جنگ بقاء؛ با کاندیداهای سقوط آشنا شوید

بعد از چندین سال قعر جدول نیز به جذابیت رسیده است و از هیچ تیمی نمی‌توان به عنوان کاندیدای اول سقوط یاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لیگ برتر امسال هرچه در گذر زمان در بالای جدول و در جنگ قهرمانی جذابیت‌های خود را از دست می‌دهد در منطقه سقوط جذاب و حساس‌تر می‌شود و شاید فصل جاری لیگ برتر را یکی از پویا ترین سال‌های لیگ در قعر جدول دانست.

لیگ نوزدهم برخلاف فصول گذشته از چندین هفته قبل از پایان خود یک تیم شاخص را برای سقوط ندارد و گویا دوره تیم‌هایی مثل استقلال خوزستان و استقلال اهواز که از مقطعی از فصل تشریفاتی بازی می‌کردند به پایان رسیده است.

البته در آغاز فصل نوزدهم شاهین شهرداری بوشهر بعد از عملکرد ضعیف و نتایج غیرمنتظره کاندیدای اول سقوط لقب گرفت، اما گویا میشو کریستوویچ فرشته نجات بوشهری‌ها بود تا این تیم بعد از چندین پیروزی از قعر جدول فاصله‌ای گرچه اندک بگیرد.

در ادامه به وضعیت تیم‌های کاندیدای سقوط، از پیکان و سایپا، تا شاهین و گل گهر و پارس جنوبی می‌پردازیم:

پیکان؛ آسانسور قدیمی، قعرنشین با ویسی

بهترین گلزن لیگ برتر، چهارمین خط حمله قدرتمند با آماری بهتر از تراکتور و شهر خودرو و توقف استقلال در آزادی؛ اشتباه نکنید اینها آمار تیمی که برای سهمیه تلاش می‌کند نیست، پیکانی‌ها حتی تک رقمی نیستند، جالب‌تر اینکه بدانید شهریار مغانلو آقای گل فعلی لیگ برتر در پیکانی توپ می‌زند که حالا قعرنشین جدول مسابقات است.


اما چرا پیکان به این وضعیت دچار شده است؟ پیکان در حال حاضر ضعیف‌ترین خط دفاع لیگ را در اختیار دارد و با ۳۸ گل خورده حتی از شاهین شهرداری بوشهر که دو بار پنج تایی شد تعداد گل بیشتری دریافت کرده است، اما شاید نقطه امید پیکانی‌ها به نیمکت این تیم عبدالله ویسی باشد.

پیکان با حسین فرکی نتایج قابل توجهی نگرفت، اما پرسپولیس را در تهران و سپاهان را در بازی حذفی در اصفهان اذیت کرد، اما نیمکت این تیم به فرکی وفا نکرد و ویسی جانشین او شد، کسی که نشان داده است می‌تواند از هیچ، همه بسازد و خوشبختانه مهره‌هایی همچون شهریار مغانلو و سعید واسعی او را در این راه کمک می‌کنند.

پیکان بعد از چندین سال می‌تواند اولین تیم تهرانی لقب بگیرد که از دور مسابقات خارج می‌شود و شاید این موضوع برای اندک هواداران آنها یادآور دوران آسانسور بودن پیکان باشد، دورانی که چندین بار پیکان به لیگ یک سقوط کرد و سال بعد با نتایج خوب در لیگ برتر حاضر شد؛ پیکان در حال حاضر با ۱۵ امتیاز قعرنشین لیگ برتر است.

شاهین شهرداری بوشهر؛ میشو، لطفاً کمک!

زنگ تفریح تیم‌های بالا نشین، عامل دور شدن تیم‌ها از وضعیت بحرانی و قعرنشین مطلق فصل نوزدهم؛ اینها همه القاب و خصوصیت‌هایی بود که تیم شاهین شهرداری بوشهر رسید، القابی که بعد از خوردن پنج گل از پرسپولیس در بوشهر و پنج گل از سپاهان در اصفهان دور از انتظار نبود.

با آمدن میشو کریستوویچ، سرمربی سابق گل‌گهر سیرجان، شاهین پروژه احیایی را آغاز کرد که شاید از دست هیچ مربی ایرانی بر نمی‌آمد، میشو بعد از شکست مقابل سپاهان، استقلال و نفت مسجد سلیمان، شهرخودرو را متوقف کرد و بعد از آن در سه بازی بیشتر از کل فصل شاهین امتیاز گرفت، ۹ امتیاز و سه پیروزی متوالی، نتایجی که کافی بود تا شاهین از ته جدول جدا شود.

حالا شاهین ضعیف آغاز فصل به یک کابوس برای تیم‌های لیگ برتری تبدیل شده است که شکست آن بعد از چهار هفته فقط از دست آیاندا پاتوسی بازیکن فولاد برآمد، البته که این شکست پایان راه پیشرفت شاهین نیست و بوشهری‌ها با خریدهای زمستانی خود سودای ماندن در لیگ برتر را دارند؛ در حال حاضر بوشهری‌ها با ۱۶ امتیاز جایگاه پانزدهم لیگ را در اختیار دارند.


