۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰
صنعتی که کرونا آن را فلج کرد

اثرات منفی و فزاینده اقتصادی ناشی از شیوع کووید ۱۹ با وارد آوردن ضربات شدید و آسیب‌های فراوان به صنعت خوردرو، خط تولید خوردوهای چینی را متوقف کرده است اما این امر خودروسازان را به سمت راهکارهای جدید سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با فراگیر شدن شیوع کووید ۱۹ در چین، کارخانه‌های کشور تعطیل، فروش خودرو با کاهش ۹۲ درصدی همراه و باتوجه‌به تأثیر کمبود مواد اولیه بر تولید، اثرات و ضربات شدید اقتصادی به سراسر دنیا وارد شد. آغاز فراگیری این ویروس عفونی به خارج از مرزهای ووهان باعث شد که به‌منظور پیشگیری از گسترش آن، در سرتاسر چین یک قرنطینه عمومی ایجاد شود که بخش عمده‌ای از فعالیت‌های چین را به تعطیلی کشاند. درحالی‌که شرکت‌های چینی سعی دارند فعالیت‌های متوقف‌شده خود را از سر بگیرند، کاملاً مشخص است که اثرات منفی و فزاینده اقتصادی ناشی از شیوع بیماری آسیب بسیاری به بخش صنعت خودرو در این کشور وارد آورده است که آنچه در این بخش بسیار خود را نشان می‌دهد توقف خط تولید خودروهای چینی محسوب می‌شود.

چین بزرگترین بازار خودرو در جهان است و در سال گذشته، استان هوبئی آن با در دست داشتن حدود ۱۰ درصد از کل ظرفیت تولید خودرو در سرتاسر کشور، چهارمین تولیدکننده بزرگ خودرو در کشور شناخته شد. پایتخت این استان، ووهان که مرکز شیوع بیماری جدید نیز هست، خانه بسیاری از کارخانه‌های خودروسازی بزرگ هم‌چون جنرال موتورز، هوندا، نیسان، انواع پژو و رنو است که آن را به یک "شهر ماشینی" تبدیل می‌کند.

ووهان به تنهایی تولید بیش از ۵۰ درصد از کل تولیدات چین در بخش هوندا را برعهده دارد. به‌عنوان بخشی از تعطیلی سراسری کشور بسیاری از کارخانه‌‎های خودروسازی در سراسر چین تولیدات خود را به تعویق انداختند. نتیجه این اقدام کاهش ۹۲ درصدی فروش خودرو در نیمه اول فوریه سال جاری (بهمن‌ماه) بود. اتحادیه تولیدکنندگان خودرو در چین این کاهش فروش را برابر با ۱۰ درصد برای نیمه اول سال و پنج درصد برای کل سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

چنانچه تعطیلی‌ها تا اواسط ماه مارس (اسفندماه) ادامه یابد چین با کاهش تولید یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار وسایل نقلیه مواجه خواهد شد. از سوی دیگر برگزاری نمایشگاه سالانه اتومبیل چین در پکن که هر سال برای ۲۱ آوریل (دوم اردیبهشت) برنامه‌ریزی می‌شد نیز باتوجه‌به شرایط جاری به تعویق افتاده است.

باتوجه‌به اینکه بسیاری از کارگران کارخانه‌های چینی در قرنطینه به‌سرمی‌برند، بسیاری از کارخانه‌ها برای بازگشایی یا بازیابی ظرفیت کامل تولید خود در تلاش هستند، بااین‌حال استان هوبئی اخیراً اعلام کرده است که تعطیلی مشاغل غیرضروری تا ۱۱ مارس (۲۱ اسفندماه) همچنان ادامه خواهد داشت.

ازسوی‌دیگر با وجود کمبود منابع صادراتی از چین، اثرات این تعطیلات اجباری در صنعت تولیدات خودرو، فراتر از مرزهای چین و در سراسر دنیا احساس می‌شود. برای مثال چندین خط مونتاژ هیوندای و کیا در کره‌جنوبی و خط تولید اتومبیل نیسان در ژاپن متوقف شده یا در حال تعطیلی است.

در این رابطه جنرال موتورز اظهار داشت که این توقف کارخانه‌های تولیدی میشیگان و تگزاس را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد، جگوار لندرور هشدار داد که برای کارخانه‌های مونتاژ در بریتانیا مشکل ایجاد خواهد شد و مدیر عامل گروه فیات کرایسلر از احتمال بالای توقف یکی از خطوط تولید اتومبیل در اروپا خبر داد. به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های خودروسازی دنیا به دنبال راهکارهایی برای از سر گرفته شدن فعالیت‌های خود هستند.

برای مثال، با کاهش چشمگیر ترافیک مشتریان در نمایندگی‌های سنتی، برخی از خودروسازان به راه‌حل‌های دیجیتال متمایل شده و در کنار انواع جدید اتومبیل هم‌چون "ژپنگ" (کپی چینی تسلاX) و "نیو" که به صورت آفلاین و آنلاین به فروش می‌رسند و انواع مارک‌های سنتی اتومبیل ازجمله فولکس‌واگن، نیسان، SAIC و BMW، به خرید آنلاین برای اتومبیل‌هایی روی آوردند که از ابزارهایی هم‌چون واقعیت مجازی و پخش زنده برای تحریک فروش استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر در پاسخ به کمبود شدید ماسک‌های بهداشتی نیز گروه تولیدی SGMW (SAIC-GM-Wuling Automobile) که یک شرکت تولید خودروی مشترک بین SAIC موتور، جنرال‌موتورز و لیوژو وولینگ موتورز است، اعلام کرد که به‌منظور پیشگیری از انتقال ویروس عفونی از طریق تنفس، اقدام به تولید ماسک خواهد کرد. این گروه در همکاری با Guangxi Defu Technology که یک تأمین‌کننده قطعات داخلی است، به راه‌اندازی خط تولید ماسک در استان گوانکسی اقدام کرد. در این تأسیسات، ۱۴ خط تولید جدید برای هر دو نوع ماسک پزشکی و N95 با حجم پیش‌بینی‌شده یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار عدد در یک روز تعبیه شده است.

نخستین ماسک‌های تولیدی این شرکت در نهم فوریه (۲۰ بهمن) وارد بازار شد. در همین راستا خودروسازان شرکت‌های BYD وGAC Motor اعلام کردند که در کارخانه‌های خود ماسک و ضدعفونی‌کننده تولید خواهند کرد. ظرفیت برنامه‌ریزی‌شده BYD برابر با تولید روزانه پنج‌میلیون ماسک و ۵۰ هزار بطری از مواد ضدعفونی‌کننده است که اولین بخش تولیدات آن به رانندگان اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، وسایل حمل و نقل عمومی و نیز به داوطلبان مبارزه با شیوع بیماری اهدا خواهد شد.

با وجود از سر گرفته شدن مشاغل، ممکن است رشدی در بازار خودرو به وجود آید ولی بازگشت به سطح عادی کمی زمان‌بر است. با این حال شیوع کروناویروس‌جدید مطمئناً منجر به افزایش و تسریع در ادغام و تحول در بخش صنایع شده است.

کد خبر 413136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.