گردشگری در کما، حداقل تا اردیبهشت!

صنعت گردشگری ایران هر روز با شوک های تازه روبرو می شود، از لغو گسترده تورها تا تعطیل شدن آژانس های مسافرتی و بیکار شدن راهنمایان تور؛ حالا تورهای ورودی به ایران تا شهریورماه نیز لغو شده و گردشگری ایران به این زودی ها هوشیار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در چند هفته گذشته اتفاقات گوناگون از سقوط هواپیما اکراینی تا شیوع بیماری کرونا باعث شده تا گردشگری ایران دچار شوک شود. اندک اندک بر شدت این شوک افزوده شد و لغو گسترده تورهای گردشگری همچنین ممنوعیت ورود و خروج هواپیماهای مسافربری به دلیل شیوع کرونا، گردشگری را وارد کما کرد. این بحران برای گردشگری ایران کم سابقه بود، زیرا چنین لغوهای تور گسترده سابقه نداشت.

"کرونا" ویروسی جدید است و بحران‌های ناشی از آن نیز جدید هستند و گردشگری تحت تاثیر این مشکلات بهداشتی و درمانی دوره‌ای جدید را پشت سر می‌گذارد. از آلمان تا کره جنوبی و آمریکا بسیاری از برنامه‌های گردشگری لغو شدند. در ایران نیز دولت دستور داد که آژانس‌های خدمات سفر و دیگر بخش‌های مرتبط، بدون اخذ هیچ جریمه‌ای تورهای داخلی را تا ۲۰ اسفندماه لغو و هزینه را به صورت کامل به ثبت نام کنندگان بازگردانند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان در همین رابطه گفت: بخشنامه دولت توسط آژانس‌های خدمات سفر بدون مشکل در حال اجرا است. انتقاد آژانس‌ها به این بخشنامه به این دلیل است که پول خدمات پرداخت شده برای بلیط یا هتل به آژانس بازگردانده نمی‌شود. شرکت‌های هواپیمایی باید پول را پس دهند تا آژانس پول را به مسافر برگرداند، اما شرکت هواپیمایی به آژانس‌ها می‌گویند از ما بلیط بخرید تا قیمت‌ها را کم و وجه کنیم! به همین ترتیب پولی به آژانس برنمی‌گردد، اما آژانس‌ها موظف به بازگرداندن پول مشتری هستند.

محسن فروتن با بیان اینکه " این مسئله که آژانس‌ها پول را نمی‌دهند نادرست است، بلکه آژانس‌ها مجبورند که پول‌ها را دیر پرداخت کنند" ادامه داد: خواهش ما از مردم این است که برای دریافت پول خود کمی صبوری و تحمل کنند. شرایط ویژه و "فورس ماژور" در کشور پیش آماده و همه باید تحمل خود را بالا ببرند. برای بسته شدن یک پکیج سفر یک راه طولانی طی می‌شود و حالا برای بازگرداندن پول‌ها همین مسیر باید برعکس انجام شود که به خودی خود زمان بر است.

نامه‌نگاری با وزارت امور خارجه برای تورهای خارجی

بخشنامه جدید دولت شامل تورهای داخلی می‌شود و هتل‌ها و شرکت‌های هواپیمایی بین المللی حاضر به برگرداندن پول مسافران ایران نیستند. همچنین در یک پکیج سفر مبالغی برای خدماتی چون اخذ ویزا صرف می‌شود که بازگرداندن آن تقریباً غیرممکن است.

فروتن با اشاره به مشکلات تورهای خارجی، توضیح داد: برای تورهای خارجی نامه‌ای به وزارت امورخارجه زده شده و از این نهاد خواسته شده تا این مسائل را پیگیری کند. اوضاع در تورهای خارجی بسیار پیچیده است و ما نمی‌توانیم وارد این مسائل شویم، بلکه نهادهای قدرتمند مانند وزارت خارجه باید حق مردم را بگیرند. به عنوان مثال برای مسافری، هتل در ژاپن و یا دبی رزرو شده و الان پروازی به این مقاصد وجود ندارد، آن هتل هم پول را پس نمی‌دهند.

