قلعه نویی برای بردن به دنیا آمده است/ دروازبان‌های ایرانی زیاد شیرجه می‌روند!

"روی تاوارس" مربی دروازبانان تیم فوتبال سپاهان است. او موفق شده با به کارگیری تمرین‌های خاص تاکنون سه دروازبان باکیفیت را به فوتبال ایران معرفی کند. محمدرضا اخباری، پیام نیازمند و رشید مظاهری سه گلری هستند که با تمرین‌های او به این جا رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تاوراس مرد پرتغالی نیمکت سپاهان است. او همراه با الویرا به ایران و تراکتور آمد. پس از آن با امیر قلعه نویی آشنا شد و یار او در مقاصد بعدی باشگاهی شد. این مربی دروازبان‌های پرتغالی در حضور چند ساله‌اش در لیگ برتر دست به کارهای بزرگی زده و گلرهای بزرگی را به فوتبال ایران معرفی کرده‌است. محمدرضا اخباری، رشید مظاهری و پیام نیازمند سه دروازبانی هستند که رسیدن به اوج را همراه به این مربی تجربه کرده‌اند؛ دروازبان‌هایی که دو نفر از آن‌ها هم اکنون لباس تیم ملی فوتبال کشورمان را به تن کرده‌اند. از نکات جالب تاوارس می‌توان به تمرین‌های ویژه‌ی او با دروازبان‌ها اشاره کرد و او با این تمرین‌ها موفق شده است تغییرات فراوانی در عملکرد شاگردانش ایجاد کند. روی تاوارس گفت و گویی را با ایمنا انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانیم

کارت در ایران را با تراکتور آغاز کردی و بعد از آن همراه با قلعه نویی بودی، او را چه طوری سرمربی‌ای می‌بینی؟

نتایج قلعه نویی قلعه نویی در ذوب آهن، تراکتور و سپاهان جواب سوال شما را می‌دهد. اگر بررسی کنید او با ذوب آهن به رده دوم لیگ دست یافت، همراه با تراکتور سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد و با این تیم به فینال جام حذفی رسید. بعد از آن این سرمربی به سپاهان آمد و این تیم را در رده دوم جدول جای داد و مجوز حضور در لیگ قهرمانان را به دست آورد. همچنین فدراسیون فوتبال نیز به دنبال او برای سرمربی‌گری تیم ملی بود. برای من قلعه نویی بهترین مربی در ایران است. او همیشه به دنبال پیروزی است و برای بردن به دنیا آمده‌است.

فکر می‌کنم خیلی از مردم اطلاعات درست چندانی درباره‌ی مربی‌گری دروازبان‌ها ندارند. کمی درباره آن توضیح می‌دهی؟

بله همین طور است. مردم چیزی درباره مربی‌گری دروازبان‌ها نمی‌دانند. آن‌ها موقعیت دروازبانان را نمی‌شناسند. این یک موقعیت خیلی سخت است؛ اگر توپ بگیری بهترین هستی، اما یک گل بخوری، بدترین می‌شوی و این اصلاً منصفانه نیست.

چه تمرین‌هایی به دروازبان‌ها می‌دهی؟ آیا فیلم بازی رقبا را نیز آنالیز می‌کنی؟

روش من در تمرینات این گونه است که بازی‌ها را بررسی می‌کنم و بعد از آن تلاش می‌کنم تا آنچه دروازبان ممکن است در طول بازی با آن رو برو شود را تمرینات‌اش بگنجانم. بعضی اوقات می‌بینم که تمرین‌هایی به گلر داده می‌شود که در طول مسابقه برای او کاربردی ندارد. این در حالی است که برای یک دروازبان مهم تمرین‌هایی است که شبیه به مسابقه باشد چون هدف یک گلر بازی اصلی است و روش من نیز بر همین اساس است.

مربی‌گری دروازبان‌ها چه تفاوتی با گذشته کرده‌است؟

اکنون تمرینات برای دروازبان بسیار تغییر کرده‌است. اگر ۶۰ یا ۷۰ سال پیش را بررسی کنی متوجه می‌شوی که تمرینات مخصوص گلرها بسیار تغییر کرده‌است. مربی‌های جوان‌تری به این عرصه آمده‌اند. در آینده تکنولوژی‌های بیشتری به کمک دروازبان‌ها می‌آید و من فکر می‌کنم اکنون خیلی بهتر از ۵۰ سال پیش است.

