تمهیدات بانک مرکزی برای مقابله با کرونا

با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اقدامات لازم برای تسهیل استفاده شهروندان از درگاه‌های غیر حضوری و کاهش مراجعات حضوری به شعب و دستگاه‌های خودپرداز به صورت موقت پیش‌بینی و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسهیلات سیستم بانکی کشور جهت کاهش مراجعه شهروندان به شعب بانکی در بخش‌های مختلف ابلاغ شده است که از جمله آن‌ها افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپردازها از مبلغ ۳۰ میلیون ریال در هر شبانه روز از مبدا هر کارت به ۵۰ میلیون ریال است، البته میزان کارمزد انتقال وجه بیش از ۳۰ میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه ۳۰ میلیون ریالی است.

سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از ۱۰ میلیون ریال به ۳۰ میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سو استفاده‌های احتمالی در صورت اعمال نشدن کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

از دیگر تمهیدات اتخاذ شده بان مرکزی ایجاد امکان تمدید تاریخ انقضا کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضا است؛ البته ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان انجام شود.

طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال بلامانع است.

در اطلاعیه بانک مرکزی تاکید شده این اقدام در راستای کاهش مراجعه مشتریان به شعبه انجام می‌شود و علی رغم ایجاد امکان فوق ضروری است اطلاع‌رسانی مناسب در راستای کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان انجام شود.

افزایش تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم در هر شبانه روز به شرح دستورالعمل پیوست به پنج بار از دیگر تسهیلات بانک مرکزی در جهت مقابله با شیوع کرونا است. در این بخشنامه تاکید شده رعایت این موارد تا اطلاع ثانوی لازم‌الاجرا است و پس از بازگشت وضعیت به حالت عادی، با ابلاغ این بانک پایان می‌یابد.

کد خبر 413025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.