اگزمای شأن به شیوه‌ای که ما قبل از درمان‌های دیگر ندیده بودیم، بهبود یافته بود."

کیم معتقد است علاوه بر بهبود خارش پوست مرتبط با اگزما، تعداد سلول‌های NK که می‌تواند به بازیابی سیستم ایمنی از ویروس‌ها در بیماران مبتلا به اگزما کمک کند، نیز تقویت می‌شود.

به گفته محققان افراد دارای تعداد بسیار کم سلول‌های NK بسیار در برابر ویروس تبخال، ویروس‌های ابله مرغان و ویروس HPV آسیب پذیر هستند.

محققان معتقدند این مطالعات فقط به اگزما محدود نمی‌شود و می‌تواند به بیماران مبتلا به آسم یا آلرژی‌های غذایی هم کمک کند.

خواب خوب و کافی از استرس کرونا کم می‌کند

یک روانپزشک توصیه‌هایی را برای کاستن از استرس و اضطراب کرونا ویروس ارائه کرد.

ملک فرهاد ملک گفت: خواب کافی و خوب برای کسانی که دچار استرس و اضطراب هستند، لازم است.

وی افزود: مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین را محدود کنند، زیرا کافئین یکی از علل کم خوابی است.

این روانپزشک ادامه داد: روان شناسی مثبت در بحران، اجزا و مولفه‌هایی دارد که یکی از این مؤلفه‌ها، امید است.

وی افزود: این امید نباید ما را از خود مراقبتی غافل کند.

بازی پینگ پُنگ موجب تسکین علائم پارکینسون می‌شود

یافته‌های مطالعاتی اولیه نشان می‌دهد بازی پینگ پُنگ برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون سودمند است.

محققان دانشگاه فوکویوکا ژاپن دریافتند بیماران مبتلا به پارکینسون که به مدت ۶ ماه و هفته‌ای یک بار در برنامه بازی تنیس روی میز شرکت کرده بودند شاهد بهبود علائم بیماری بودند.

بازی پینگ‌پُنگ ورزشی هوازی است که در جمعیت عمومی موجب بهبود هماهنگی چشم و دست، تندشدن عملکردهای غیرارادی، و تحریک مغز می‌شود.

این مطالعه شامل ۱۲ فرد با میانگین سنی ۷۳ سال بود که مبتلا به بیماری پارکینسون از حالت خفیف تا متوسط بودند، این افراد به طور میانگین به مدت هفت سال مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده بودند و علائم پارکینسون این بیماران در طول این مدت ارزیابی شد.

محققان دریافتند بعد از ۶ ماه شرکت کنندگان شاهد روند بهبود در گفتار، نوشتن با دست، لباس پوشیدن، بلند شدن از تخت و راه رفتن بودند.

"کن ایچی" سرپرست تیم تحقیق در این باره می‌گوید: "با وجودی که این مطالعه کوچک است، اما نتایج آن ترغیب کننده و امیدوارکننده است، چراکه نشان می‌دهد پینگ‌پُنگ موجب بهبود برخی علائم بیماری پارکینسون می‌شود."

محققان بر انجام مطالعات بیشتر به منظور تأیید این یافته‌ها تاکید دارند.

دفع غیر بهداشتی ماسک و دستکش موجب انتشار کرونا می‌شود

کارشناس بهداشت محیط کار گفت: دفع پسماندهایی مثل ماسک، دستمال یا دستکش‌های استفاده شده، باید به طور بهداشتی انجام شود تا موجب شیوع بیماری کرونا نشود.

کاظم ندافی افزود: انداختن آب دهان و رها کردن دستمال و ماسک‌های استفاده شده در معابر و محیط خانه، می‌تواند موجب شیوع آلودگی و بیماری شود. برای همین ماسک را باید بعد از استفاده به صورت بهداشتی در کیسه زباله انداخت.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک یک روز است مگر اینکه مرطوب شده باشد، خاطر نشان کرد: قبل از دست زدن به ماسک باید دست‌ها را شست.

ندافی به دو نوع ماسک بهداشتی و تنفسی اشاره کرد و افزود: ماسک پزشکی یا جراحی که ماسکی ساده است برای کرونا و برای سه گروه بیماران، کسانی که از بیماران مراقبت می‌کنند و کارکنان مراکز درمانی مناسب است.