دو دروازبان خیلی خوب یعنی پیام نیازمند و رشید مظاهری را به فوتبال ایران معرفی کردی. نظرت در خصوص این دو نفر چیست؟

بله درست است. اما من سه دروازبان را به فوتبال ایران معرفی کردم. ابتدا محمدرضا اخباری بعد از آن رشید مظاهری و اکنون نیز پیام نیازمند. معمولاً درباره‌ی دروازبان‌ها صحبت نمی‌کنم. چون منصفانه نیست که من بخواهم بگویم که این گلر از دیگری کیفیت بالاتری دارد نه من این را نمی‌گویم. برای من مهم این است که دروازبان پیش از اینکه به یک هدف خوب برسد کیفیت‌ش را افزایش دهد و من همیشه می‌گویم اگر دروازه بان من شاد باشد من خوشحال هستم.

رشید و اخباری زمانی که در تراکتور بازی می‌کرد چیزهای خوبی را در تیم ملی و لیگ قهرمانان به دست آورد. پیام نیز چیزهای خیلی جذابی را به دست آورده و من خوشحال هستم که توانستم به این بچه‌ها کمک بکنم.

اگر آمار اخباری را وقتی به تراکتورسازی آمد نگاه کنید، فکر می‌کنم او قبل از آن تنها ۱۲ مسابقه در لیگ برتر به میدان رفته بود، اما با من دو لیگ فشرده را سپری کرد و تمام مسابقات را در لیگ قهرمانان، جام حذفی و لیگ بازی کرد و یک فصل رویایی را ساخت.

زمانی که پیام کارش را در سپاهان آغاز کرد همه می‌گفتند احتمالاً این بچه نمی‌تواند و سن او برای بدست آوردن موفقیت در سپاهان کم است، اما هم اکنون همه درباره‎‌ی او حرف می‌زنند و رکورد کلین شیت ایران شکسته‌است. پیام به تیم ملی دعوت شده و از آمادگی بالایی برخوردار است. این درباره کار است و من چیزهای دیگر را باور ندارم. این روش و فلسفه من در کار است که تنها روی کار تمرکز می‌کنم.

همان طور که اشاره کردی پیام نیازمند امسال موفق شده رکورد کلین شیت را در ایران بشکند. نظرت در این باره چیست؟

بله همان طور که می‌دانی پیام این رکورد را شکست. وقتی سال پیش کار را با پیام آغاز کردم از او سوالی پرسیدم. سوال کردم از آینده چه می‌خواهی؟ و او چیزهایی را به من گفت و من به پیام گفتم باید کارت را باور داشته باشی. اگر کاری که انجام می‌دهی را باور داشته باشی چیزهای خوبی را به دست می‌آوری. و در این مورد فکر می‌کنم اون چیز خیلی خوبی را به دست آورد و او در آینده موفقیت‌های بیشتری را به دست می‌آورد.

بیشتر بخوانید:

نیازمند: آرزویم بزرگ‌تر از استقلال و پرسپولیس است / در لیست ویلموتس نبودم سوپرایز شدم!

پیام تا کنون چندین بار به تیم ملی دعوت شده‌، اما هنوز به او بازی نرسیده‌است. فکر می‌کنی نیازمند در آینده می‌تواند به دروازبان شماره یک تیم ملی تبدیل شود؟

درباره تیم ملی من همیشه به او می‌گویم پیام مهم این است که دست از تلاش بر نداری و خسته نشوی. راهت را ادامه بده، سخت و قوی تلاش کن و برای فرصت‌هایت صبر داشته باش. این موضوع خارج از مشغله یک دروازبان است و او باید راهش را ادامه بدهد و هر روز خودش را ارتقا دهد تا به جایگاه بهتری در آینده برسد.

درباره‌ی سایر دروازبان‌های ایرانی که با آن‌ها کار نکرده‌ای چه فکر می‌کنی؟ آیا گلرهای ایرانی سطح خوبی دارند؟

من فکر می‌کنم در ایران خیلی دروازبان خوب وجود دارد. من در چندین مصاحبه هم گفته بودم مشکل دروازبانان ایرانی این است که زمانی که کارشان را در آکادمی‌ها آغاز می‌کنند تمرین‌های خوبی را انجام نمی‌دهند و این سبک من است که علاقه دارم گلرهایی را با تکنیک خوب و حرکات و موقعیت‌سنجی مناسب درون دروازه ببینیم. د ر ایران فکر می‌کنم بچه‌ها (دروازبان) بیش از حد شیرجه می‌روند در حالی که فوتبال این نیست و باید حرکات تکنیکال بیشتری در آن انجام شود.

