سطح‌بندی مخاطرات امواج الکترومغناطیسی در منطقه ۶

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: «سطح‌بندی مخاطرات امواج الکترومغناطیسی و پراکنش دکل‌های مخابراتی در منطقه شش» عنوان پژوهشی است که توسط یکی از پژوهشگران دانشگاه پیام نور اصفهان انجام شده است.

سعید ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به ضرورت انجام این پژوهش، اظهار کرد: پیشرفت صنعت مخابرات از یک سو و تنظیم بسیاری از نیازهای بشری بر اساس آن باعث رشد چشمگیر و شتابان استفاده از عناصر مخابراتی مانند انواع دکل‌ها و آنتن‌ها و دیگر ابزار ارسال و دریافت امواج مخابراتی شده است.

وی افزود: پیامدهای ایجاد دکل‌های مخابراتی موضوع تقریباً ناشناخته‌ای است که شناسایی ابعاد تأثیر گذار آن بر سلامت و کالبد شهر نیازمند مطالعه است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایجاد و گسترش بدون برنامه دکل‌ها و تجهیزات مخابراتی بر ایجاد فضای ناهمگون و تشدید آشفتگی‌های بصری و کالبدی در شهرها و رعایت نشدن مواردی مانند زیبایی و سلامتی شهروندان و…تأثیرگذار است، تصریح کرد: در برنامه‌ریزی ایجاد دکل‌های مخابراتی باید به مباحث بهداشت محیط، اصول زیبا شناختی شهری، تخصیص کاربری‌های مجاز و… توجه کرد.

وی ادامه داد: در این پژوهش پس از بررسی مساله و ابعاد مختلف آن به بررسی مبانی نظری پژوهش اقدام شد، سپس به بررسی وضعیت پراکنش دکل‌های مخابراتی در منطقه شش پرداخته شده که در این راستا ابتدا نقشه جانمایی دکل‌ها در سطح منطقه تهیه شد.

ابراهیمی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده تأسیسات مخابراتی منطقه شش به سه دسته شامل تلفن همراه، بی‌سیم و اینترنت تقسیم و تأسیسات تلفن همراه براساس مالکین آن به سه گروه همراه اول، ایرانسل و رایتل تقسیم می‌شود؛ همچنین تعداد دکل‌های تلفن همراه موجود در این منطقه برابر با ۳۵ دکل است.

وی افزود: دکل‌های تلفن همراه در منطقه شش به چهار نوع خودایستا، مهاری، لوله و منوپل تقسیم می‌شود که از میان انواع دکل‌ها بیشترین آنها از نوع خود ایستا با تعداد ۱۴ عدد است.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه کاربری‌های مختلفی در منطقه شش وجود دارد که دارای میزان آسیب پذیری متفاوتی از دکل‌های تلفن همراه است، گفت: پس از تعیین محدوده‌های خطر و سطح‌بندی چگالی قدرت در منطقه شش به بررسی کاربری‌های موجود آن پرداخته و انواع کاربری‌های در دسترس به دو دسته تقسیم شده است که هر یک از این دسته بندی‌های دارای شدت آسیب پذیری متفاوتی است.

وی اظهار کرد: برای مطالعه اثرات مخرب امواج رادیویی در منطقه شش ابتدا تمامی دکل‌های مخابراتی موجود در این منطقه شناسایی و تعیین موقعیت شد، در ادامه نقشه GIS از منطقه به همراه جزئیاتی از قبیل اطلاعات کاربری تمامی ملک‌های موجود طراحی و مختصات این دکل‌ها به طور دقیق درون فایل GIS موجود اضافه شده و بافرهای مورد نظر براساس ۱۰ دسته بندی فاصله ترسیم شده است؛ در ادامه میزان چگالی قدرت دریافت شده براساس این فواصل به وسیله روابط چگالی قدرت بیان شده در قسمت‌های قبل برای هر دکل و با توجه به تعداد آنتن سکتور و ارتفاع دکل محاسبه شده و داخل محیط GIS شبیه سازی شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه با توجه به نتایج به دست آمده ۴۵ درصد از کاربری مسکونی، ۱۹.۶۲ درصد از کاربری اداری (آسیب پذیرترین کاربری) ۱.۱۲ درصد از کاربری مذهبی، ۲.۱۸ درصد از کاربری پارک، ۷۰.۷ درصد از کاربری کتابخانه در محدوده پرخطر است که با توجه به قرار داشتن کاربری‌های مسکونی و اداری در دسته اول آسیب پذیری، برنامه جدی می‌بایست به منظور خارج کردن تمامی این کاربری‌ها از این محدوده انجام شود.

وی با اشاره به محدوده خطرناک، گفت: ۲.۶ درصد از کاربری درمانگاه (آسیب پذیرترین کاربری)، ۰.۴۶ درصد مسکونی، ۱.۷۹ درصد اداری و از دسته اول در محدوده خطرناک قرار می‌گیرد؛ همچنین تمامی کاربری آتش نشانی، ۵۵.۱۸ درصد از کاربری کارخانه، ۲.۲ درصد از کاربری مذهبی، ۱۱ درصد از کاربری هتل، ۴.۱۷ درصد از کاربری پارک و ۷۰.۸ درصد شهرداری از دسته دوم کاربری‌های آسیب پذیر در این محدوده قرار دارند.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان در ارتباط با محدوده کم خطر، تصریح کرد: ۱۳.۸ درصد از کاربری درمانگاه، ۳۲.۱ درصد از بیمارستان، ۹۸ درصد دادگاه، کل کاربری دانشگاهی و ۴۵ درصد کاربری مدرسه، ۱۰.۲ درصد مسکونی، ۱۵.۲ درصد اداری و ۸۰.۱۵ درصد تجاری از دسته اول آسیب پذیری در این محدوده قرار دارد که از میان آنها کاربری‌های دانشگاهی، مدرسه، پارک و بیمارستان آسیب پذیرترین کاربری تشخیص داده می‌شود.

وی گفت: در نهایت محدوده بی‌خطر که با توجه به محاسبات انجام گرفته مابقی کاربری‌های باقی مانده و ۸۶.۴ درصد از مساحت کل را شامل می‌شود، در محدوده بی خطر قرار می‌گیرد و باید سیاست‌هایی به منظور افزایش آن و جلوگیری از کاهش آن در آینده اتخاذ شود و در نهایت به ارائه برنامه‌ها، ضوابط و استانداردهای پیشنهادی جهت اجرا و تصویب در مراجع ذی‌صلاح پرداخته شد که این بخش در صورت تصویب موجب کاهش عوارض و مشکلات و افزایش ایمنی این دکل‌ها در آینده خواهد بود.

ابراهیمی ادامه داد: در این خصوص پیشنهادهای ارائه شد که از جمله می‌توان به تدوین قانون نصب دکل‌های مخابراتی، ایجاد شرکتی تخصصی توسط شهرداری، ایجاد کارگروه ویژه دکل‌های مخابراتی اشاره کرد.

کد خبر 413064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.