بهره آفریقایی‌ها از تکنولوژی برای مهار کرونا

آفریقایی‌ها در تلاشند با طراحی راه‌حل‌های تکنولوژیک تلفن همراه به مبارزه با ویروس کرونا بروند؛ کارکنان یکی از انجمن‌های پزشکی نیجریه ابزاری آنلاین خلق کرده است که از طریق آن مردم می‌توانند میزان آسیب‌پذیری خود در مقابل ویروس کرونا را ارزیابی کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تا کنون ویروس فراگیر کرونا آسیب چندانی به قاره افریقا وارد نکرده است با این حال، کارشناسان استدلال می‌کنند که در صورت گسترش بیشتر کووید-۱۹ در این قاره، فاجعه عظیمی را برای آن به وجود می‌آورد چرا که آفریقا از سیستم بهداشتی بسیار ضعیفی برخوردار است. دولت، موسسات خیریه و شرکت‌های کارآفرینی  آفریقا در تلاشند دانش عمومی مردم از پیامدهای گسترش ویروس کرونا در قاره را افزایش دهند تا از این طریق مردم را به همکاری در مهار کووید-۱۹ سوق دهند.

گروهی از کارخانه‌داران و طراحان نیز در تلاشند از تکنولوژی برای مهار کرونا ویروس جدید بهره برند؛ این افراد با طراحی ابزارها و نرم‌افزارهایی برای تلفن‌های همراه هوشمند به مردم در مهار کووید-۱۹ کمک می‌کنند. از آن جا که بیش از یک سوم مردم آفریقا دارای گوشی‌های هوشمند هستند بنابراین انتظار می‌رود نرم‌افزارها و ابزارهای فوق در دسترس بسیاری از خانواده‌های قاره قرار گیرد.

چت‌بات‌ها و ارزیابی‌های شخصی

یکی از انجمن‌های پزشکی نیجریه ابزاری ایجاد کرده است که به کاربران کمک می‌کند از روی علائم جسمی و میزان تماس با افراد آلوده به ویروس کرونا، آسیب‌پذیری خود نسبت به کووید-۱۹ را ارزیابی کنند. در این نرم‌افزار ابتدا از کاربر سوال‌هایی پرسیده می‌شود و سپس بر اساس پاسخ‌های ارائه شده میزان آسیب‌پذیری شخص مشخص می‌شود و در صورت داشتن علائم کرونا، کاربر فوق برای دریافت خدمات درمان یا مشاوره به پزشک‌های انجمن معرفی می‌شود. این ابزار تکنولوژیک در اختیار بسیاری از مردم نیجریه قرار گرفته شده است بنابراین مردم می‌توانند از نظر ابتلا به ویروس کرونا شخصا خود را مورد ارزیابی قرار دهند که این اقدام منجر به کاهش قابل توجه تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها شده است.

دولت آفریقای جنوبی نیز از نرم‌افزار محبوب واتس اپ به عنوان ابزاری برای انجام یک گفتگوی متقابل بین مردم و ربات گفتگو در خصوص کووید-۱۹ بهره گرفته است به این صورت که، مردم در نرم‌افزار نصب شده روی گوشی‌های هوشمند سوالات خود در مورد حقایق، علائم و درمان ویروس کرونا را مطرح و سپس در مدت زمانی بسیار کوتاه پاسخ خود را دریافت می‌کنند. این روش بسیار مفید واقع خواهد شد چرا که مردم در صورت داشتن علائم ویروس کرونا به تمام اطلاعات مورد نیاز خود دست می‌یابند و در نتیجه از تجمع در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خودداری می‌کنند. نرم افزار فوق به پنج زبان زنده دنیا تا کنون به دست سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم جهان رسیده است و قرار است به زودی در اختیار تمام کشورهای جهان قرار گیرد.   

بازارهای خانگی

بسیاری از مردم سراسر جهان در تلاشند از طریق نرم‌افزارها و وب‌سایت‌ها دانش خود از ویروس کرونا را افزایش دهند، این در حالی است که زنان اهل کشور افریقایی اوگاندا از یک اپلیکیشن برای کمک به مردم در جهت مهار این ویروس بهره گرفته‌اند.  نرم‌افزار فوق به فروشندگان اجازه می‌دهد به طور کاملا سالم و ایمن محصولات غذایی خود را در اختیار مردم قرار دهند تا از این طریق مفهوم رعایت فاصله اجتماعی را در بین آفریقایی‌ها ترویج دهند. مردم از طریق این نرم‌افزار می‌توانند به سایر فروشندگان محصولات مختلف نیز دسترسی پیدا ‌کنند و تمام و سایل خود را به صورت اینترنتی سفارش دهند. تاکسی‌ها و پیک‌های موتوری در مدت زمانی بسیار کوتاه وسایل سفارش داده شده را به دست مردم می‌رسانند و در نتیجه تجمع در فروشگاه‌های سراسر کشور به حداقل خواهد رسید.

چالش‌های به وجود آمده در خصوص استفاده از تکنولوژی برای مهار ویروس کرونا

اگرچه تکنولوژی گوشی‌های هوشمند روشی بسیار سریع و کارآمد برای در امان ماندن مردم از ابتلا به ویروس کرونا به شمار می‌رود، با این حال همه مردم نمی‌توانند به اینترنت برای دسترسی به اطلاعات مربوط به کرونا دست یابند. به عنوان مثال، بعضی از وب‌سایت‌ها اطلاعات خود را در قبال پرداخت هزینه‌ای تقریبا هنگفت در اختیار مردم قرار می‌دهد که بدیهی است بسیاری از ساکنان این قاره در زیر خط فقر زندگی می‌کنند و توان پرداخت این هزینه را ندارند. یا مثلا، نرم‌افزار واتس‌اپ مستلزم هزینه زیادی نیست اما چه بسا افرادی که به خاطر درآمد کم خود نمی‌توانند اینترنت خود را فعال کنند تا به این نرم‌افزار دسترسی داشته باشند.

از سوی دیگر، قاره آفریقا از اقوام مختلف با زبان‌ها و گویش‌هایی متفاوت تشکیل شده است به همین دلیل استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای نامبرده برای همه ممکن نیست. بنابراین رسانه‌ها باید این ابزارها را، دست کم در دوران شیوع ویروس کرونا، به تمام زبان‌های زنده دنیا در اختیار مردم قرار دهند تا همگان بتوانند به اطلاعات و کاربردهای مفید آن‌ها دسترسی داشته باشند. مهم‌تر از همه این که، مردمی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند ممکن است تنها به رادیو دسترسی داشته باشند و در نتیجه از امکانات فوق بی بهره‌اند و نمی‌توان دانش آن‌ها را از ویروس کرونا افزایش داد.

کد خبر 413043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.