استان اصفهان ۱۶ کانون بحرانی فرسایش خاک دارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از سه میلیون هکتار از اراضی استان، بیابانی و شن‌زار است که به‌طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی قرار دارد، اظهار کرد: این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که ۱۰ هزار و ۹۲ هکتار از را به خود اختصاص داده است.

محمد حسین شاملی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه آبخیزداری یکی از شیوه‌های نوین حفاظت آب و خاک، مهار و پخش سیلاب‌ها است که سبب کنترل سیلاب‌های مخرب و نفوذ آب به داخل سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود، اظهار کرد: نزدیک به ۹ میلیون هکتار (۸۵ درصد) از مساحت عرصه‌های حوضه‌های آبخیز استان اصفهان سیل خیز است و این عرصه‌ها در تولید هرزآب‌های سطحی سریع نقش دارد، به طوری که سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب هرزآب مستقیم و سریع تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه کنترل نشدن هرزآب‌های سطحی در تشدید فرسایش و ایجاد سیلاب‌های مخرب مؤثر است، ادامه داد: با اجرای عملیات آبخیزداری و کنترل رواناب حاصل از بارندگی می‌توان منابع آب زیرزمینی را تغذیه کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با اشاره به پنج حوضه آبخیز استان اصفهان، افزود: حوضه سد زاینده رود در استان اصفهان، بخش‌هایی از سرشاخه‌های چند سد مخزنی کشور مانند کارون، دز، ۱۵ خرداد گلپایگان و حنا نیز در استان اصفهان قرار دارد و بر این اساس این استان نقش مهمی در تولید آب کشور ایفا می‌کند.

حوضه‌های آبخیز اصفهان ۷ تُن در هکتار فرسایش خاک دارد

شاملی با بیان اینکه میزان فرسایش خاک (آبی) در استان اصفهان بر اساس آمارها هفت تن در هکتار است، خاطرنشان کرد: اداره کل منابع طبیعی در سال‌های اخیر با اجرای پروژه‌های متنوع اجرایی در استان تلاش کرده با همکاری مردم بخشی از معضلات منابع آب و خاک حوضه‌های آبخیز را تعدیل کند.

وی انجام مطالعات تفضیلی- اجرایی در ۲.۵ میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز و اجرای پروژه‌های مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی در سطح ۱.۷۵ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی را از جمله طرح‌های آبخیزداری با هدف حفاظت از منابع آب و خاک استان برشمرد و گفت: در سال جاری افزون بر ۱۱۵ هزار هکتار عملیات اجرایی و ۱۲۴ هزار هکتار از مطالعات حوضه‌های آبخیزداری در اولویت قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان یادآور شد: ۳۳۹ پروژه ملی و استانی در سال جاری با اعتباری بالغ بر ۱۰۳ هزار میلیارد تومان برای اجرا در سطح بیش از ۱۰ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان اصفهان تصویب شد که در حال پیگیری است.

اجرای بیش از ۳ هزار هکتار جنگل دست کاشت در سال ۹۸

شاملی با بیان اینکه استان اصفهان دارای ۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی است، اظهار کرد: شهرستان‌های فریدونشهر و سمیرم به ترتیب با ۴۰ هزار و ۲۵ هزار هکتار بیشترین سطح پوشش جنگلی استان را دارند.

وی با اشاره به ایجاد ۳۳۸ هزار جنگل دست کاشت در چهار دهه گذشته در استان، افزود: در سال جاری جنگل کاری با بذر در سطح سه هزار و ۳۵۲ هکتار انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۶.۵ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی با هدف جلوگیری از چرای غیر مجاز دام، شخم و شیار مراتع و قاچاق چوب حفاظت می‌شود، اضافه کرد: یگان حفاظت با انجام گشت و مراقبت شبانه روزی در استان برای پیشگیری از هرگونه تخلف، جرم و همچنین سرعت بخشیدن به اجرای احکام و مقررات حفاظتی فعالیت می‌کند.

شاملی ادامه داد: در راستای ارتقا ضریب حفاظتی اراضی ملی و دولتی در سال جاری، ۲۴ فقره قرارداد با اعتباری بالغ بر ۲۶.۶ میلیارد ریال با بکارگیری نیرو، خودرو و موتور سیکلت منعقد شده است.

معادل ۳۰ درصد از سطح استان اراضی بیابانی و شن زار است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با بیان اینکه بیش از سه میلیون هکتار، معادل ۳۰ درصد از سطح استان اراضی بیابانی و شن زار است که به طور عمده در بخش‌های شمالی و شرقی این استان قرار دارد، اظهار کرد: این اراضی مشتمل بر ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی است که ۱۰ هزار و ۹۲ هکتار از سطح استان را به خود اختصاص داده است.

شاملی با بیان اینکه تاکنون ۳۳۰ هزار هکتار جنگل‌های دست کاشت تاغ در مناطق بیابانی استان اصفهان ایجاد شده است، افزود: در سال ۹۸ در راستای مقابله با ریزگردها، نهال کاری در سطح یک هزار هکتار و قلمه کاری روی مالچ در سطح ۴۰۰ هکتار در شهرستان‌های بیابانی استان به ویژه در شهرستان آران و بیدگل اجرا شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع اراضی ملی استان اصفهان با مساحت ۹.۷ میلیون هکتار تاکنون، در سطح بیش از ۹.۳ میلیون هکتار مالکیت دولت تثبیت و اسناد مالکیت به نام دولت و نمایندگی سازمان جنگل‌ها صادر شده است، ادامه داد: در سال جاری در سطح ۲۷۳ هزار هکتار طرح کاداستر منابع طبیعی اجرا شده و همچنین ۴۰۷ هزار هکتار با احتساب بخشی از اسناد اخذ شده، سند مالکیت گرفته است.

شاملی به وجود ۶.۲ میلیون هکتار مرتع در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: طرح احیا و اصلاح رویشگاه‌های مرتعی از طریق قرق در سطحی نزدیک به ۳۱ هزار هکتار انجام شده که به افزایش تولید مراتع و توسعه رویشگاه محصولات فرعی و ایجاد اشتغال برای بومیان منجر شده است.

۶۵ هزار هکتار مساحت رویشگاه‌های گیاهان دارویی اصفهان است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان مساحت رویشگاه‌های گیاهان دارویی استان را ۶۵ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: نزدیک به ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی استان اصفهان رشد می‌کند که از این شمار ۴۵ گونه جزو اقلام اقتصادی، درآمدزا و صادراتی برای بهره برداران بومی و عرفی عرصه‌های ملی محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برداشت و تولید سالانه محصولات فرعی مراتع و جنگل‌های استان به میزان ۲۷۳ تن با ارزش ۲۶۴ میلیارد ریال و اشتغال ایجاد شده که از این محل ۶۰ هزار نفر- روز برآورد شده است.

به گزارش ایمنا، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و ۲۴ اداره تابعه تحت پوشش، مساحتی معادل ۱۰.۷ میلیون هکتار (۸۹ درصد مساحت استان) عرصه منابع ملی را در حوزه استحفاظی خود دارد.

از این میزان ۶۵ هزار هکتار جنگل طبیعی معادل ۳.۷ درصد، ۶.۳ میلیون هکتار مرتع معادل ۵۸ درصد و ۳.۲ میلیون هکتار بیابان معادل ۲۷ درصد است.

کد خبر 413180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.