کرونا ویروس کدام اندام های بدن را بیمار می‌کند؟

ویروس جدید کرونا با سرعت زیادی در سراسر دنیا شیوع پیدا کرده است و مهمترین عضو بدن یعنی ریه‌ها را هدف قرار می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علائم بیماری کرونا و سرماخوردگی بسیار شبیه به هم است، اما کروناویروس جدید با نام کووید -۱۹، سلول‌های مجاری تنفسی و ریه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. متخصصان معتقد هستند که ویروس کرونا به طور اساسی سلول را ربوده و آن را به منظور تولید نمونه‌های بیشتر ویروس، از نظر ژنتیکی برنامه‌ریزی می‌کند. به گفته محققان حدود ۸۱ درصد مبتلایان به کرونا در چین این بیماری را به صورت خفیف تجربه کرده‌اند، ۱۴ درصد علائم جدی‌تری داشتند و تنها شرایط ۵ درصد آن‌ها بسیار بحرانی بوده که نیمی از این موارد بحرانی جان خود را از دست داده‌اند.

کرونا ویروس ریه ها را هدف قرار می‌دهد

زمانی که این ویروس به ریه‌ها حمله می‌کند، فرد نمی‌تواند به صورت معمولی نفس بکشد. کرونا ویروس در ریه‌ها التهاب به وجود می‌آورد و در نتیجه آب به ریه‌ها نفوذ می‌کند. مایعات نفوذ یافته در ریه، کیسه‌های هوایی را در خود غرق می‌کند و مانع انتقال اکسیژن به خون و از بین رفتن دی اکسید کربن می‌شود. به این نوع التهابات ذات الریه گفته می‌شود؛ اشعه ایکس می‌تواند نفود آب را در ریه‌ها به صورت لکه‌های سفید رنگ مشخص کند.

بیشتر حجم ریه مبتلایان را آب تشکیل می‌دهد

بررسی‌های انجام شده روی بیماران مبتلا به کرونا در چین نشان داد مشکلات جدی تنفسی بیماران شامل کوتاه شدن دم و بازدم و کاهش مقدار اکسیژن موجود در خون است. عکس برداری اشعه ایکس از قفسه سینه و سی تی اسکن ریه‌های افراد مبتلا نشان داده که بیشتر حجم ریه این افراد را آب تشکیل داده است. تعداد دم و بازدم تعدادی از بیماران که شرایط فیزیکی خوبی نداشتند، بیش از ۳۰ دم و بازدم در هر دقیقه بود.

آسیب کرونا ویروس به اندام های بدن

ویروس کرونا فقط ریه را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه می‌تواند سلول‌های کلیه را نیز از بین ببرد. کلیه نقش مهمی در از بین بردن مواد اضافی در خون دارند و عملکرد نادرست این عضو حیاتی باعث افزایش میزان مواد سمی در بدن می‌شود. به گفته محققان، مبارزه ویروس کرونا و سیستم ایمنی، باعث بروز آسیب به بدن می‌شود. بنابراین در کل بدن التهاب به وجود می‌آید و طی یک عملکرد زنجیره‌ای می‌تواند عملکرد اندام‌های بدن را دچار مشکل کند. در نتیجه فشار خون افراد تا میزان خطرناکی پایین می‌آید. اگر بیماری پیشرفت کند، اندام‌های بدن ضعیف می‌شود.

کرونا ویروس سالمندان را از پای در می‌آورد

با اینکه ویروس آنفلوآنزا و کووید -۱۹ با هم متفاوت است، اما مرگ ناشی از ویروس جدید کرونا شباهت زیادی به مرگ ناشی از آنفلوآنزا دارد. به گفته محققان چینی تاکنون مسن‌ترین بیماران با بیشترین خطر مرگ مواجه شده‌اند. با وجود اینکه میزان مرگ و میر کلی بیماران در این مطالعه ۲.۳ درصد بوده، در مورد افراد ۷۰ سال، هشت درصد و برای بیماران ۸۰ سال یا بالاتر ۸.۱۴ درصد اعلام شده است.

کودکان از بیماری جان سالم به در می‌برند

تاکنون هیچ مورد مرگ و میر در بین نوزادان، کودکان نوپا یا کودکان کمتر از ۱۰ سال مشاهده نشده است. این موضوع بسیار عجیب است، زیرا ویروس آنفلوآنزا افراد جوان و پیر را هدف قرار می‌دهد و خطر مرگ این افراد بیشتر از بقیه است. محققان معتقد هستند سیستم ایمنی بدن کودکان به اندازه کافی توسعه پیدا نکرده است، در نتیجه مانع التهاب شدید در بدن می‌شود و خطر ابتلا به ذات الریه و نارسایی اندام‌ها را کاهش می‌دهد.

کد خبر 413035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.