سپاهان در سه جام حضور دارد. فکر می‌کنی امسال موفق می‌شوید جام بدست آورید و از گروه‌تان در لیگ قهرمان آسیا صعود کنید؟

نمی‌دانم که سپاهان قهرمان می‌شود و یا می‌تواند از گروه‌اش در آسیا صعود کند یا نه. اما می‌دانم هر روز برای به دست آوردن بهترین نتایج سخت تلاش می‌کنیم. و همه‌ی کارکنان تلاش می‌کنند تا بهترین را هر روز انجام دهند. شما می‌دانی در ایران پرسپولیس یک تیم قوی است و در آسیا گروه ما بسیار دشوار است. السد هفت یا هشت بازیکن دارد که فیکس در تیم ملی قطر بازی می‌کنند. آن‌ها بهترین بازیکن‌ها را در آسیا دارند و شرایط آن‌ها با ما بسیار متفاوت است. آسان نیست، اما ما تلاش می‌کنیم تا بهترین عملکرد را داشته باشیم.

یکی از ایرادهایی که همواره به پیام گرفته می‌شود این است که او در گرفتن پنالتی چندان موفق عمل نکرده‌. دلیلش چیست؟

همیشه برای گلر آسان نیست که پنالتی را بگیرد. اگر به زمین بروی و در خط دروازه بایستی متوجه می‌شوید بازیکنی که شوت می‌زند چقدر نزدیک است و گاهی اوقات آن قدر این توپ شدت دارد که گرفتن آن برای بدن انسان ناممکن می‌شود و باید یک بدن قوی داشته باشی که بتوانی این اتفاق سریع را مهار کنی. آسان نیست، اما تلاش می‌کنیم این موضوع را در پیام تقویت کنیم. پیش از این هم پیام دو پنالتی برابر نساجی و مس کرمان را گرفته‌است و من باور دارم او پنالتی‌های بیشتری را خواهد گرفت.

یک نوع تمرین خاص و با چشمان بسته وجود دارد که تو به دروازبان‌ها می‌دهی. در خصوص این نوع تمرین توضیح می‌دهی؟ فایده‌ی آن چیست؟

در این تمرین من چشم بندهای خاصی را روی چشمان دروازبان‌هایم قرار می‌دهم و برای هماهنگی در حالتی است که چشم‌ها بسته‌اند. چون در هنگام یک حرکت پیام از چشم‌ها به مغر می‌رود و سپس به مغز دستور آن را به ماهیچه‌ها می‌دهد. در بسیاری از موارد دروازبان‌ها واکنش‌هایی را باید انجام دهند که آن را ندیده‌اند و مربوط به انعکاس طبیعی است و این تمرین هماهنگی ماهیچه را برای این شرایط افزایش می‌دهد و من هر روز تلاش می‌کنم تا دروازبان‌هایم را ارتقا بخشم.

زندگی در ایران و اصفهان چه گونه است؟

من زندگی در اینجا را دوست دارم. آب و هوا خوب است البته من خیلی دوست ندارم بیرون از خانه بروم چون من یک زندگی بی‌حاشیه و آرام را دارم. به تمرین می‌روم و به خانه‌ام بر می‌گردم. بعضی اوقات نیز به کافی شاپ نزدیک خانه‌ام می‌روم و این زندگی اجتماعی من است و برای من بسیار دشوار است. چون کشور من خیلی متفاوت است. اما من باید خودم را با این واقعیت وفق دهم و تلاش کنم تا اینجا بهترین خودم باشم.

صحبت دیگری داری؟

در آخرین بازی آسیایی مقابل السد که بیست و پنجمین بازی برای من در این رقابت‌ها بود مایه‌ی افتخارم بود. هدفم برای حضور در ایران ارتقا سطح کیفی دروازه بانان است. خیلی از مربی‌ها به من پیام می‌دهند و از من سوال می‌کنند. من نیز فیلم تمرین‌ها را در صفحه شخصی هم تنها به این دلیل قرار می‌دهم تا به دروازبان‌ها و مربی‌ها کمکی کرده باشم.

گفت و گو از: سروش فدایی _ خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 413059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.