حاجی: مجلس نباید تعطیل شود/کاهش یارانه معیشتی لغو شد

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر مجلس نباید تعطیل شود و باید کمیسیون‌های خود را به نوعی فعال کند زیرا در پایان سال قرار داریم و نیاز است که نمایندگان بنا بر وظیفه نظارتی خود اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را بررسی کنند.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با جلسه امروز کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹ اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات بودجه ۹۹ ناهمواری و ناهماهنگی‌های در خصوص حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت بود که حتی با اعتراض بازنشستگان و فرهنگیان روبرو شد.

وی افزود: باید این حقوق برمبنای عدالت افزایش یابد نه به صورتی که منابعی برای تامین یک بخش اختصاص پیدا کند و از بحش های دیگر کشور غافل شویم.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قسمتی از وقت جلسه کمیسیون تلفیق به بررسی افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت اختصاص یافت و در نهایت بنا شد بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و ستون امتیازی کارکنان دولت هیئت وزیران به بررسی و تصویب افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلات بودجه سال ۹۹ نیز کاهش یارانه معیشتی به ازای هر نفر ۲۷ هزار تومان بود که با رأی اعضای کمیسیون به میزان فعلی یارانه و لایحه دولت بازگشت.

حاجی با اشاره به اینکه تمرکز درآمدها بر مالیات یکی از اشکالات بودجه ۹۹ است اما این موضوع در کمیسیون تلفیق رأی آورده، ادامه داد: درآمد حاصل از فروش نفت خام با محدودیت‌های صادرات روبرو است بنابراین برای جبران آنکه ۸۸ هزار میلیارد تومان می‌شود، فشار درآمد بر روی مالیات است و از طرف دیگر برای این جبران درآمدی، از بودجه مختص پروژه‌های عمرانی کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس قانون، بودجه باید نهایتاً تا سه ماه اول سال تصویب شود، اضافه کرد: در جلسه کمیسیون تلفیق بحثی مطرح شد تا از اصل ۸۵ قانون اساسی برای تصمیم‌گیری در رابطه با بودجه استفاده شود؛ در اصل ۸۵ تاکید شده مجلس می‌تواند تصمیم‌گیری درباره موضوعی را به کمیسیون تخصصی ارجاع دهد.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون تخصصی، قانونی را آزمایشی با اجازه مجلس مصوب می‌کند، به اجرا می‌گذارد و بعد از مشخص شدن نقاط ضعف و قوت آن قانون، با تصویب مجلس به یک قانون دائمی تبدیل می‌شود اما این اصل برای قانون بودجه صدق نمی‌کند چون بودجه عمر یک ساله دارد و نمی‌تواند به صورت آزمایشی و طبق اصل ۸۵ مصوب شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجلس نباید تعطیل شود و باید کمیسیون‌های خود را به نوعی فعال کند زیرا در پایان سال قرار داریم و نیاز است که نمایندگان بنا بر وظیفه نظارتی خود اقدامات دستگاه‌ها و نهادهای مختلف را بررسی کنند.

کد خبر 413102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.