معجزه سبزیجات در مقابله با کرونا

زعفران و از بین رفتن اختلالات خواب، فواید آب هویج، معجزه سبزیجات در مقابله با کرونا، خواص لوبیا سبز و توصیه‌های طب ایرانی و سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مطالعات اخیر محققان دانشگاه مرداک استرالیا نشان می‌دهد، عصاره زعفران اختلالات خواب را از بین می‌برد و جایگزینی مناسب و سالم برای قرص خواب است. در این مطالعه ۶۳ داوطلب ۱۸ تا ۷۰ ساله که از بی‌خوابی و اختلال خواب رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد هر شب قبل از خواب قرص خواب استفاده می‌کردند. محققان از آنان خواستند به مدت ۲۸ روز، روزانه ۱۴ میلی‌گرم عصاره زعفران مصرف کنند و برخی نیز دارونما مصرف کردند. نتایج نشان داد در داوطلبانی که از عصاره زعفران استفاده کردند، اختلال خواب کاملاً برطرف شد و هر شب خواب باکیفیتی را تجربه کردند.

ادامه مطالعات نشان می‌دهد این روش هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد و معمولاً اثرات مثبت آن ۷ روز پس از شروع مصرف دیده می‌شود. هنوز دلیل تأثیر زعفران بر کیفیت خواب مشخص نیست و نیازمند مطالعات بیشتر است. برخی از خواص دیگر زعفران عبارتند از: پوست را روشن می‌کند و برای از بین بردن جای جوش و اکنه مفید است. فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. ضد اضطراب و افسردگی است. قاعدگی را منظم می‌کند. در درمان کبد چرب مؤثر است. منجر به افزایش بینایی و سلامت چشم می‌شود. به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده می‌شود.

معجزه سبزیجات در مقابله با کرونا

پیشگیری و مقابله با کرونا فقط محدود به استفاده از ماسک، دستکش و رعایت نظافت نیست بلکه تغذیه خوب نیز می‌تواند به مبارزه با این بیماری کمک کند. سیستم ایمنی، کار دفاع از بدن را دربرابر میکروب‌ها، باکتری‌ها و عفونت‌ها انجام می‌دهد. خوردنی‌هایی وجود دارند که این روزها بهتر است فراموش‌شان نکنیم؛ مانند کلم بروکلی این سبزی، منبع خوبی برای ویتامین C است.

فلفل دلمه‌ای هم ویتامین C دارد و خام و آب‌پز و بخارپز و خلاصه همه‌جوره‌اش مفید است. قارچ، شاید به ریخت و جثه‌اش نیاید، ولی در پیشگیری و حتی کمک به بهبود بعضی بیماری‌ها تأثیر دارد. مجموع این سبزی‌ها به‌علاوه چندتا سبزی تازه و تمیز دیگر، می‌شود یک سالاد خوشمزه سالم که می‌تواند جایگزین خوبی برای سیب‌زمینی سرخ‌کرده باشد. خب راستش هیچ‌چیز جای سیب‌زمینی را نمی‌گیرد، ولی اگر قرار است دستی برسانیم و سیستم ایمنی‌مان را یک تکان اساسی بدهیم، بهتر است سبزی ها را وارد رژیم غذایی‌مان کنیم.

خواص لوبیا سبز

لوبیا سبز منبع خوبی از انواع ویتامین‌ها و فیبر است. البته لوبیا سبز کنسروی محتوی مقدار نسبتاً بالایی سدیم است و بهتر است، قبل از مصرف، آن را آب‌کش کنید. برای کاهش میزان سدیم در لوبیا سبز و برخورداری حداکثری از فواید آن بهتر است از لوبیا سبز تازه یا منجمد استفاده کنید. لوبیا سبز سرشار از کلروفیل است. افرادی که غذاهای کبابی دوست دارند بهتر است همراه با کبابشان مقداری لوبیا سبز میل کنند تا اثرات منفی هنگام کباب کردن و سرطان‌زایی را کاهش دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف آهنِ بیشتر از منابع گیاهی، مانند اسفناج، لوبیا، کدو حلوایی و لوبیا سبز همراه با غذاهای سرشار از ویتامین C، مانند گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای در باروری زنان و جذب آهن بیشتر مؤثر است. مصرف مقدار کافی B۹ موجود در لوبیا سبز، می‌تواند خطر افسردگی را کاهش دهد. B۹ می‌تواند تولید هورمون‌های سروتونین، دوپامین و نوراپی‌نفرین اختلال ایجاد می‌کند. این هورمون‌ها در تنظیم حالت خُلقی، خواب و کنترل اشتها مؤثر هستند.

یک فنجان لوبیا سبز حاوی ویتامین K است که این مقدار تقریباً معادل ۲۰٪ نیاز روزانه بدن به این ویتامین است. همچنین یک فنجان لوبیا سبز می‌تواند ۴٪ از کلسیم موردنیاز بدنتان را تأمین کند. مصرف کافی ویتامین K موجب بهبود سلامت استخوان و افزایش جذب کلسیم و کاهش دفع آن از طریق ادرار می‌شود.