وی گفت: ماسک‌های موسوم به فیلتر دار یا N۹۵ برای کسانی که خودشان بیمارند مناسب نیست، زیرا دریچه آن‌ها فیلتر ندارد و صرفاً یک طرفه به بیرون و برای بازدم است و این نوع ماسک مخصوص آلودگی هوا است.

کارشناس بهداشت محیط با بیان اینکه شستشوی دست حتی در شرایط عادی باید نهادینه شود افزود: باید دست‌ها را مرتب با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه شست و اگر دسترسی به آب و صابون نباشد می‌توان از محلول سفید کننده یا آب ژاول (هیپوکلورید ۵ درصد) استفاده کرد.

وی گفت: برای شستشوی سطوح این محلول را باید به نسبت یک به ۱۰ با آب سرد مخلوط کرد و به مدت یک دقیقه روی سطوح مورد نظر کشید و برای شستشوی دست‌ها این محلول را به نسبت یک به صد باید با آب سرد ترکیب کرد، چون چربی پوست را می‌برد بعد از آن می‌توان از کرم و مرطوب کننده استفاده کرد.

ندافی تاکید کرد: نباید همزمان با ماده سفید کننده، از مواد دیگر استفاده کرد، زیرا واکنش شیمیایی ایجاد می‌کند.

نکاتی که مادران باردار در مقابله با کرونا باید بدانند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای مراقبت از سلامت زنان باردار و پیشگیری از ابتلاء به کرونا توصیه‌هایی را مطرح کرد.

پریچهر پورانصاری درباره مراقبت‌های لازم از زنان باردار برای پیشگیری از ابتلاء به کرونا، اظهار کرد: زنان باردار همانند سایر افراد جامعه در معرض ابتلاء به این ویروس قرار دارند، البته این بدان معنا نیست که زنان باردار بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند، اما به علت تغییرات سیستم ایمنی، اگر به این بیماری دچار شوند دچار عوارض و فرم شدیدتری از بیماری شوند.

وی افزود: زنان باردار باید تمام مراقبت‌های بهداشتی ضروری را همچون تمامی افراد جامعه انجام دهند و به شست و شوی دست‌ها با استفاده از آب و صابون و یا اسپری‌های ضدعفونی کننده توجه کنند.

این متخصص زنان و زایمان با تاکید بر خودداری از حضور غیرضروری زنان باردار در محیط خارج از خانه گفت: علاوه بر شیوع ویروس کرونا آلودگی هوا در شهرهایی همچون تهران از دیگر عواملی است که سلامت این افراد را تهدید می‌کند، به همین خاطر توصیه می‌شود، زنان باردار رفت و آمد در سطح شهر را به حداقل میزان ممکن برسانند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر ضرورت خودداری از ارتباط زنان باردار با افراد بیمار، افزود: مصرف مایعات فراوان نباید فراموش شود.

وی درباره مراقبت‌های دوران بارداری توضیح داد: مادران باردار برای سنجش میزان افزایش وزن، فشار خون و سلامت جنین به طور معمول توسط پزشکان معاینه می‌شوند، اما در شرایط فعلی لازم است مادران باردار مراجعه به مراکز درمانی را به حداقل برسانند.

پورانصاری ادامه داد: زنان باردار می‌توانند با تهیه یک دستگاه فشار خون و ترازو وزن و فشار خون خود را در منزل کنترل کنند.

این فوق تخصص حاملگی‌های پر خطر به برقراری ارتباط تلفنی با مرکز درمانی تحت نظر توصیه کرد و گفت: زنان باردار در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرمعمول می‌توانند با تلفن مرکز درمانی خود اعم از مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌ها تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

پورانصاری تاکید کرد: در خانه ماندن زنان باردار به معنای استراحت مطلق نیست، زیرا احتمال لخته شدن خون در زنان باردار بیش از سایر افراد است و باید در منزل تحرک داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه افزود: مصرف مایعات گرم برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری کرونا و پیشگیری از لخته شدن خون به زنان باردار توصیه می‌شود.

این متخصص افزود: زنان باردار در صورت مشاهده علائمی مانند افزایش بیش از حد وزن و یا تورم دست و صورت باید با مرکز درمان تماس بگیرند.

وی با تاکید بر انجام مراقبت‌های معمول در منزل گفت: افزایش وزن بیش از یک کیلوگرم در هفته برای زنان باردار غیر طبیعی است.

کد خبر 413186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.