تولید ۵ میلیون ماسک توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: اخیراً قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است؛ این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این زمینه مشکل خاصی پیدا نکنند.

به گزارش ایمنا، فراخوان ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان با محوریت کرونا را شکست می‌دهیم، با سرعتی برابر با سرعت انتشار ویروس، در جامعه انتشار یافت و با استقبال کم‌نظیر رسانه‌ها و کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد.

فراخوان با کمک زیست بوم فناوری و نوآوری کرونا را شکست می‌دهیم، نامی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر روی تلاش‌های فشرده این معاونت برای تولید محصولات و محتوای مورد نیاز جامعه، در برهه زمانی مبارزه با اپیدمی کرونا گذاشت.

شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها، فعالان فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری و.... در استقبال از فراخوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، فعالیت‌های خود را در زمینه تولید محصولات به شکل قابل ملاحظه‌ای گسترش دادند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این‌باره گفت: "در حال حاضر چند شرکت دانش بنیان در ساخت و تأمین ملزومات مقابله با کرونا فعالیت می‌کنند و اکنون همه بخش‌های کشور از جمله زیست‌بوم نوآوری، عزم خود را برای مقابله با این بیماری جزم کرده‌اند."

رئیس ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان کشور، با اشاره به نقش چشم‌گیر زیست فناوری در فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه داد: "۶۰۰ شرکت در حوزه زیست‌فناوری در کشور فعال هستند و از این حیث رتبه سوم آسیا را در اختیار داریم و باید زمینه صادرات بیشتر این محصولات را فراهم کنیم."

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، همچینین از توانمندی ساخت ماسک‌های نانوفیلتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان داخلی ضمن اینکه نیاز کشور به الیاف و فیلترهای نانو را تأمین می‌کنند، تجهیزات ساخت این محصولات را هم صادر می‌کنند. این شرکت‌ها در تأمین ملزومات پزشکی نقشی مهم دارند و همه بسیج شده‌اند تا کشور را در مقابله با بیماری کرونا یاری کنند.

ستاری با اشاره به اینکه در تمامی حوزه‌ها تعداد قابل توجهی شرکت دانش بنیان داریم، اضافه کرد: اخیراً قرارداد حدود پنج میلیون ماسک به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان بسته شده است؛ این ماسک‌ها برای کادر پزشکی درمانی استفاده می‌شود تا آنان در این زمینه مشکل خاصی پیدا نکنند.

شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در تلاش‌های مستقل و استانی به تولید محصولات مورد نیاز منطقه کاری خود پرداختند.

سعید سامانی، مدیر عامل شرکت دانش بنیان تولید کننده محلول ضد عفونی کننده در پارک علم و فناوری شیخ بهایی؛ شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، از جمله ده‌ها شرکت دانش بنیانی است که به صورت محلی برای رفع نیازهای استانی و کشوری، اقدام به تولید محصول در این زمینه کرده است.

رئیس اداره تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به افزایش تقاضای ماسک در بازار در پی بروز بیماری کرونا گفت: در همین رابطه یک واحد دانش بنیان پارک علم و فناوری کرمانشاه کار تولید ماسک را شروع کرده است.

در ایلام نیز شرکت‌های دانش بنیان قرارداد مشابهی را امضاء کرده‌اند. خراسان رضوی، دیگر استانی بود که در آن دو شرکت دانش بنیان، کار تولید ماسک را شروع کردند. این رویه در بسیاری از استان‌های کشور تکرار شده است.

همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کمیته‌ای ویژه را برای پیگیری ساخت واکسن این بیماری با استفاده از توان تجمیع شده داخلی تشکیل داده است.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کد خبر 413084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.