از دیگر خواص شگفت انگیز لوبیا سبز، می‌توان به فودمپ پایین و مناسب بودن افرادی که دچار مشکلات گوارشی مزمن هستند اشاره داشت. بدن برای حفظ سلامت سیستم ایمنی، سلامت استخوان‌ها، سلامت مو، اندام‌ها و عضلات به پروتئین نیاز دارد. پروتئین‌های گیاهی را باید در روز همراه با پروتئین‌های دیگر مصرف کرد تا بدن بتواند به ترکیب کاملی از پروتئین‌ها برسد. ر لوبیا سبز حاوی بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند B۹ است. لوبیا سبز منبع خوبی از منگنز است که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی که دارد به سوخت و ساز، سلامت استخوان‌ها و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند.

توصیه‌های طب ایرانی و سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت رعایت بهداشت و عمل به توصیه‌های بهداشتی، در رابطه با برخی اقدامات توصیه شده در طب ایرانی برای تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: روزه‌داری طبی به معنای کاهش حجم و کالری غذای دریافتی در حد ۲۰ درصد کمتر از وضعیت همیشگی در هر فرد است. این روش با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب می‌تواند منجر به بهبود عملکرد دستگاه مبارزه بدن با عوامل بیماری‌زای بیرونی شود که به این علت در این ایام آن را به مردم توصیه می‌کنیم.

علیرضا عباسیان با بیان اینکه بر عدم مصرف برخی اقلام غذایی، افزود: مصرف ترشی‌ها باید محدود شده و از مصرف ادویه‌های تند و تیز مانند فلفل قرمز، خردل و شوری‌ها مانند آجیل شور یا خیار شور پرهیز کنید. همچنین بهتر است مصرف ماست، گوجه، موز و غذاهای خمیری و ثقیل محدود شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصرف خورش‌های آبدار همراه با سبزی‌های تازه، آلو بخارا، زرشک، خورش کدو، خورش لوبیا سبز، بامیه و کدو حلوایی آبپز نیز برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

معاون تعالی دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت همچنین با اشاره به نقش ادویه‌جات و گیاهان دارویی در تقویت سیستم ایمنی بدن، اظهار کرد: مصرف آویشن، دارچین، سیاه‌دانه، زردچوبه، چای کوهی، گل گاوزبان، بابونه زعفران، هل، رزماری و میخک نیز برای بدن بسیار مفید است.

فواید آب هویج

هویج سرشار از بتاکاروتن، فیبر و آنتی اکسیدان هاست، سبزیجات با رنگ روشن یک نیروگاه غذایی هستند که می‌توانند مزایای سلامتی بسیار چشمگیری داشته باشند. خوردن هویج برای میان وعده یک انتخاب مناسب با فیبر بالا است که باعث می‌شود در طول روز انرژی لازم به بدن برسد، نوشیدن آب هویج بیشتر ویتامین‌ها و مواد معدنی مناسب را به بدن می‌رساند.

آب هویج و سیستم ایمنی

مصرف آب هویج سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید تا بتوانید با ویروس‌های ناخوشایند مبارزه کنید. داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و خواب کافی، راه‌های عالی دیگر برای محافظت از بدن است. آب هویج مقدار مناسبی از ویتامین C دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. بدن ما به تنهایی قادر نیست ویتامین C تولید کند، بنابراین باید مواد مغذی را از طریق مکمل‌ها یا مواد غذایی دریافت کرد.

آب هویج و تقویت بینایی

هویج حاوی ویتامین A است که نه تنها یک آنتی اکسیدان قدرتمند است، بلکه یکی از مهمترین مواد مغذی برای چشم و تقویت بینایی است. کمبود ویتامین A می‌تواند باعث شب کوری و ایجاد لکه‌هایی بر روی چشم شود.

آب هویج و پوست سالم

آب هویج می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم‌ها کمک کند. به غیر از ویتامین A، آب هویج منبع غنی دیگری از آنتی اکسیدان مهم تقویت کننده سیستم ایمنی بدن یعنی ویتامین C است. تأثیر ویتامین C در بهبود زخم‌ها حائز اهمیت است زیرا برای تولید کلاژن، پروتئین اصلی موجود در پوست و بافت‌های همبند مورد نیاز است. و به عنوان یک آنتی اکسیدان، می‌تواند به جلوگیری از آسیب سلول در بدن نیز کمک کند.

آب هویج و کنترل فشار خون

پتاسیم ماده معدنی است که برای کمک به خنثی کردن اثرات سدیم و کنترل فشار خون شخص بسیار مهم است. از آنجا که آب هویج منبع بسیار خوبی از پتاسیم است، می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

آب هویج و کاهش نفخ

نوشیدن آب هویج می‌تواند با کاهش میزان گاز شکمی و افزایش ادرار نفخ را کاهش دهد.

آب هویج و کاهش کلسترول

نوشیدن آب هویج به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کند. آب هویج حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که نشان می‌دهد رابطه معکوس با کلسترول دارد. رژیم‌های غذایی پر پتاسیم معمولاً آنهایی هستند که کلسترول را کاهش می‌دهند.

کد خبر 413006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.