سایپا؛ جوان و بی تجربه در حد سقوط

مدیران سایپا وقتی در هفته‌های پایانی فصل گذشته تصمیم به اخراج علی دایی به دلیل اظهارات جنجالی او گرفتند، شاید فکر نمی‌کردند که روزی همان تیم قوی علی دایی با هدایت ابراهیم صادقی و اتکا به جوانان یکی از کاندیدای سقوط لقب بگیرد که از قضا شانس کمی نیز برای سقوط آنها وجود ندارد.
تیم ابراهیم صادقی این فصل با ثبت یک عملکرد عجیب و غریب در ۹ بازی متوالی لیگ برتر موفق به گلزنی نشد تا با شکست‌ها و تساوی‌های حاصل از این عملکرد تهاجمی ضعیف آرام، آرام به یکی از مدعیان اصلی سقوط تبدیل شود.


امید تیم سایپا به قدرت جوانی آنهاست، تیمی که هرگز به لیگ یک سقوط نکرده و نمی‌خواهد اولین بار در لیگ نوزدهم این تجربه را احساس کند، سایپا با ابراهیم صادقی جوان روی نیمکت و ترکیبی جوان در فکر جدا شدن از ته جدول و اثبات قدرت جوانی خود است؛ سایپا در حال حاضر با ۱۹ امتیاز تیم چهاردهم جدول مسابقات لیگ برتر است.

گل‌گهر سیرجان؛ ممنون آقای جلالی

دومین تیمی که بعد از بازی‌های ابتدایی فصل نام آن به عنوان کاندیدای دوم سقوط در کنار شاهین شهرداری قرار گرفت گل‌گهر سیرجان بود، تیمی که در کنار شاهین به لیگ برتر آمد و به مانند بوشهری‌ها در نیم فصل دوم با خریدهای خوب خود اوج گرفته است.

تفاوت تیم نیم فصل اول گل گهر با نیم فصل دوم آنها دقیقاً در دو بازی آنها مقابل استقلال نمود می‌کند، سیرجانی‌ها در نیم فصل اول زمینه ساز اولین برد استقلال با استراماچونی در لیگ برتر در روزای ضعف آبی‌ها بودند و در نیم فصل دوم استقلال مجیدی را متحمل اولین شکست لیگ برتری کردند.

گل گهر سیرجان با ستارگانی همچون گادوین منشأ، احمد زنده روح، علیرضا ابراهیمی و حالا با رهبری مجید جلالی، دیگر تیم متوسط و یا ضعیف نیم فصل اول نیست و حالا با شکست استقلال برای دیگر رقبای لیگ برتری خط و نشانی برای مدعیان می‌کشد؛ گل گهر سیرجان با ۱۹ امتیاز و تفاضل بهتر نسبت به سایپا در رده سیزدهم جدول قرار دارد.

پارس جنوبی جم؛ سقوط با افاضلی؟ هرگز

پارس جنوبی جم در آغاز فصل و با رهبری فراز کمالوند فکر نمی‌کرد کاندیدای سقوط لقب بگیرد، اما مشکلات مالی زیاد فصل گذشته جمی‌ها را به یکی از تیم‌هایی بدل کرد که در مسیر سقوط قرار بگیرد، انتخاب هومن افاضلی در نیم فصل به دید بسیاری سقوط را برای پارس جنوبی محتمل‌تر می‌کرد، اما افاضلی نشان داد چند سال دوری از سرمربیگری در لیگ برتر باعث پیشرفت او شده است.

پارس جنوبی در این هفته با شکست تراکتور مدعی فاصله خود را از ته جدول به پنج امتیاز رساند تا حالا افاضلی نه یک عامل سقوط بلکه منجی صف اول پارس لقب بگیرد، پارس جنوبی جم با ۲۰ امتیاز در رده دوازدهم جدول قرار دارد.

سایر مدعیان سقوط؟ فکرش را نکنید

بالاتر از تیم پارس جنوبی جم تیم‌های ذوب آهن و نساجی قرار دارند که با توجه به عملکرد این دو تیم با مربیان جدید احتمال سقوط این دو تیم چیزی نزدیک به صفر به نظر می‌رسد و قائمشهر و اصفهان باید در تلاش برای رتبه تک رقمی باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، این فصل لیگ برتر جنگ سقوط لیگ برتر ماورای باورهاست، بررسی قعر جدول در سالیان گذشته نشان می‌دهد که استقلال خوزستان با ۱۲ امتیاز سقوط کرده است، امتیازی که ۹ هفته مانده به پایان لیگ نوزدهم هیچ تیمی به کمی آن امتیاز نگرفته است.
حال باید ایستاد و دید جنگ پایان جدول چه فرجامی خواهد داشت و کدام تیم سقوط می‌کند؛ پیکان با خط حمله بی نظیرش؟ شاهین با میشو؟ سایپا و جوانانش؟ گل گهر و منشأ و ستاره‌هایش یا پارس جنوبی و افاضلی؟

گزارش از: سید ایلیا طاوسی _خبرنگار ایمنا

کد خبر 413090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.