وی با اعلام اینکه "برای تعیین تکلیف مسافران ایران در خارج از کشور و تورهای خارجی استانداری و وزارت میراث فرهنگی به وزارت امور خارجه نامه نوشتند و باید دید که چه خواهد شد" تاکید کرد: با این حال مسائل دیگری وجود دارد، برای کسانی که تورهای خارجی گرفتند یک هزینه ویزا و یا بیمه پرداخت شده و این هزینه‌های جاری تور قابل بازگردانی نیست، زیرا آن‌ها کار خود را انجام داده‌اند و مسافر نتوانسته سفر کند.

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی اصفهان خاطرنشان کرد: بر اساس نامه‌ای که دولت داده تا ۲۰ اسفندماه پول‌ها بدون کسری بازگردانده خواهد شد. اگر شرایط به همین منوال ادامه داشته باشد احتمال اینکه پس از ۲۰ اسفند هم نامه دیگری ارسال شود وجود دارد. تمام تورهای ورود به ایران تا شهریورماه لغو قطعی کردند.

لغو تورهای ورودی تا شهریورماه

معضل و بحران اصلی در گردشگری ایران لغو گسترده تورهای ورودی گردشگری است. فصل بهار دوران شلوغ گردشگری ورودی ایران بوده و با توجه به شیوع کرونا و تبلیغات منفی به نظر نمی‌رسد در این فصل اوضاع عادی شود.

فروتن درباره وضعیت گردشگران خارجی و لغو گسترده تورهای ورودی تصریح کرد: مسافران خارجی تمام سفرهای خود در سال آینده را به ایران لغو و یا به تعویق انداخته‌اند. پیش بینی ما این است که حداقل تا اردیبهشت‌ماه گردشگر خارجی وارد ایران نخواهد شد. آژانس‌ها، هتل‌ها و تمام ذی‌نفعان گردشگری درگیر این مصیبت شده‌اند و همه ضرر خواهند کرد.

وی حتی خبر از خود تعطیلی آژانس‌های خدمات سفر داد و افزود: برخی آژانس‌ها به خود تحریمی رو آوردند و برای شش ماه تا یک سال آژانس خود را تعطیل کردند. این خود تعطیلی برای اینکه هزینه‌های جاری آژانس مانند دارایی، بیمه و غیره از روی دوش آژانس‌ها برداشته شود اتفاق افتاده است.

راهنمایان تور بیکار تر از همیشه

تمام این خبرها ذی‌نفعان گردشگری از جمله راهنمایان تور را در شرایط بسیار سخت و بحرانی قرار می‌دهد. شرایطی که مهدی گلی، دبیر انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان هم بر آن صحه گذاشت و گفت: همه تورهای داخلی و خارجی لغو شدند و تور عید نوروز بسیاری از راهنمایان تور هم به صورت رسمی لغو شده است. در خوشبینانه‌ترین حالت تا آخر اردیبهشت خبری از تور گردشگری نیست و شرایط به سمت بهبود پیش نمی‌رود.

وی با بیان اینکه " ذی‌نفعان گردشگری درآمدی ندارند و حتی برخی از آنان ضرر هم می‌دهند، بسیاری از کسب و کارها و افراد در این شرایط دوام نمی‌آورند." تاکید کرد: تورگردانان که وظیفه تبلیغات و وارد کردن تورهای خارجی را دارند به صورت دورکاری مشغول کار هستند و راهنمایان تور که تور را از تورگردانان تحویل می‌گیرند همه بیکار شدند. تورگردانان باید بازاریابی کنند تا در نتیجه راهنمایان تور، هتل‌ها و بخش‌های دیگر گردشگری مشغول باشند.

تمام این اتفاقات به سرعت و با تبعات زیاد برای صنعت به کما رفته گردشگری رخ می‌دهد. مدیریت بحران اصلی زمانی آغاز می‌شود که کرونا قصد عزیمت کند و شرایط امنیتی و بهداشتی حاکم بر جهان و ایران به پایان برسد. در آن زمان است که باید گردشگران را به این سرزمین باز گرداند، اما پیش از آن باید دید که آیا ارائه کنندگان خدمات گردشگری جان سالم از این طوفان سهمگین به در می‌برند؟

کد خبر 413175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.