لغو اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی

نخستین جلسه کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا به ریاست وزیر میراث فرهنگی و با حضور نمایندگان دستگاه های عضو از جمله وزارت ورزش و جوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی برگزار شد.

به گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علی‌اصغر مونسان در این جلسه گفت: در حوزه گردشگری دستورالعمل پیشگیری و کنترل ویروس کرونا به تأسیسات گردشگری و هتل‌های سراسر کشور ابلاغ کردیم، این دستورالعمل بر اساس تجربه‌های بین المللی تهیه شده است.

وزیر میراث فرهنگی ادامه داد: طی دو ماه گذشته اتفاقات ناگوار بسیاری را تجربه کردیم و از سال ۹۷ که تحریم‌های آمریکا شروع شد آمارهای گردشگری اروپایی شروع به ریزش و پروازهای مستقیم خارجی کاهش پیدا کرد. سپس شاهد اتفاقات گوناگون در سطح منطقه بودیم، تمام این موارد به گردشگری ضربه زد.

وی اظهار کرد: تلاش شد این موضوع را مدیریت شود و در نتیجه به سمت بازار جدید رفتیم. از همین رو بر روی کشور عمان متمرکز شدیم به طوری که لغو روادید با این کشور را به سمت جلو پیش بردیم و شاهد رشد ۳۰۰ درصدی افزایش گردشگران عمانی بودیم. سپس به سراغ چین رفتیم، اما با شروع معضل کرونا تعداد گردشگران چینی کاهش پیدا کرد.

گردشگری یکی از حوزه‌هایی بود که بیشترین تأثیر را از ویروس کرونا داشت

ولی تیموری، معاون گردشگری کشور در ادامه این جلسه تاکید کرد: گردشگری یکی از حوزه‌هایی بود که بیشترین تأثیر را از ویروس کرونا با توجه به درگیری بیش از ۴۰ کشور داشت. بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از ویروس کرونا به تأسیسات و اماکن گردشگری ابلاغ شد. البته در یک ماه گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در چین جلساتی را با بخش خصوصی برای نحوه برخورد با گردشگران چینی داشتیم.

وی تصریح کرد: دستورالعمل و بخشنامه‌ای برای ۲۲ دستگاهی که عضو کمیته ستاد اجرایی خدمات سفر هستند تهیه کردیم که به آن‌ها ابلاغ می‌شود. ضمن اینکه نمایشگاه گردشگری برلین و روسیه به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا لغو شد.

مصوبات کمیته گردشگری و فضاهای ورزشی

در این جلسه ضمن تبادل نظر و استماع گزارش اقدامات و تمهیدات دستگاه‌های مختلف مواردی به تأیید و تصویب اعضا رسید. برخی از مصوبات این کمیته به شرح زیر است:

* دستورالعمل‌های تخصصی نحوه پیشگیری، کنترل و مواجهه با شیوع ویروس کرونا در مراکز گردشگری، زیارتی و ورزشی چنانچه تا کنون تهیه و ابلاغ نشده باشد باید سریعاً توسط دستگاه‌های مرتبط تهیه، ابلاغ و نسخه‌ای از آن در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بگیرد.

* ورود و پذیرش مسافران و گردشگران در مراکز اقامتی غیر از تأسیسات گردشگری دارای مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ممنوع است.

* از برگزاری اردوهای دانشجویی و دانش آموزی تا عادی شدن شرایط جلوگیری شود.

* دستگاه‌های عضو، گزارشی از اقدامات نظارتی خود را به دبیرخانه کمیته (معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) ارائه کنند.

* ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها ضمن تشکیل کمیته‌های متناظر در سطح استان، بازرسی و نظارت‌های مستمری را با همکاری ادارات کل ورزش و جوانان استان و اماکن عمومی ناجا در جهت حسن اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی داشته باشند و گزارش‌های خود را به صورت مرتب و هفتگی به دبیرخانه کمیته ارسال کنند.

کد خبر 413010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.